C cpalm skrev:
Tja, gör man det helt själv är det förvisso högst subjektivt. För mig åtminstone är valet mellan att slappa några minuter i soffan eller sitta vid datorn och fuska till mig några tior väldigt enkelt. Andra kan ju ha andra prioriteringar...
Haka inte upp dig på spiken, givetvis är det oftast större belopp. tänk alla möjliga verktyg/maskiner du kan vilja köpa. Olika saker av grejer till trädgård m.m. Med lite god fantasi så kan man ofta hitta på något skäl.

P PNI skrev:
Förmånsbilar hadde varit stendöda, om det vore ett dyrare alternativ.
Bilar efter juli 2021 börjar bli
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag läste bara ditt inlägg och tänkte mer svensak momsrelger för företag.

Jo fast det är inga pengar svenska skatteverket ser. Dock undrar jag vad som händer om dragen moms är större än AGA och f-skatten, betalar skatteverket ut pengar då? :D
Vi jobbar ofta i längre projekt. Så kan ett kvartal få tillbaka flera hundra tusen i moms, för att näsat kvartal betala in betydligt mer . Mao under en momsperiod får vi tillbaks mer än vi betalt in. Vi ahr lagt en utbetlningsspärr, men ananrs får vi varenda öre utbetalt. Så ja det går.

Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Du behöver ju fortfarande intäkterna...
De kommer senare i skogsbruket, momsen på utläggen får man igen nu

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag råkade ha för mycket pengar där och då betalde de ut pengrna för att slippa för mycket ränta
Man kan själv lägga in en utbetlningsspärr, om man föredrar att ah ett positivt skattekonto.

M mojjen skrev:
Bilar efter juli 2021 börjar bli

Vi jobbar ofta i längre projekt. Så kan ett kvartal få tillbaka flera hundra tusen i moms, för att näsat kvartal betala in betydligt mer . Mao under en momsperiod får vi tillbaks mer än vi betalt in. Vi ahr lagt en utbetlningsspärr, men ananrs får vi varenda öre utbetalt. Så ja det går.
Jo men vad jag menande var att f-skatt och aga aldrig kommer upp i inkommande moms. Då måste Skatteverket betala momsen varje månad året runt. Men antar det är ok om man inte har utgående svensk moms

Inkommande: moms på prylar och tjänster
Utgående: moms på dina fakturor

Redigerat:
F fribygg skrev:
De kommer senare i skogsbruket, momsen på utläggen får man igen nu
Jag vet. Kommer från många generationer av skogsbrukare... Men du behöver ju fortfarande intäkterna. Svårt att betala något, med eller utan moms, utan pengar.

Jag vet. Kommer från många generationer av skogsbrukare... Men du behöver ju fortfarande intäkterna. Svårt att betala något, med eller utan moms, utan pengar.
Man får ju göra ett tillskott till firman om man inte har gamla pengar på skogskonto att ta av.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Man får ju göra ett tillskott till firman om man inte har gamla pengar på skogskonto att ta ev.
Behöver du inga pengar då?

Jag har väl aldrig diskuterat när intäkterna kommer, bara att man behöver intäkter för att kunna ta utgifter för att sedan dra momsen...

I "vanliga" företag finns det en relation mellan ingående och utgående moms.

Behöver du inga pengar då?

Jag har väl aldrig diskuterat när intäkterna kommer, bara att man behöver intäkter för att kunna ta utgifter för att sedan dra momsen...
Behöver man pengar NU är det nog inte skogsbruk eller lantbruk man ska pyssla med.

Intäkterna planeras ju ofta komma om en mansålder då det gäller skogsbruk, till hösten/vintern om det handlar om spannmål, har man inte intäkter nu för man ju skjuta till medel för att driva näringen.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Behöver man pengar NU är det nog inte skogsbruk eller lantbruk man ska pyssla med.
Och vad har det med något alls att göra???

Jag menade, som svar på inlägg #267 att man behöver intäkter i firman för att kunna köpa spik och dra momsen... Det kommer jag att stå fast vid.

Och vad har det med något alls att göra???

Jag menade, som svar på inlägg #267 att man behöver intäkter i firman för att kunna köpa spik och dra momsen... Det kommer jag att stå fast vid.
Man behöver inte intäkter i firman, det går utmärkt att skjuta till kapital för att köpa spik till ekonomibyggnaderna.

• Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Man behöver inte intäkter i firman, det går utmärkt att skjuta till kapital för att köpa spik till ekonomibyggnaderna.
Precis. Jag köper allt privat. Sen för det som kan gå på firman så gör jag en egen insättning i firman på det beloppet. Svårare än så är det inte. Detta gäller enskild firma som lär vara den vanligaste bolagsformen i dessa fall.
Jag har inget kort, bankkonto eller pengar bundna i firman utan allt sker i bokföringen. En fördel att köpa 'privat' är ju att konsumenträttigheterna är mycket bättre än när ett bolag köper varor.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
C
Men du behöver ju fortfarande intäkterna. Svårt att betala något, med eller utan moms, utan pengar.
I det här sammanhanget handlar det ju om förmodade/planerade framtida intäkter. Att den moms som dras av är relaterad till de kostnader som skall generera de framtida intäkterna. Analogt med hur de flesta näringsverksamheter ofrånkomligen inleds med en uppbyggnadsfas där man bara har kostnader. Pengarna måste då så klart komma utifrån.

Redigerat:
Det kommer jag att stå fast vid.
Trots att du har fel?

F fribygg skrev:
Trots att du har fel?
Jag har inte fel. Om du tror det utgår du från fel premisser. För att köpa något behöver du pengar. Så - var har jag fel??? Om du skaffar pengarna före eller efter köpet är såklart egalt.

Den modell som lbgu använder känns som en omständlig form av skattefiffel men han gör vad han vill med sina pengar och sin tid - så länge det är lagligt.

Firman lär inte gå något vidare om den lever på kapital han sätter in av skattede medel för att köpa momsfri spik. Eller... kommer kapitalet från någon svart verksamhet? Då blir det väl penningtvätt.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.