62 144 läst ·
388 svar
62k läst
388 svar
Firmabilar - skattefusk
Haka inte upp dig på spiken, givetvis är det oftast större belopp. tänk alla möjliga verktyg/maskiner du kan vilja köpa. Olika saker av grejer till trädgård m.m. Med lite god fantasi så kan man ofta hitta på något skäl.C cpalm skrev:
Bilar efter juli 2021 börjar bliP PNI skrev:
Vi jobbar ofta i längre projekt. Så kan ett kvartal få tillbaka flera hundra tusen i moms, för att näsat kvartal betala in betydligt mer . Mao under en momsperiod får vi tillbaks mer än vi betalt in. Vi ahr lagt en utbetlningsspärr, men ananrs får vi varenda öre utbetalt. Så ja det går.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 190 inlägg
Jo men vad jag menande var att f-skatt och aga aldrig kommer upp i inkommande moms. Då måste Skatteverket betala momsen varje månad året runt. Men antar det är ok om man inte har utgående svensk momsM mojjen skrev:Bilar efter juli 2021 börjar bli
Vi jobbar ofta i längre projekt. Så kan ett kvartal få tillbaka flera hundra tusen i moms, för att näsat kvartal betala in betydligt mer . Mao under en momsperiod får vi tillbaks mer än vi betalt in. Vi ahr lagt en utbetlningsspärr, men ananrs får vi varenda öre utbetalt. Så ja det går.
Inkommande: moms på prylar och tjänster
Utgående: moms på dina fakturor
Redigerat:
Behöver du inga pengar då?F fribygg skrev:
Jag har väl aldrig diskuterat när intäkterna kommer, bara att man behöver intäkter för att kunna ta utgifter för att sedan dra momsen...
I "vanliga" företag finns det en relation mellan ingående och utgående moms.
Behöver man pengar NU är det nog inte skogsbruk eller lantbruk man ska pyssla med.Slottsbäcksväktarn skrev:
Intäkterna planeras ju ofta komma om en mansålder då det gäller skogsbruk, till hösten/vintern om det handlar om spannmål, har man inte intäkter nu för man ju skjuta till medel för att driva näringen.
Man behöver inte intäkter i firman, det går utmärkt att skjuta till kapital för att köpa spik till ekonomibyggnaderna.Slottsbäcksväktarn skrev:
Precis. Jag köper allt privat. Sen för det som kan gå på firman så gör jag en egen insättning i firman på det beloppet. Svårare än så är det inte. Detta gäller enskild firma som lär vara den vanligaste bolagsformen i dessa fall.F fribygg skrev:
Jag har inget kort, bankkonto eller pengar bundna i firman utan allt sker i bokföringen. En fördel att köpa 'privat' är ju att konsumenträttigheterna är mycket bättre än när ett bolag köper varor.
I det här sammanhanget handlar det ju om förmodade/planerade framtida intäkter. Att den moms som dras av är relaterad till de kostnader som skall generera de framtida intäkterna. Analogt med hur de flesta näringsverksamheter ofrånkomligen inleds med en uppbyggnadsfas där man bara har kostnader. Pengarna måste då så klart komma utifrån.Slottsbäcksväktarn skrev:
Redigerat:
Jag har inte fel. Om du tror det utgår du från fel premisser. För att köpa något behöver du pengar. Så - var har jag fel??? Om du skaffar pengarna före eller efter köpet är såklart egalt.F fribygg skrev:
Den modell som lbgu använder känns som en omständlig form av skattefiffel men han gör vad han vill med sina pengar och sin tid - så länge det är lagligt.
Firman lär inte gå något vidare om den lever på kapital han sätter in av skattede medel för att köpa momsfri spik. Eller... kommer kapitalet från någon svart verksamhet? Då blir det väl penningtvätt.
Redigerat: