63 089 läst ·
400 svar
63k läst
400 svar
Firmabilar - skattefusk
Är det så självklart? Det är ju ett exempel på "skattefusk" med småsummor som ofta inte lönar sig i slutänden eftersom kostnaden för att redovisa transaktionen lätt överstiger det belopp man fuskat till sig. Mer vanligt tror jag är att man t.ex. förvarar privata prylar i ladan utan att ta upp det eller att man vid behov går ner till ladan och "snor" lite momsfri spik man använt för att spika på ladan.L lbgu skrev:
Du kan inte dra av mer moms än du betalar in, så den fördelen känns obefintlig om man inte har någon verksamhet som genererar intäkter och moms?L lbgu skrev:
Däremot får du nackdelen att ROT-avdrag bara kan användas för bostadshuset på jordbruksfastigheten.
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Jo om du är ett export-företag kan du det. Tex om du har ett spelföretag som säljer utan moms på Steam (Valve som sköter momsen i regionen som försäljningen sker)useless skrev:
Fast nu gällde det ju underhåll av byggnader på en jordbruksfastighet.AndersMalmgren skrev:
Och du betalar ju ändå "moms" i landet där försäljningen sker...
det är inte relevant för frågeställningen. Det (inlägg #267) handlade ju om att ha en lantbruksfastighet och att kunna köpa momsfri spik. Du behöver fortfarande intäkter för att kunna dra moms.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Jag läste bara ditt inlägg och tänkte mer svensak momsrelger för företag.useless skrev:
Jo fast det är inga pengar svenska skatteverket ser. Dock undrar jag vad som händer om dragen moms är större än AGA och f-skatten, betalar skatteverket ut pengar då?
Är man anställd i ett stor-bolag så finns nästan inget att göra för att "fiffla" med skatten.L lbgu skrev:
Med rot och rut så misstänker jag att köpa svartjobb nästan är borta. Man kan inte nyttja att plocka hem saker från jobbet.
Så, även om moralen är låg finns inte möjligheten att fuska. Så. Jag tror väldigt många betalar sin skatt.
Men, för den som har en firma och tar ut saker så kanske det känns bättre om man tror att 90% gör samma lika.
Jag skulle önska reglerna var sådana så att få fuskade och alla fick något lägre skatt.
Jag vet inte hur stort fusket är - min gissning är att de som har en låg men säker lön är de som i minst grad smiter från skatt. De med 0 inkomst eller mycket bidrag har mer för att fuska (då det går). De med eget företag har oftast större möjligheter till kreativa upplägg som ibland är fusk och ibland "optimering".
Skatteplanering, komma undan riktigt mycket skatt, tror jag många riktigt rika gör. De behöver nog inte fuska, det verkar finnas tillräckligt många sätt att optimera på.
Jag uppskattar verkligen att alla i sverige har rätt till vård och utbildning.
Jag uppskattar inte att det verkar som många kan komma undan med att inte jobba alls och bara leva på bidrag.
Jag tror att det är låg och medelinkomsttagarna (och även högavlönade anställda) som vare sig de vill det eller ej är de som i praktiken har "högst skattemoral" i det att de inte kan komma undan skatten. Den gruppen ska vi vara rädda om.
Renoverare
· Stockholm
· 20 191 inlägg
Jo, lantbruksfastighet med skogsbruk nog är en typisk näring där inkomsterna kommer sällan och utgifterna tenderar att komma oftare, har man då betalat mer moms än vad man fått in får man ju tillbaka momsen på tex rödfärgen till ekonomibyggnadernauseless skrev:
Det kan man visst.useless skrev:
Jag har gjort det massor med gånger.
Om det vore som du sa så skulle t.ex. forskningsbolag inom medicin inte kunna dra moms eftersom de om de mot all förmodan lyckas med sitt företag först kanske får någon försäljning om 5 år eller något sådant.
Ingen större nackdel. Skulle aldrig få för mig att anlita hantverkare för att fixa dessa gamla uthus. Lite färg, hammare och spik räcker gott för att hålla dem i acceptabelt skick.useless skrev:
Skulle man anlita en hantverkare så har jag väldigt svårt att tro att man inte kunde få ett kvitto som gjorde att det såg ut som att jobbet gjordes på den 'privata' delen. Alla bilverkstäder jag känner till häromkring (inga märkesverkstäder) skriver gärna upp ett annat bilnummer på kvittot så bilägaren kan dra kostnaden då det bilnumret går till något företagsfordon. Detta gäller givetvis inte alla typer av reparationer, men där det är möjligt och där bilägaren är känd. Kommer det någon från stan och ber om den tjänsten skulle de antagligen spela upprörda över oförskämdheten
Reseavdrag är väl en klassiker. Men visst det gäller ju enbart när man kan göra det. Men om den som jobbar på storföretaget köper en gård som klassas som lantbruksfastighet så lär göra det.J JohanLun skrev:
Vad är kostnaden att mata in ett kvitto i bokföringen? Tar inte lång tid per kvitto och det blir ju bara löjligt ifall man skulle låtsas som att man kunde tjänat en massa pengar på den tiden. Typisk grej man gör hemma kanske istället för att slöa i soffan.C cpalm skrev:
Men anlitar man någon firma att sköta bokföringen så kan det givetvis vara så ifall de tar betalt efter antal kvitton. Men idag är det såpass enkelt att sköta denna typ av bokföring att det är totalt onödigt för de flesta normalbegåvade att anlita hjälp med det ifall det är en verksamhet med minimal omsättning. Varför betala 10-15k för något som man själv gör på några timmar. Att folk anlitar hjälp för det är nog för att de tror att det är otroligt svårt. Bättre lägga 'lite' pengar på ett bokföringsprogram som gör det till en barnlek. Du får till och med ut en fil som du kan ladda upp till Skatteverket så är allt klart.
Du behöver ju fortfarande intäkterna...F fribygg skrev:
Tja, gör man det helt själv är det förvisso högst subjektivt. För mig åtminstone är valet mellan att slappa några minuter i soffan eller sitta vid datorn och fuska till mig några tior väldigt enkelt. Andra kan ju ha andra prioriteringar...L lbgu skrev: