61 068 lĂ€st ·
388 svar
61k lÀst
388 svar
Firmabilar - skattefusk
Nu har jag ju inte benkoll. Men det beror.pÄ totalvikten. Om du kör lÀngre Àn 10 mil bort sÄ kommer krav pÄ fÀrdskrivare oavsett om det Àr undantaget eller ej.F fribygg skrev:
Vet att det kommer nya regler i Juli men har inte lÀst pÄ om dom, bara sett rubriken och den sÀger dÄ att kraven skÀrps pÄ fÀrdskrivare i lÀtta lastbilar.
En Dodge kan ju vara reggad bÄde som lÀtt och tung. Men om du reggar den som lÀtt lastbil sÄ tappar man poÀngen som skulle vara med att anvÀnda tung lastbil som "tjÀnstebil".
Anledningen till att man ofta köper en lÀtt flakbil som "tjÀnstebil" Àr att moms regelverket Àr förmÄnligt för den typen av fordon.
FÀrdskrivarkrav pÄ Dodge Ram med 5 tons totalvikt som anvÀnds som privatbil? Ingen godstransport mot betalning och fordonet Àgs av firman och Àr förmÄnsbil Ät den anstÀllde.Cheesen skrev:
S Sinuhe skrev:Man blir förmÄnsbeskattad för firmabilen om man inte ocksÄ har en annan bil som man Àger privat och kan visa att firmabilen bara anv för firmakörning. Om man inte har en körjournal som SKM godtar blir man schablonbeskattad.
Tung lastbil saknar förmÄnsvÀrde vad jag minns sÄ den kan man anv privat utan förmÄnsskatt. Men det Àr ganska besvÀrligt!
Eftersom det nu blev sÄ mycket diskussioner om just tung lastbil sÄ googlade jag lite pÄ det... En pickis som Àr reggad som tung saknar schablonmÀssigt förmÄnsvÀrde som nÀmnt. Men den kommer ÀndÄ att förmÄnsbeskattas, det Àr ett undantagsfall dÀr vÀrdet av privat anvÀndning berÀknas i varje enskilt fall. En tungt reggad pickup rÀknas ha ett högt bruksvÀrde privat sÄ den blir tyvÀrr förmÄnsbeskattas dÀrefter.F fribygg skrev:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2025.7/321422.html
Eftersom bilen stÄr pÄ firman sÄ Àr det lÀmpligt att ha fÀrdskrivare installerad sÄ slipper du bestrida boten du fÄr av polisen nÀr du blir stoppad. Senast jag hörde ett pris för den boten sÄ var den pÄ 4000 kr för föraren och 10000 för företaget. Det Àr enklare att lÄta polisen skriva ut boten och sedan bestrida denna dÄ du blir stÄendes bra lÀnge om du ska börja diskutera pÄ plats med polisen huruvida du har rÀtt eller fel i att köra utan fÀrdskrivare, det behöver nÀmligen utredas... För att uppfylla undantag sÄ Àr det massor som ska uppfyllas.
Transporten sker inom en radie av 100 km frÄn företagets bas.
Fordonet anvÀnds för att transportera material, utrustning eller maskiner som föraren behöver i sitt arbete.
Att köra fordonet inte Àr förarens huvudsakliga arbetsuppgift.
Transporten inte utförs mot betalning eller annan ersÀttning (det Àr en egen intern transport)
Om nÄgot av dessa krav inte uppfylls sÄ behöver fÀrdskrivare.anvÀndas...
TÀnk pÄ att fÀrdskrivare Àven mÄste besiktigas, samma företagsbot kommer annars. (Arbetade mÄnga Är Ät en arbetsgivare med 400 lastbilar och just fÀrdskrivarboten var rÀtt vanlig... Det var nÄn fÀrdskrivare lite dÄ och dÄ som saknade besiktning. Har fÄtt memot mÄnga gÄnger i internposten om vad det kostar och hur viktigt det Àr att kolla fÀrdskrivaren. Diskussion om förmÄnsbeskattning vet jag fanns men det var aldrig aktuellt för egen del dÄ jag inte ville ha nÄgon jÀvla lastbil pÄ gÄrden. För övrigt sÄ har regelverket Àndrats gÄng efter annan dÄ det var vid dessa regelÀndringar som frÄgan kom upp. Förmodar att dom fÄ av mina fd kollegor som har en lastbil hemma, förmÄnsbeskattas numera.)
Redigerat:
En firma fÄr vÀl ha hur mÄnga bilar som helst. AnvÀnds bilen privat som förmÄnsbeskattas man. Ingen snÄlskjuts. Sedan kanske firman fuskar pÄ nÄgot sÀtt, inte ovanligt med att man skarvar lite med körjournalen, men det Àr en annan frÄga.T Thomas_Blekinge skrev:Hur vanligt Àr det att hantverkare köper bil pÄ firman och anvÀnder den mest/enbart privat? Jag förvÀntar mig inga Àrliga svar hÀr men jag Àr ÀndÄ lite förvÄnad. En granne köper bil efter bil pÄ sin firma och anvÀnder den nÀstan uteslutande privat. Alla försöker ju spara pengar men det kÀnns osjyst att vi normala knegare betalar multum för vÄra bilar medan andra Äker snÄlskjuts.
Sedan kan man naturligtvis ha en firma som hyr ut lyxbilar eller lyxbÄtar eller vad det vara mÄnde och som nÀstan uteslutande hyr ut dessa till familjens eventbolag för anvÀndning "privat".
Prylarna mÄste ÀndÄ betalas - men visst - det Àr billigt att vara rik...
SvÄrt att se att man skulle undvika förmÄnsbeskattning genom nÄgot sÄdant upplÀgg, det spelar vÀl ingen roll om "familjens eventbolag" hyr eller Àger bilen?SlottsbÀcksvÀktarn skrev:
Jo, det verkar gÄ utmÀrkt. Funkar sÄklart inte för vardagskörning men för Ferrarin som anvÀnds ett par gÄnger om Äret ser det ut att gÄ bra.C cpalm skrev:
Fortfarande mÄste ju nÄgon betala för bilen och den som hyr mÄste fÄ in tillrÀckligt för att kunna hyra bilen sÄ pÄ marginalen tjÀnar man nog inte sÄ mycket om inte det man hyr (ut) Àr mycket dyrt och skulle generera en rejÀl förmÄnsbeskattning. Jag vet inte förmÄnsvÀrdet pÄ en ny ferrari men det Àr vÀl lÀtt att rÀkna ut. SjÀlv fÄt nag nöja mig med ett foto pÄ vÀggen pÄ en sÄdan bil
Tja, men det gÄr ju inte riktigt att jÀmföra med ett stadigvarande bruk. Undantagsregeln finns ju och Àr öppen för alla att utnyttja. FrÄgan Àr om den Àr tillÀmplig i sÄdana exceptionella fall. Finns sÀkert diverse wannabee:s som hÄller pÄ att trixa med sÄnt, men den som Àr rik pÄ riktigt har troligen bÀttre saker att Àgna sig Ät Àn hur man skall hyvla nÄgra tusenlappar pÄ skatten.SlottsbÀcksvÀktarn skrev:
Kanske en av mina fördomar men jag kÀnner lite att de som Àr rika pÄ riktigt kan Àgna hur mycket tid som helst Ät att slippa skatt...C cpalm skrev:
Skulle dock tro att majoriteten av dem som vill ha en Ferrari helt enkelt bara köper den...
Det gjordes ju ett reportage för ett par Är sen om stora lyxmotorbÄtar som Àgdes av firmor för "charter". Problemet var bara att de gick inte att boka, de var ovilliga att hyra ut bÄtarna. Firmorna hade oftast bara en kund. Den person som Àgde bolaget. Dvs man hyr bÄten de dÀr 2v man ska anvÀnda den, det Àr billigare Àn att ha den Äret runt. Samma sak torde gÄ att tillÀmpa med sportbilar, fjÀllstugor osv.SlottsbÀcksvÀktarn skrev:
Teoretiskt skulle man vÀl kunna lÄta firman Àga allt, och leasa tllbaka sina kalsonger för 5 kr dagen. Ska man leja bort tex att tvÀtta och fixa sÄ kanske det blir billigare?
För fastigheter undrar jag om det inte finns en regel som sÀger att man inte fÄr hyra tillbaka sin lÀgenhet? Dvs köpa ett helt hus och sen hyra en vÄning sjÀlv?
Hur TS granne gör har jag ju ingen aning om, men jag Àr HELT övertygad om att det fuskas friskt med att företag köper saker som sen Àgarna "lÄnar" tillbaka utan att skatta för det. Givetvis Àr det svÄrare att övertyga skatteverket att en Ferrari eller en vanlig volvo V90 Àr en "hantverkarbil", medan en caddy eller pickis sannolikt lÀttare gÄr under radarn. DÀrav tror jag att av alla hantverkare som Äker i pickisar till vardags sÄ Àr det mÄnga det inte betalas förmÄnsvÀrde pÄ. Men Äterigen, sÄ har jag ingen aning om vad som gÀller för TS granne.
(Om man jobbar pĂ„ en firma som sĂ€ljer, producerar eller pĂ„ annat sĂ€tt har ett stort lager med bilar sĂ„ Ă€r det ju lĂ€ttare att bara ta en bil (olika varje vecka/dag) - men i teorin sĂ„ ska man ĂNDĂ betala förmĂ„nsvĂ€rde nĂ€r den anvĂ€nds)).
NÀ, det gÄr alldeles utmÀrkt, bortsett frÄn att det inte finns nÄgra skattmÀssiga fördelar. Snarare tvÀrtom. Att betÀnka Àr att grundregeln Àr att sjÀlva möjligheten att disponera företagets tillgÄngar i sig rÀknas som en förmÄn, vilket i rÀttspraxis "drabbat" stugÀgare och liknande som tÀnkt sig bedriva nÄgon smÄskalig nÀringsverksamhet med sÀsongsuthyrning. Dvs. skatteverket rÀknar med att du sjÀlv disponerat stugan, bÄten eller vad det nu Àr, de perioder den inte de facto varit uthyrd.J JohanLun skrev:
Min egen erfarenhet, bÄde privat och vad man hör frÄn andra Àr att folk (antagligen över 90% av alla) fifflar med skatten ifall de Àr sÀkra med att komma undan med det.
SjÀlv bor jag t.ex. pÄ en fastighet som Àr klassad som bebyggd lantbruksfastighet vilket innebÀr att skatteverket anser att jag Àr lantbrukare. Det Àr vÀl ca. 50 Är sedan det bodde nÄgon hÀr som skulle kunna kallas lantbrukare. Effekten Àr lite krÄngligare deklaration, men fördelen Àr att jag kan dra moms pÄ allt som pÄ nÄgot sÀtt kan anses vara till 'lantbruket'.
SÄ köper jag lite spik för att anvÀnda i bostadshuset sÄ tar jag givetvis det kvittot i bokföringen eftersom jag vid en eventuell kontroll kan sÀga att jag spikat i ladan.
DÄ de flesta inte tycker det Àr hÀftigt att betala skatt sÄ lÀr jag inte vara sÀrskilt ensam med sÄdant beteende. Det Àr vÀl i nivÄ med att köra lite för fort ibland. SÄ gott som alla gör det.
Fast lÀser man kommentarerna i denna trÄd sÄ skulle man kunna tro att +90% av alla i detta land har otroligt hög skattemoral. PÄ nÄgot sÀtt sÄ tror jag inte riktigt pÄ det
SjÀlv bor jag t.ex. pÄ en fastighet som Àr klassad som bebyggd lantbruksfastighet vilket innebÀr att skatteverket anser att jag Àr lantbrukare. Det Àr vÀl ca. 50 Är sedan det bodde nÄgon hÀr som skulle kunna kallas lantbrukare. Effekten Àr lite krÄngligare deklaration, men fördelen Àr att jag kan dra moms pÄ allt som pÄ nÄgot sÀtt kan anses vara till 'lantbruket'.
SÄ köper jag lite spik för att anvÀnda i bostadshuset sÄ tar jag givetvis det kvittot i bokföringen eftersom jag vid en eventuell kontroll kan sÀga att jag spikat i ladan.
DÄ de flesta inte tycker det Àr hÀftigt att betala skatt sÄ lÀr jag inte vara sÀrskilt ensam med sÄdant beteende. Det Àr vÀl i nivÄ med att köra lite för fort ibland. SÄ gott som alla gör det.
Fast lÀser man kommentarerna i denna trÄd sÄ skulle man kunna tro att +90% av alla i detta land har otroligt hög skattemoral. PÄ nÄgot sÀtt sÄ tror jag inte riktigt pÄ det
Ăr ju inget konstigt att göra reklam för sin firma pĂ„ event och för att va med i Poker Run behöver man ju en fet bĂ„tJ JohanLun skrev:Det gjordes ju ett reportage för ett par Ă„r sen om stora lyxmotorbĂ„tar som Ă€gdes av firmor för "charter". Problemet var bara att de gick inte att boka, de var ovilliga att hyra ut bĂ„tarna. Firmorna hade oftast bara en kund. Den person som Ă€gde bolaget. Dvs man hyr bĂ„ten de dĂ€r 2v man ska anvĂ€nda den, det Ă€r billigare Ă€n att ha den Ă„ret runt. Samma sak torde gĂ„ att tillĂ€mpa med sportbilar, fjĂ€llstugor osv.
Teoretiskt skulle man vÀl kunna lÄta firman Àga allt, och leasa tllbaka sina kalsonger för 5 kr dagen. Ska man leja bort tex att tvÀtta och fixa sÄ kanske det blir billigare?
För fastigheter undrar jag om det inte finns en regel som sÀger att man inte fÄr hyra tillbaka sin lÀgenhet? Dvs köpa ett helt hus och sen hyra en vÄning sjÀlv?
Hur TS granne gör har jag ju ingen aning om, men jag Àr HELT övertygad om att det fuskas friskt med att företag köper saker som sen Àgarna "lÄnar" tillbaka utan att skatta för det. Givetvis Àr det svÄrare att övertyga skatteverket att en Ferrari eller en vanlig volvo V90 Àr en "hantverkarbil", medan en caddy eller pickis sannolikt lÀttare gÄr under radarn. DÀrav tror jag att av alla hantverkare som Äker i pickisar till vardags sÄ Àr det mÄnga det inte betalas förmÄnsvÀrde pÄ. Men Äterigen, sÄ har jag ingen aning om vad som gÀller för TS granne.
(Om man jobbar pĂ„ en firma som sĂ€ljer, producerar eller pĂ„ annat sĂ€tt har ett stort lager med bilar sĂ„ Ă€r det ju lĂ€ttare att bara ta en bil (olika varje vecka/dag) - men i teorin sĂ„ ska man ĂNDĂ betala förmĂ„nsvĂ€rde nĂ€r den anvĂ€nds)).
đ
De flesta jag kÀnner "fifflar" inte. De betalar sina rÀkningar surar över skatten och godkÀnner deklarationen pÄ webben utan att knappt ens titta pÄ den.L lbgu skrev: