Intet Intet skrev:
Eller kanske mer den här.

[bild]
Den där behöver man väl varken skepparexamen eller C kort för att köra

F fribygg skrev:
Den där behöver man väl varken skepparexamen eller C kort för att köra
Det beror på.
Väger de TRETTIOTRE TUSEN TON tror jag de anses tunga.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det beror på.
Väger de TRETTIOTRE TUSEN TON tror jag de anses tunga.
Jo

Men även en vanlig Dodge ram är väl rätt tung..

Fotografen Fotografen skrev:
Ett fyrkantigt regelverk säger att den måste ha det, tas ingen hänsyn till ägarskap, företag, privat eller staten spelar ingen roll. Den ska dit sådetså.
Sedan tar ett annat regelverk över och talar om när den behöver användas eller inte.

Sverige och EU, du vet...
Det stämmer inte. Det finns flera undantag från kravet på färdskrivare. Bl a:

"Fordon eller en kombination av fordon med en högsta tillåtna vikt som inte överstiger 7,5 ton, vilka används för icke-kommersiell transport av gods. "

https://www.transportstyrelsen.se/s...h-vilotider/undantag-fran-kor--och-vilotider/

useless useless skrev:
Det stämmer inte. Det finns flera undantag från kravet på färdskrivare. Bl a:

"Fordon eller en kombination av fordon med en högsta tillåtna vikt som inte överstiger 7,5 ton, vilka används för icke-kommersiell transport av gods. "

[länk]
Det verkar ju rimligt att man inte behöver färdskrivare till en Dodge Ram som används privat.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
M MHK2 skrev:
Snålskjuts, hur menar du? Så firmans pengar är inte hans då??
Betala mindre skatt = åka snålskjuts på andras skattebetalningar

RoTe RoTe skrev:
Ja men snälla gå in och läs själv då: [länk]

RoTe RoTe skrev:
Det finns inget som heter privat tung lastbil, endera är den lätt eller så är den tung. Hur tror du det skulle se ut på ett regbevis? Fordonstyp LASTBIL PRIVAT BRUK? 😂 Tro mig den måste ha färdskrivare, den kan inte registeras i Sverige utan om den inte är ambulans eller så. Jag var i färd med att importera en jänkepickis modell dubbelmontage för ca 15 år sen och lusläste alla jäkla regler som finns. Ring transportstyrelsen om du inte tror mig! Jag har även BE CE DE körkort dock utgånget YKB
Gå in och läs själv:

https://www.transportstyrelsen.se/s...h-vilotider/undantag-fran-kor--och-vilotider/

"icke-kommersiell transport" = "Privat bruk"

T Thomas_Blekinge skrev:
Hur vanligt är det att hantverkare köper bil på firman och använder den mest/enbart privat? Jag förväntar mig inga ärliga svar här men jag är ändå lite förvånad. En granne köper bil efter bil på sin firma och använder den nästan uteslutande privat. Alla försöker ju spara pengar men det känns osjyst att vi normala knegare betalar multum för våra bilar medan andra åker snålskjuts.
Den svenska avundsjukan...

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Mabs Mabs skrev:
Så en företagare betalar mindre skatt??
Förklara det för oss som bedriver verksamhet.

S
Mabs Mabs skrev:
Litet som retoriken hos Vänsterpartiet. Och tyder på att du inte har basala kunskaper om hur företagande fungerar och om svenska skattelagstiftningen.

• Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
M MHK2 skrev:
Så en företagare betalar mindre skatt??
Förklara det för oss som bedriver verksamhet.
Det är så ts tänkte.

Om företagare A minimerar sin skatt och företagare B inte gör det så betalar företagare A mindre skatt. Inga problem med det så länge A:s minimeringar är lagliga.

S Snurrespratt skrev:
Litet som retoriken hos Vänsterpartiet. Och tyder på att du inte har basala kunskaper om hur företagande fungerar och om svenska skattelagstiftningen.
Hur svårt är det att förstå att jag förklarar vad TS menade/tänkte.

RoTe RoTe skrev:
Vad pratar du om nu? Fordon med totalvikt över TRETUSEN FEMHUNDRA TON måste ha färdskrivare monterad.
Det här är ju givetvis inte sant, det finns t.ex. hur många husbilar som helst över 3,5t som saknar färdskrivare. Jag är själv ägare till en.

• Gilla
Sona2012 och 1 till
  • Laddar…
M Mopedolyckan skrev:
Det här är ju givetvis inte sant, det finns t.ex. hur många husbilar som helst över 3,5t som saknar färdskrivare. Jag är själv ägare till en.
Påstår du att @RoTe ljuger eller är det bara så att han inte alls fattat vad som gäller för privata fordon över 3,5 ton?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.