D Dilato skrev:
Bara tjänstemän...
Ja kanske det...

T Thomas_Blekinge skrev:
Hur vanligt är det att hantverkare köper bil på firman och använder den mest/enbart privat? Jag förväntar mig inga ärliga svar här men jag är ändå lite förvånad. En granne köper bil efter bil på sin firma och använder den nästan uteslutande privat. Alla försöker ju spara pengar men det känns osjyst att vi normala knegare betalar multum för våra bilar medan andra åker snålskjuts.
Sniff sniff, vem där?
-svenska avensjukan

• Haha
  • Gilla
Dennis Renoverar och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Hur vanligt är det att hantverkare köper bil på firman och använder den mest/enbart privat? Jag förväntar mig inga ärliga svar här men jag är ändå lite förvånad. En granne köper bil efter bil på sin firma och använder den nästan uteslutande privat. Alla försöker ju spara pengar men det känns osjyst att vi normala knegare betalar multum för våra bilar medan andra åker snålskjuts.
https://www7.skatteverket.se/portal/bilformansberakning/
sätt åt honom för det är väl en han skär sönder däcken eller nått

Rickard.
D Dilato skrev:
Bara tjänstemän...
Äsch var och varenda hantverkare har ju en id buzz eller motsvarande hemma på gården nu för tiden. Fördelen med hantverksbilarna är att förmånsvärdet är så lågt så det blir billigt för den anställda.

T Thomas_Blekinge skrev:
Hade tjänste-/förmånsbil i många år och när jag gick i pension köpte jag ut den dåvarande "förmånsbilen". Det visade sig då att kostnaden - för samma bil - minskade till hälften. Så det är nog inte läge att - likt Mp -
hacka på alla tjänste-/förmånsbilsinnehavare. Sedan är det också så att tjänstebilssektorn är den som gör att vi i Sverige inte får en allt äldre - och osäkrare - bilpark. D.v.s. folk får råd att skaffa förhållandevis nya bilar på begagnatmarknaden. 60% av alla nya bilar köps/leasas av företag, Resten köps eller leasas av privatpersoner. Oavsett vilket så är det ingen ekonomisk "kanonaffär" att ha tjänstebil. Även om en del kan fuska sig till fördelar. Men tjänstebilssektorn är långt ifrån den enda den enda sektorn där man kan fuska.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Äsch var och varenda hantverkare har ju en id buzz eller motsvarande hemma på gården nu för tiden. Fördelen med hantverksbilarna är att förmånsvärdet är så lågt så det blir billigt för den anställda.
En elbil är värdelös för en hantverkare som gör många resor och stopp det har jag hört ifrån dom som har fått dessa leksaker.

• Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror tvärtom att de flesta vuxna har övergripande kunskap om hur det fungerar med tjänstebil/förmånsbil.
Nope, de flesta vet inte.
Och majoriteten av de som har förmånsbil vet inte själva hur mkt bilen kostar varje månad på sista raden heller....

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
M mats.3 skrev:
En elbil är värdelös för en hantverkare som gör många resor och stopp
Varför då? Så väldigt många mil per dag borde inte en genomsnittlig hantverkare behöva köra. Sen finns det givetvis vissa som behöver det.

• Gilla
Mabs
  • Laddar…
M mats.3 skrev:
En elbil är värdelös för en hantverkare som gör många resor och stopp det har jag hört ifrån dom som har fått dessa leksaker.
I det fallet har man nog köpt fel bil....

• Gilla
Mabs
  • Laddar…
Rickard.
För vissa är det klockrent och en fantastisk förmån och för andra är det helt omöjligt att utföra sitt jobb med en, särskilt vintern är tuff här uppe för elbilarna.
Dom företagen jag tänker på/har koll på lokalt har såklart kvar dieselbilar även fast allt fler kör el.

Alfredo Alfredo skrev:
Varför då? Så väldigt många mil per dag borde inte en genomsnittlig hantverkare behöva köra. Sen finns det givetvis vissa som behöver det.
Dom har för många start och stopp sen räcker inte batteriet men det är ifrån två hantverkare som har nämnt det men det kanske funkar bättre för andra yrkesgrupper.

T Thomas_Blekinge skrev:
Egenföretagare betalar mer i skatte än mer än knegare

• Gilla
Snurrespratt
  • Laddar…
M mats.3 skrev:
Dom har för många start och stopp sen räcker inte batteriet men det är ifrån två hantverkare som har nämnt det men det kanske funkar bättre för andra yrkesgrupper.
Känns som att det är många frågor här... Just start/stopp är väl en av elbilens stora styrkor?

Hur många starter gör dom per dag egentligen? Vilket hantverk är det dom utövar som kräver att de stoppar och startar bilen massor av gånger per dag?

Brevbärare har kört med elbilar i många år bland annat för att det funkar bättre när man stoppar och startar 1000 gånger om dagen.

• Gilla
HenrikHuslöse och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Känns som att det är många frågor här... Just start/stopp är väl en av elbilens stora styrkor?

Hur många starter gör dom per dag egentligen? Vilket hantverk är det dom utövar som kräver att de stoppar och startar bilen massor av gånger per dag?

Brevbärare har kört med elbilar i många år bland annat för att det funkar bättre när man stoppar och startar 1000 gånger om dagen.
Jag har inte kollat så noga när det gäller deras bilar men dom laddar varje lunch och säger själva att det inte funkar så bra.

Unikt namn
M mats.3 skrev:
Jag har inte kollat så noga när det gäller deras bilar men dom laddar varje lunch och säger själva att det inte funkar så bra.
Kan man gissa att dessa bilar isf inte laddas där de står dygnsparkerade (hemma hos en nån ist för på en arbetsplats).

Har du 40mil i tanken på morgonen ska du spendera många timmar i bil och få timmar arbetande för att det ska krävas en lunch laddning.

• Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.