62 172 läst ·
388 svar
62k läst
388 svar
Firmabilar - skattefusk
Jag har många års erfarenhet av bilförsäljning, har räknat på firmabilar många gånger.T Thomas_Blekinge skrev:Hur vanligt är det att hantverkare köper bil på firman och använder den mest/enbart privat? Jag förväntar mig inga ärliga svar här men jag är ändå lite förvånad. En granne köper bil efter bil på sin firma och använder den nästan uteslutande privat. Alla försöker ju spara pengar men det känns osjyst att vi normala knegare betalar multum för våra bilar medan andra åker snålskjuts.
Vi säger som så här: Han har en bil värd 600k restvärde 40% då betalar hans företag ca 8000-10000 kr i månaden för bilen samt att han lagt in 200 mil i tjänsten med den och betalar då mellan 5-7 tusen i månaden i förmånsvärde.
Vilket blir billigast? Samma bil med enkelt billån för dig privat så kanske den kostar 5000 i månaden totalt. Nu behöver du alltid dock lägga en kontantinsats vilket han kan skippa om han vill.
Han betalar då lätt 15000 för sin bil. Vi hade en special kampanj på privatleasing på en liten arbetsbil och då var det många företagare som tog den som privatleasing istället för på bolaget för det skulle kosta 4 ggr så mycket.
Har en släkting som nyss tagit ut XC60 phev på restaurangen som dom äger, som betalar totalt 14000 för sin bil med leasingkostnad och förmånsvärde.
Jo färdskrivare behövs vid totalvikt över 3,5 ton, även "Från och med den 1 juli ska fordon med en totalvikt mellan 2,5-3,5 ton (inklusive släp eller påhängsvagn) och som används för internationella godstransporter vara utrustade med färdskrivare."F fribygg skrev:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/yrkestrafik/kor-och-vilotider/Fardskrivare/
Beror på totalvikten, fuskreggade som får lasta en drickaback går ju som lätt lastbil men nu pratade vi ju C kortare och det är vad jag svarat på.F fribygg skrev:
Ja men snälla gå in och läs själv då: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/yrkestrafik/kor-och-vilotider/Fardskrivare/F fribygg skrev:
Nu har jag undrat i snart snart tre dygn men ingen verkar vilja förklara eller ens beröra: Vafan är en ”pizzasalong”?T Thomas_Blekinge skrev:
Jag undrar om du inte blandar ihop kravet på färdskrivare med undantaget om att inte behöva använda den?F fribygg skrev:
"Om du kör privat eller i en hobbyverksamhet, så är den transporten icke-kommersiell. För att du ska vara undantagen från kör- och vilotiderna och kravet på att använda färdskrivare när du kör icke-kommersiellt får fordonet eller fordonskombinationen inte väga mer än 7,5 ton. Om det är ett fordon för persontransport, får det inte ha mer än 17 sittplatser. Det finns även undantag från kravet om fordonet är 30 år eller äldre och då får fordonet också väga mer än 7,5 ton."
En C-kortare behöver dessutom hastighetsspärr installerad av en ackrediterad verkstad så detta plus färdskrivare innebär en stor kostnad.
Det finns inget som heter privat tung lastbil, endera är den lätt eller så är den tung. Hur tror du det skulle se ut på ett regbevis? Fordonstyp LASTBIL PRIVAT BRUK? 😂 Tro mig den måste ha färdskrivare, den kan inte registeras i Sverige utan om den inte är ambulans eller så. Jag var i färd med att importera en jänkepickis modell dubbelmontage för ca 15 år sen och lusläste alla jäkla regler som finns. Ring transportstyrelsen om du inte tror mig! Jag har även BE CE DE körkort dock utgånget YKBF fribygg skrev:
En Dodge Ram kan väl lätt reggas med en totalvikt på under 7,5 ton och om jag kör den privat är det ju inget krav på färdskrivare..RoTe skrev:
Jag undrar om du inte blandar ihop kravet på färdskrivare med undantaget om att inte behöva använda den?
"Om du kör privat eller i en hobbyverksamhet, så är den transporten icke-kommersiell. För att du ska vara undantagen från kör- och vilotiderna och kravet på att använda färdskrivare när du kör icke-kommersiellt får fordonet eller fordonskombinationen inte väga mer än 7,5 ton. Om det är ett fordon för persontransport, får det inte ha mer än 17 sittplatser. Det finns även undantag från kravet om fordonet är 30 år eller äldre och då får fordonet också väga mer än 7,5 ton."
En C-kortare behöver dessutom hastighetsspärr installerad av en ackrediterad verkstad så detta plus färdskrivare innebär en stor kostnad.