62 177 läst ·
388 svar
62k läst
388 svar
Firmabilar - skattefusk
Jag har ingenaning men den ena har den även privat så han borde kunna ladda hemma.Unikt namn skrev:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Och du liksom massor av andra har missat att det redan har svarats på detta.Grindtorp skrev:
Om dom laddar varje lunch så beror det nog på att dom kört 30 mil privat kvällen innan 😂. Jag skulle säga att 90% av hantverkare rör sig inom ett område på 10 mil. Sällan man utför ett jobb där man behöver åka längre för enkel väg. Flesta elbilar klarar en längre sträcka. Och majoriteten av hantverkare har inte heller 5 olika jobb per dag där dom behöver åka mellan olika jobb.M mats.3 skrev:
Skulle gärna vilja se den hantverkare som åkt 30 mil till ett jobb för att vara tvungen att ladda på lunchen. Han tjänar väl bara på att fakturera framkörning men inte för arbetstimmar.
Tror man reagerar på okunskapen om en- och småföretagarens villkor som yttrar sig som avundsjuka och fantasier om skattefifflande. . En lång lista, ta bara att behöva betala sin egen sjukersättning de första två veckorna….många har inte råd att vara sjukskriven.Snigla skrev:
Nej då, hantverkare gillar att fika på betald arbetstid och att behöva stanna och ladda betyder att en helt ny värld av fikatillfällen på betald arbetstid öppnar sej.M mats.3 skrev:
Försäkringskassan:S Snurrespratt skrev:
Som egenföretagare har du vanligen 7 karensdagar. Du har även möjlighet att välja fler eller färre dagar och det kallas då karenstid. Karenstid kan omfatta 1, 14, 30, 60 eller 90 dagar.
Snålskjuts, hur menar du? Så firmans pengar är inte hans då??T Thomas_Blekinge skrev:Hur vanligt är det att hantverkare köper bil på firman och använder den mest/enbart privat? Jag förväntar mig inga ärliga svar här men jag är ändå lite förvånad. En granne köper bil efter bil på sin firma och använder den nästan uteslutande privat. Alla försöker ju spara pengar men det känns osjyst att vi normala knegare betalar multum för våra bilar medan andra åker snålskjuts.
Ok, men man får ju alltid analysera fordonets storlek, lastförmåga och räckvidd mot sina dagsbehov.M mats.3 skrev:
Oavsett vilken typ av energi-enhet i den.
Dvs en 1.6l förbränningsmotor kanske inte så lämplig om du skall dra 2tons släp 50% tiden.
Likväl som en 250hk elmotor med 30mils räckvidd är olämplig om du skall köra 50mil per dag.
S Snurrespratt skrev:Oetiskt ? Skattesmita ? Jag hoppas du skämtar. Firmabil och tjänstebil förmånsbeskattas. SKV har en säkert noga uträknad tabell för hur mycket. När jag hade tjänstebil på min egen (it konsult) firma insåg jag att förmånsbeskattningen var så pass att ’det i princip gick jämnt ut’. Men, poängen var att finansieringen av bilen gjordes av min firma. Om du fortfarande tycker det är oetiskt tycker jag att du går den demokratiska vägen. Gissar att MP står på din sida, de vill ju att alla ska åka kollektivt.![]()