Unikt namn Unikt namn skrev:
Kan man gissa att dessa bilar isf inte laddas där de står dygnsparkerade (hemma hos en nån ist för på en arbetsplats).

Har du 40mil i tanken på morgonen ska du spendera många timmar i bil och få timmar arbetande för att det ska krävas en lunch laddning.
Jag har ingenaning men den ena har den även privat så han borde kunna ladda hemma.

P
Grindtorp Grindtorp skrev:
Thomas, Man kan som anställd ha ’firmabil’/förmånsbil som företaget bekostar utan att köra en enda mil i jobbet/tjänsten. Detta är vanligt, och som anställd, eller egenföretagare, blir du förmånsbeskattad. Du betalar extra skatt för att Du använder företagets bil. Du måste ha ’missat’ detta.
Och du liksom massor av andra har missat att det redan har svarats på detta.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
M mats.3 skrev:
Jag har inte kollat så noga när det gäller deras bilar men dom laddar varje lunch och säger själva att det inte funkar så bra.
Om dom laddar varje lunch så beror det nog på att dom kört 30 mil privat kvällen innan 😂. Jag skulle säga att 90% av hantverkare rör sig inom ett område på 10 mil. Sällan man utför ett jobb där man behöver åka längre för enkel väg. Flesta elbilar klarar en längre sträcka. Och majoriteten av hantverkare har inte heller 5 olika jobb per dag där dom behöver åka mellan olika jobb.
Skulle gärna vilja se den hantverkare som åkt 30 mil till ett jobb för att vara tvungen att ladda på lunchen. Han tjänar väl bara på att fakturera framkörning men inte för arbetstimmar.

• Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
S
Snigla Snigla skrev:
Precis som ni tog det personligt... 🤔😳
Vad försvarar ni egentligen?

Era egna tvivelaktiga inköp/avdrag/skattefifflande... eller andras? 😊

(jag själv hade tyvärr inget att tillföra till TS fråga från början, men svaren i tråden var väldigt intressanta istället!)
Tror man reagerar på okunskapen om en- och småföretagarens villkor som yttrar sig som avundsjuka och fantasier om skattefifflande. . En lång lista, ta bara att behöva betala sin egen sjukersättning de första två veckorna….många har inte råd att vara sjukskriven.

• Gilla
Dennis Renoverar och 3 till
  • Laddar…
I
D Dilato skrev:
Har du inga andra kunder kommer Skatteverket att se det som ett skenuppdrag och klassa dig som anställd ändå, särskilt om du tidigare varit anställd där.
Detta var väl ändå längesedan som det ändrades?

I Incinerator skrev:
Detta var väl ändå längesedan som det ändrades?
Mycket möjligt, jag har ingen erfarenhet av det i nutid.

I
M mats.3 skrev:
En elbil är värdelös för en hantverkare som gör många resor och stopp det har jag hört ifrån dom som har fått dessa leksaker.
Nej då, hantverkare gillar att fika på betald arbetstid och att behöva stanna och ladda betyder att en helt ny värld av fikatillfällen på betald arbetstid öppnar sej.

• Haha
tergo och 1 till
  • Laddar…
S Snurrespratt skrev:
En lång lista, ta bara att behöva betala sin egen sjukersättning de första två veckorna….många har inte råd att vara sjukskriven.
Försäkringskassan:

Som egenföretagare har du vanligen 7 karensdagar. Du har även möjlighet att välja fler eller färre dagar och det kallas då karenstid. Karenstid kan omfatta 1, 14, 30, 60 eller 90 dagar.

• Gilla
Incinerator och 1 till
  • Laddar…
P P-son83 skrev:
I det fallet har man nog köpt fel bil....
Dom har folkabussar.

T Thomas_Blekinge skrev:
Hur vanligt är det att hantverkare köper bil på firman och använder den mest/enbart privat? Jag förväntar mig inga ärliga svar här men jag är ändå lite förvånad. En granne köper bil efter bil på sin firma och använder den nästan uteslutande privat. Alla försöker ju spara pengar men det känns osjyst att vi normala knegare betalar multum för våra bilar medan andra åker snålskjuts.
Snålskjuts, hur menar du? Så firmans pengar är inte hans då??

• Gilla
HEM2121 och 2 till
  • Laddar…
M mats.3 skrev:
Dom har folkabussar.
Ok, men man får ju alltid analysera fordonets storlek, lastförmåga och räckvidd mot sina dagsbehov.
Oavsett vilken typ av energi-enhet i den.

Dvs en 1.6l förbränningsmotor kanske inte så lämplig om du skall dra 2tons släp 50% tiden.
Likväl som en 250hk elmotor med 30mils räckvidd är olämplig om du skall köra 50mil per dag.

S Snurrespratt skrev:
Oetiskt ? Skattesmita ? Jag hoppas du skämtar. Firmabil och tjänstebil förmånsbeskattas. SKV har en säkert noga uträknad tabell för hur mycket. När jag hade tjänstebil på min egen (it konsult) firma insåg jag att förmånsbeskattningen var så pass att ’det i princip gick jämnt ut’. Men, poängen var att finansieringen av bilen gjordes av min firma. Om du fortfarande tycker det är oetiskt tycker jag att du går den demokratiska vägen. Gissar att MP står på din sida, de vill ju att alla ska åka kollektivt. :-)

Sätt dig in i regler o dylikt. Starta en firma och en firmabil. Släpp den svenska avundsjukan o tänk dig i i hur det är med kunder som inte betalar.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Unikt namn
K kluro skrev:
Sätt dig in i regler o dylikt. Starta en firma och en firmabil. Släpp den svenska avundsjukan o tänk dig i i hur det är med kunder som inte betalar.
Känns det mer motiverande att skattefuska om du får trilskande kunder?
Förstår inte riktigt argumentet.

Cheesen
F fribygg skrev:
OT: vad är det för besvärligt att ha bilen C-reggad om det gör att man kan åka utan förmånsskatt?
Körkort, färdskrivare, ykb

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.