pacman42 pacman42 skrev:
Volvo har varit tydliga med att de aldrig kommer att ta betalt för tjänster i bilen, du får behålla allt under bilens livslängd.
Hmm, min nyinköpta Volvo xc40 2022 så behövde jag iaf teckna ett abbonemang för att behålla uppkopplingen
Däremot är det inga prenumerationer för kameror, farthållare osv som tjänster.

Men till orginalTS: Varför vill du inte ha en uppkoppling ?
Är det för att sådana kan strula (då är det ju detsamma som att du inte använder tjänsterna bara) eller för att du känner dig övervakad och vill känna att du har kontroll, eller vad ?

Det går ju att dra säkringen för uppkopplingen (modemet), du kommer ju få dras med varningar troligen då på skärmen - men basfunktionerna för att köra bilen kommer funka.

Adaptiv farthållare är ju effektivare än blodtrycksmedicin och valium i trafiken. Bästa sättet att kunna koppla av bakom ratten.

Smartast av allt, trycker jag på gasen eller bromsen så gör bilen det jag vill. Enda man ska undvika är att kliva av gasen helt efter en omkörning men det är bara en vanesak.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
O OskarJ skrev:
Adaptiv farthållare är ju effektivare än blodtrycksmedicin och valium i trafiken. Bästa sättet att kunna koppla av bakom ratten.

Smartast av allt, trycker jag på gasen eller bromsen så gör bilen det jag vill. Enda man ska undvika är att kliva av gasen helt efter en omkörning men det är bara en vanesak.
Håller med; Men vet att vissa inte gillar det.
Tror det handlar lite om inställningen.
För att flyta med i trafiken är adaptiv farthållare guld, vill man ligga och köra om hela tiden är det inte lika bra.
Men om jag ligger i säg 90-100 på motorvägen bakom en kolonn är det superbra. Sen kan jag köra om den kolonnen, ofta ligger en lastbil längst fram, så ligger man i 110-120 så ett tag tills man hinner upp nästa. Om det är gles trafik är det inga problem att köra om i tid (innan farthållaren saktar ned bilen), är det mer trafik så är det ju kanske ändå bättre att flyta med tänker jag...

Men jag kan ju alltid koppa ur den och köra manuellt. Ligger man på omkörning så är det väl ändå det man gör iom att man sällan kan hålla jämn fart då?

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Men jag kan ju alltid koppa ur den och köra manuellt.
Kom plötsligt på något jag läste när bilen var ny, man aldrig använt mig av.😉
Det går att välja vilken man vill ha i Volvon, så här är det inga problem för den som inte vill ha adaptiv. Går säkert i många andra fabrikat också.👍
20260903_121146.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Detta är en av anledningarna till att jag aldrig kommer köpa en "nyare" bil.....

För mig är det precis totalt bakvänt att vissa ser det som ett problem att allt detta krims-krams o tingel-tangel kan sluta fungera för att det är "fel" sorts uppkoppling.
För mig är det en deal-breaker att bilen har allt detta från början....
Kloka ord som blir allt sällsyntare i dagens värld....

• Gilla
Kasken
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vet inte vad det är som är motsägelsefullt? Vad jag menar är att alla "moderna" bilar innehåller en avsevärd mängd komplicerade komponenter som:
  1. Inte finns som eftermarknadsdel
  2. Inte går att reparera
  3. Där originaldel, i den mån den går att få tag på, är så dyr att det inte går att motivera för en äldre bil
  4. Där begagnad del, i den mån den går att få tag på, inte funkar pga tillverkarens ovilja att hjälpa till att koda in den i systemet
Fel på sådana delar "dödar" effektivt en äldre bil.
Nummer 4 förklarar ju varför tillverkarna överhuvudtaget infört med att behöva programmera in delar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.