1 899 läst ·
69 svar
2k läst
69 svar
Finns det nya bilar utan internetanslutning?
Tveksamt om det hjälper om du inte har fri väg att köra om.😂K Kasken skrev:
Vi ska vara snälla i trafiken.👍
Också lite ohyfsat.Alfredo skrev:
Men i de fall man har god anledning att påkalla uppmärksamhet så...
Många glömmer att man faktiskt har en skyldighet att underlätta omkörning, att hjälpa den som vill köra om att göra omkörningen på säkrast snabbast möjliga sätt.
Detta gäller oaktat din personliga åsikt om den omkörande förarens hastighet eller trafikbeteende generellt.
Filosofer som forskar kring begreppen "orsak och verkan" lär kunna debattera till dö-dagar om det är den som kör om och smäller eller den som körde sakta och behövde köras om som egentligen i grund o botten orsakade olyckan.
Ingen kan dock argumentera mot att i den bästa av världar så åker alla bilar på vägen i exact samma hastighet, med lagom avstånd.
Detta är ju dock en utopi tills mänskliga faktorn helt kan räknas bort ur ekvationen, vilket är fullständigt ogörbart.
Nej. Bytte nyligen in min Volvo 2017 till en. väsentligt nyare modell. Anledning ? Att den gamla Volvon blir 'döv o stum' när 2G/3G släcks ner. Ser att när nu den gamla bilen säljs vidare så skriver bilhandlaren in en konsumentinformation i annonsen att funktioner i bilen kan komma att försvinna när mobilnätet släcks ner.T Thomas_Blekinge skrev:
Redigerat:
Givetvis har man det men du begår fortfarande brott om du försöker påminna någon om den skyldigheten genom att tuta. Trafikförordningen stipulerar:K Kasken skrev:
Att någon inte underlättar din omkörning innebär ingen fara i lagens mening. Det är därför inte nödvändigt att alls tuta. Minsta tur bryter därmed mot andra stycket, vilket är ett straffbart brott enligt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enligt ordningsbotskatalogen kan det kosta dig 500 kronor.
Vet inte vad det är som är motsägelsefullt? Vad jag menar är att alla "moderna" bilar innehåller en avsevärd mängd komplicerade komponenter som:K Kasken skrev:
- Inte finns som eftermarknadsdel
- Inte går att reparera
- Där originaldel, i den mån den går att få tag på, är så dyr att det inte går att motivera för en äldre bil
- Där begagnad del, i den mån den går att få tag på, inte funkar pga tillverkarens ovilja att hjälpa till att koda in den i systemet
Så är det, o tur är väl det.S Snurrespratt skrev:
Tänk vilka platta och otroligt tråkiga diskussioner det skulle bli om vi alla tyckte samma.
Om tanken snurrar ett varv till då, och man även tar med anledningen till den omkörande bilistens brådska?Alfredo skrev:
Givetvis har man det men du begår fortfarande brott om du försöker påminna någon om den skyldigheten genom att tuta. Trafikförordningen stipulerar:
Att någon inte underlättar din omkörning innebär ingen fara i lagens mening. Det är därför inte nödvändigt att alls tuta. Minsta tur bryter därmed mot andra stycket, vilket är ett straffbart brott enligt:
Men vi kan lika gärna lägga ner.
Givetvis menade jag inte på allvar att jag förespråkar liknande beteende i trafiken.
Men jag är fortfarande inte såld på den adaptiva farthållaren, och kommer aldrig att bli.
Man behöver därför välja "äldre" bil med omsorg.C cpalm skrev:Vet inte vad det är som är motsägelsefullt? Vad jag menar är att alla "moderna" bilar innehåller en avsevärd mängd komplicerade komponenter som:
Fel på sådana delar "dödar" effektivt en äldre bil.
- Inte finns som eftermarknadsdel
- Inte går att reparera
- Där originaldel, i den mån den går att få tag på, är så dyr att det inte går att motivera för en äldre bil
- Där begagnad del, i den mån den går att få tag på, inte funkar pga tillverkarens ovilja att hjälpa till att koda in den i systemet
Se till att det handlar om en tillverkare och en modell som har gott om eftermarknadsdelar, eller har delar gemensamt med många andra modeller. Väldigt få biltillverkare tillverkar alla sina delar själva, det mesta är inköpt från en underleverantörer som säljer delar till alla biltillverkare, ofta är det bara klistermärken som skiljer åt. Kommer man åt referenslistor med nummer på delar så kan man hitta det mesta hos den som faktiskt tillverkat delen.
Det är även bra om det finns en aktiv "kultur" kring tillverkaren eller modellen.
Allt är utbytbart i en bil, speciellt om du tittar på bilar runt 25år o äldre.
Skulle man mot förmodan stöta på något som absolut inte går att få liv i så ersätter man den delen av systemet med fristående system.
Håller med om allt du skriver. För 25 år sedan kunde du köpa en sådan bil ny, där antalet "oersättliga" delar typ kunde räknas på ena handens fingrar. Men nu pratar jag om dagens nybilar, såna "enkla" bilar existerar inte längre.K Kasken skrev:
Men då är vi överens.C cpalm skrev:
Du påstod först att "den eran är över", det var det jag motsatte mig eftersom jag anser att det är den inte så länge man kan renovera de redan befintliga bilarna istället för att köpa nya.
För någon som prompt måste köpa en fabriksny bil hos en återförsäljare med garantier och försäkringar som skydda en mot allt som kan inträffa, ja dessa stackare får bita i det sura äpplet o nöja sig med skiten som byggs idag.
För denna kundgrupp så är eran med vettiga "okomplicerade" bilar som går att hålla vid liv för evigt till en rimlig kostnad absolut över.
Tanken jag ville få fram var att detta är inte det enda sättet att köpa och äga bil, man måste inte köpa en fabriksny bil av en märkesåterförsäljare när man köper bil, det finns andra alternativ.
Jag påstår att det utan problem går att köpa t.ex en Volvo 945 som på alla sätt och vis är renoverad till ett skick som motsvarar nyskick för halva pengen mot vad en ny Volvo kombi kostar idag, utan att varken kunna något eller göra något själv förutom att ordna med finansieringen.
Klicka här för att svara