Jag lyssnade på ett inslag i Godmorgon Världen i SR P1 med rubriken "Allt behöver inte vara en prenumeration".
Det handlade om att prestandabilar som t.ex. BMW och Mercedes erbjuder "prenumerationer" av t.ex.prestandahöjningar eller andra funktioner - trots att man har betalat för bilen när man köpte den.
Vill man ha bättre axx så prenumererar man på den tjänsten mot en månadskostnad!
Vi köpte vår bil ny 2019 och gudskelov så är den inte alls uppkopplad. Vill jag ha GPS och film till barnen så fixar vi det via våra mobiler och google auto m.fl. av bilens appar.
Ska t.ex serviceverkstaden läsa av bilens servicedata så kan jag koppla in min mobil och låta verkstadens server kommunicera med min bil via mobilen vid behov eller vid regelbunden service. Grejen är att då är det jag som har kontroll.
Så min fråga är : Finns det nya bilar utan internetanslutning? Eller så att man själv kan aktivera den vid behov såsom vid regelbunden service.
Länken till inslaget är: "https://www.sverigesradio.se/artikel/agri-ismail-allt-behover-inte-vara-en-prenumeration"
/naskovit

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
N Naskovit skrev:
Jag lyssnade på ett inslag i Godmorgon Världen i SR P1 med rubriken "Allt behöver inte vara en prenumeration".
Det handlade om att prestandabilar som t.ex. BMW och Mercedes erbjuder "prenumerationer" av t.ex.prestandahöjningar eller andra funktioner - trots att man har betalat för bilen när man köpte den.
Vill man ha bättre axx så prenumererar man på den tjänsten mot en månadskostnad!
Vi köpte vår bil ny 2019 och gudskelov så är den inte alls uppkopplad. Vill jag ha GPS och film till barnen så fixar vi det via våra mobiler och google auto m.fl. av bilens appar.
Ska t.ex serviceverkstaden läsa av bilens servicedata så kan jag koppla in min mobil och låta verkstadens server kommunicera med min bil via mobilen vid behov eller vid regelbunden service. Grejen är att då är det jag som har kontroll.
Så min fråga är : Finns det nya bilar utan internetanslutning? Eller så att man själv kan aktivera den vid behov såsom vid regelbunden service.
Länken till inslaget är: "[länk]"
/naskovit
Alla bilar sedan mer än 10 år har mobiluppkoppling och ringer till sos alarm vid krasch. Mobildata ingår i många bilar för en begränsad period när bilen är ny, och dessa har även flygplansläge.
Betalat du inte för uppkoppling kan man göra som du gör idag.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Men fungerar detta om 2G/3G släcks?

T Thomas_Blekinge skrev:
Tyvärr kommer en massa bilar sluta att kunna larma då och våra politiker var för fega att kräva av biltillverkarna att åtgärda detta, trots att en del (bla VW, Toyota och Renault) fortsatte och sälja dessa bilar efter nedläggningen av dessa nät var beslutad. Alltså fram till 2023-24 ungefär.

Frerider
N Naskovit skrev:
Länken till inslaget är: "[länk]"
/naskovit
Då det är lagkrav på vissa system så får det inte säljas i EU utan.
Så Svexit så är det no problemo😆

MultiMan
T Thomas_Blekinge skrev:
Finns en diskussion i annan tråd redan om detta. BMW började med 4G redan 2018 så i stort sett alla deras bilar, inklusive Mini har 4G inbyggt SIM-kort och kommer fungera framgent. T ex min Mini från 2020.

Många andra struntade i sina kunder och kommer sluta fungera.

Detta är en av anledningarna till att jag aldrig kommer köpa en "nyare" bil.....

För mig är det precis totalt bakvänt att vissa ser det som ett problem att allt detta krims-krams o tingel-tangel kan sluta fungera för att det är "fel" sorts uppkoppling.
För mig är det en deal-breaker att bilen har allt detta från början....

• Gilla
BSOD och 5 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Detta är en av anledningarna till att jag aldrig kommer köpa en "nyare" bil.....
Fast allt eftersom åren går blir detta svårare om man inte är en "bilentusiast" utan bara behöver en bil. Jag vill exempelvis att farthållaren ska hålla den fart jag beslutat och inte vad den tror är aktuell hastighetsbegränsning. Min nuvarande bil fungerar så. Jag skulle bli positivt överraskad om även nästa bil klara detta, i mitt tycke, självklara baskrav...

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle bli positivt överraskad om även nästa bil klara detta, i mitt tycke, självklara baskrav...
Även detta lagkrav inom EU från och med i år om jag inte minns fel, så tyvärr. Eran med tekniskt okomplicerade bilar som går att hålla vid liv i evigheter är definitivt över. 🙁

• Ledsen
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:

För mig är det precis totalt bakvänt att vissa ser det som ett problem att allt detta krims-krams o tingel-tangel kan sluta fungera för att det är "fel" sorts uppkoppling.
För mig är det en deal-breaker att bilen har allt detta från början....
Vad är problemet med själva internetanslutningen?

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad är problemet med själva internetanslutningen?
En potentiell möjlighet för myndigheter eller andra att kunna styra bilen, exempelvis inte låta dig köra iväg

• Gilla
ReMaxBerea och 2 till
  • Laddar…
Kalle B Kalle B skrev:
En potentiell möjlighet för myndigheter eller andra att kunna styra bilen, exempelvis inte låta dig köra iväg
Har ju inget med Internet att göra utan är beroende av andra system i bilen. Har haft uppkopplade system i tiotalet år i en av bilarna, men inget jag bryr mig om då det inte går att undvika med teknikutvecklingen.😉

Volvo har varit tydliga med att de aldrig kommer att ta betalt för tjänster i bilen, du får behålla allt under bilens livslängd.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Volvo har varit tydliga med att de aldrig kommer att ta betalt för tjänster i bilen, du får behålla allt under bilens livslängd.
Fast det hjälper ju inte om myndigheterna bestämmer att bilen ska stängas av.

• Gilla
ReMaxBerea och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast det hjälper ju inte om myndigheterna bestämmer att bilen ska stängas av.
Men det är ju bara en mycket osannolik hypotes som någon framförde, skulle man planera sina bilköp eller ett helt liv utifrån det hamnar man i kretsen av konspirationsteorier.😂😇

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.