K Kasken skrev:
En ordentligt renoverad "äldre" bil är betydligt mer driftsäker och har dessutom bättre totalekonomi än allt skräp som tillverkas idag, oavsett drivlina. Dessutom är det totalt sett ett mer miljövänligt alternativ.

Man behöver inte vara "bilentusiast".
Kasta en påse pengar på någon som kan så går det att renovera en 20-25år gammal bil till nyskick för under halva pengen mot vad en ny bil kostar, utan att själv röra ett enda verktyg.
Problemet är att de försvinner och finns endast kvar hos entusiaster/veteranbilsägare.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nja, utan adaptiv finns risken att bilen kör på bil framför om de bara utgår från inställd hastighet
Självklart?
Kommer man ifatt någon som kör långsammare så kommer man köra in i arslet på den om man inte släpper av. Då släpper man av o lägger sig bakom tills det finns tillfälle att köra om o hålla normal hastighet igen.

Jag vill köra den hastighet som jag väljer att köra, jag vill inte köra den hastighet som bilen framför kör.

• Gilla
Naskovit och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
finns risken att bilen kör på bil framför
Nej absolut inte. Möjligen finns risken att en dålig förare gör det, och den risken finns alltid.

Men trots raljerandet ovan håller jag helt med dig om att adaptiv farthållare är en självklart god egenskap hos en bil numera.

K Kasken skrev:
jag vill inte köra den hastighet som bilen framför kör.
Fast fram till dess du får en möjlighet att köra om är du faktiskt tvungen, och då kan lika gärna bilen hjälpa dig.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast fram till dess du får en möjlighet att köra om är du faktiskt tvungen, och då kan lika gärna bilen hjälpa dig.
Där tänker vi olika.

Jag önskar ingen "hjälp" alls av min bil, jag kräver komplett och total lydnad.
Maskinen skall följa mina instruktioner, inget annat. Absolut inte "tänka själv" o dessutom utföra handlingar utan min inverkan.

Jag som förare har ansvaret över hur fordonet framförs, då skall också fordonet lyda min minsta vink, o absolut inte utföra handlingar själv.

Enligt mig är utvecklingen inom fordonsindustrin nu precis galen, o har så varit senaste 15-20åren.

För mig är det fullständigt ofattbart att gemene man bara sväljer all skit kring detta.

• Älska
  • Gilla
Cruzze och 2 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Där tänker vi olika.
På marginalen möjligen.

K Kasken skrev:
Jag önskar ingen "hjälp" alls av min bil
Ja vi är nästan eniga. Adaptiv farthållare tycker jag dock är praktiskt. Men vill du inte ha minsta hjälp bör du rimligen tycka illa om även traditionell farthållare för den anpassar gaspådraget till terrängens backar. Är du det?

K Kasken skrev:
Jag som förare har ansvaret över hur fordonet framförs
Helt enig.

K Kasken skrev:
Enligt mig är utvecklingen inom fordonsindustrin nu precis galen, o har så varit senaste 15-20åren.
Helt enig på vissa områden i alla fall.

K Kasken skrev:
För mig är det fullständigt ofattbart att gemene man bara sväljer all skit kring detta.
Enig även här.

• Gilla
Naskovit
  • Laddar…
N Naskovit skrev:
Finns det nya bilar utan internetanslutning? Eller så att man själv kan aktivera den vid behov såsom vid regelbunden service.
Det finns väl två frågor att hålla isär här. Den ena är om det finns bilar utan. Jag tvivlar. Men kanske det finns. Den andra frågan är vad som händer om uppkopplingen slutar att fungera. Och där är det ju ganska angeläget att bilen i övrigt fortsätter att fungera om uppkopplingen lägger av. Prestandahöjning som prenumeration skulle inte jag välja. Men då är ju det viktiga att man kan klara sig utan en prenumeration eller abonnemang.

G gmogmo skrev:
Tyvärr kommer en massa bilar sluta att kunna larma då och våra politiker var för fega att kräva av biltillverkarna att åtgärda detta, trots att en del (bla VW, Toyota och Renault) fortsatte och sälja dessa bilar efter nedläggningen av dessa nät var beslutad. Alltså fram till 2023-24 ungefär.
Här var väl problemet att EU lagstiftat om att larmet skall gå via 2G-nätet ganska snart innan det beslutades att detta skulle läggas ner. Så biltillverkarna har uppfyllt precis vad lagen krävde. Och om de skall göra något mer vill de ha betalt för det.

MultiMan MultiMan skrev:
Vad är det som fungerar dåligt med skyltläsningen? Jag har min första bil med skyltläsning (Mini 2020) och den har missat en skylt sedan i maj. En avslutning på omkörningsförbud. Aldrig missat en hastighetsskylt.

Eftersom jag är kronisk nyfiken så har jag hållit stenkoll på avläsningen och bilen har ju mycket lättläst display framför ratten.

Är det som vanligt att kvaliteten skiljer mellan märken? Extremt smutsig ruta?
Det skiljer mellan märken, men även mellan platser. På Volkswagen ID4 fungerar det uruselt. På Renault Megane fungerar det avsevärt bättre. E4 genom Stockholm är tydligen en svår sträcka där det ofta blir fel. Volkswagen hade någon bugg som gjorde att det den verkade läsa in en hastighet i skylten omkörningsförbud upphör. Väg 278 är skyltad 50 och 70. Men skyltavläsningen i ID4 visade den 90 stora delar av vägen. Det fungerade bättre om man tejpade över kameran.

K Kasken skrev:
Självklart?
Kommer man ifatt någon som kör långsammare så kommer man köra in i arslet på den om man inte släpper av. Då släpper man av o lägger sig bakom tills det finns tillfälle att köra om o hålla normal hastighet igen.

Jag vill köra den hastighet som jag väljer att köra, jag vill inte köra den hastighet som bilen framför kör.
Det fungerar lika bra med adaptiv farthållare, jag ser inte problemet.
Vill jag köra om slår jag bara vänsterblinkers när det är fri väg och styr ut så ökar bilen hastigheten till inställd eller så gasar jag på extra tills jag är förbi så återgår bilen sen till inställd hastighet. Inget du har med en icke adaptiv försvinner på vår bil.
Eller så har jag missförstått vad du ser som nackdel.
Ska väl lägga till att jag använder adaptiv farthållare till 90% och Volvons förar/styrfunktion till 70% av körning (Pilot assist).

Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men vill du inte ha minsta hjälp bör du rimligen tycka illa om även traditionell farthållare för den anpassar gaspådraget till terrängens backar. Är du det?
När jag ger instruktionen "håll denna fart" så ska bilen blint lyda, den ska utföra det jag ber den om tills jag säger något annat.
Jag ser din poäng, men jag anser att detta är en "dum" hjälp, bilen fattar inga beslut, den lyder bara. Då finner jag det acceptabelt.

Det enda som faktiskt hamnar lite i "gråzon" enligt min logik är ABS-bromsar, det är något jag faktiskt uppskattar.

A AndersS skrev:
Det fungerar lika bra med adaptiv farthållare, jag ser inte problemet.
Problemet är att bilen automatiskt saktar in o håller sjukt långt avstånd till den långsamma bilen.
Om den istället automatiskt skulle lägga sig 5m bakom, blinka med helljuset och tuta skulle jag uppskatta den. (skämtar....kanske...)

K Kasken skrev:
Problemet är att bilen automatiskt saktar in o håller sjukt långt avstånd till den långsamma bilen.
På vår är det inställbart hur långt det ska vara, finns fem steg, bara att klicka på rattknapp. Så kan vara beroende av bilfabrikat/modell.
Kan jag köra om direkt är det bara att vänsterblinka och styra ut, vänsterblinkers kopplar även av styrhjälpenl tills man är ute i ny körbana.
Och vill man helljusblinka, tuta eller t.o.m. ge fingret går det alldeles utmärkt om du önskar det, fungerar precis som du önskar.

Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
K Kasken skrev:
På min kan jag justera önskat avstånd från sjukt långt till obehagligt nära. Vald inställning ligger kvar tills jag väljer en annan. Ilskna heljusblink kanske med lite tur kommer i nästa uppdatering. 😂

Jag skulle behöva en funktion som automatiskt saktar ner inställd fart med 5km/h för varje helljusblink från bakomvarande bil.

• Gilla
  • Wow
Per Sandberg1 och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag skulle behöva en funktion som automatiskt saktar ner inställd fart med 5km/h för varje helljusblink från bakomvarande bil.
Det är av god anledning olagligt att framföra sin bil omotiverat långsamt, likaså att hindra övrig trafik, att medvetet hindra övrig trafik är ett grovt trafikbrott.

Så min "blink o tut" funktion har nog bättre förutsättningar att se dagens ljus än sådant som automagiskt utför olagliga handlingar?

• Haha
Per Sandberg1
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Så min "blink o tut" funktion har nog bättre förutsättningar att se dagens ljus än sådant som automagiskt utför olagliga handlingar?
Att tuta i den situation du beskriver är även brottsligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.