A AndersS skrev:
hamnar man i kretsen av konspirationsteorier
För mig är mer eller mindre tvingande farthållare som försöker läsa hastighetsskyltar ett obehagligt steg på vägen till att "myndigheterna bestämmer". Konspirationsteori eller pågående förändring kan man verkligen diskutera.

Idag förstår jag det som att dessa funktioner går att stänga av. För tio år sedan fanns det inte. Kommer de gå att stänga av om tio år?

• Gilla
jonmo och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
För mig är mer eller mindre tvingande farthållare som försöker läsa hastighetsskyltar ett obehagligt steg på vägen till att "myndigheterna bestämmer". Konspirationsteori eller pågående förändring kan man verkligen diskutera.

Idag förstår jag det som att dessa funktioner går att stänga av. För tio år sedan fanns det inte. Kommer de gå att stänga av om tio år?
Om tio år är det förbjudet att framföra bilen själv.

• Gilla
  • Ledsen
  • Haha
ReMaxBerea och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:

Om jag förstått rätt skärps reglerna steg för steg och jag vet inte om det ens går att stänga av i dagens nya bilar

• Gilla
  • Ledsen
ReMaxBerea och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men det är ju bara en mycket osannolik hypotes som någon framförde, skulle man planera sina bilköp eller ett helt liv utifrån det hamnar man i kretsen av konspirationsteorier.😂😇
Det har ju hänt redan, där Elon Musk stängt av en cybertruck för någon i Ryssland, om jag inte minns fel

Läge att gå all-in på veteranbilar kanske?

Jag har en kompis som kör veteranbilar till vardags. Han är lycklig!

• Gilla
  • Älska
vcx och 4 till
  • Laddar…
Kalle B Kalle B skrev:
Om jag förstått rätt skärps reglerna steg för steg och jag vet inte om det ens går att stänga av i dagens nya bilar
Nya bilar har inget krav på koppling mellan farthållare och skyltavläsning med tillhörande varning.

Politikerna är om något på väg bort från tvingande skyltavläsning då den fungerar så dåligt.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
G gmogmo skrev:
Nya bilar har inget krav på koppling mellan farthållare och skyltavläsning med tillhörande varning.

Politikerna är om något på väg bort från tvingande skyltavläsning då den fungerar så dåligt.
Vad är det som fungerar dåligt med skyltläsningen? Jag har min första bil med skyltläsning (Mini 2020) och den har missat en skylt sedan i maj. En avslutning på omkörningsförbud. Aldrig missat en hastighetsskylt.

Eftersom jag är kronisk nyfiken så har jag hållit stenkoll på avläsningen och bilen har ju mycket lättläst display framför ratten.

Är det som vanligt att kvaliteten skiljer mellan märken? Extremt smutsig ruta?

MultiMan MultiMan skrev:
Vad är det som fungerar dåligt med skyltläsningen?
För mig är det dåliga att jag själv vill bestämma vilken hastighet farthållaren ska hålla. Jag vill varken ha "hjälp" med att styra bilen eller att kontrollera dess hastighet.

Att bilen har "panikbromsningsfunktioner" tycker jag är bra, för dessa irriterar mig högst någon gång per år, men kan hjälpa mig i ett kritiskt läge. Däremot vill jag inte bli irriterad kontinuerligt när jag kör bil.

• Gilla
Per Sandberg1 och 4 till
  • Laddar…
Min bil missar frekvent skyltar. Exempelvis vid omkörningar, när det är träd som delvis döljer skylten, men även annars. Jag har en Volvo. Den läser dessutom fel skyltar (exempelvis där det är skyltat vid avfarter) och har gammal hastighetsinformation från nätet.

Jag har en känsla att det är väldigt mycket beroende på vart man är och hur noga de som skyltat varit med att sätta skyltarna så att de inte missas. Samt hur uppdaterad online-infon om skyltningen är.

• Gilla
  • Ledsen
AndersS och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Alfredo Alfredo skrev:
För mig är det dåliga att jag själv vill bestämma vilken hastighet farthållaren ska hålla. Jag vill varken ha "hjälp" med att styra bilen eller att kontrollera dess hastighet.

Att bilen har "panikbromsningsfunktioner" tycker jag är bra, för dessa irriterar mig högst någon gång per år, men kan hjälpa mig i ett kritiskt läge. Däremot vill jag inte bli irriterad kontinuerligt när jag kör bil.
Ja, kan farthållaren inte stängas av är det dåligt. Jag har inte sådana "finesser" på min.

Panikbroms har jag och har skrivit om det då jag inte visste om det. Blev tvärstopp vid bromsprov i 50km/h.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Vad är det som fungerar dåligt med skyltläsningen? Jag har min första bil med skyltläsning (Mini 2020) och den har missat en skylt sedan i maj. En avslutning på omkörningsförbud. Aldrig missat en hastighetsskylt.

Eftersom jag är kronisk nyfiken så har jag hållit stenkoll på avläsningen och bilen har ju mycket lättläst display framför ratten.

Är det som vanligt att kvaliteten skiljer mellan märken? Extremt smutsig ruta?
Har en avensis 2017 och den tar ofta fel på skyltningen vid avfarten från motorvägen.
(Alltså jag följer motorvägen men i höjd med en avfart ser den en skylt som bara gäller avfartsvägen).
Så den rapporterar ofta 60 ett tag innan den hittar en ny skylt som visar rätt.
Hade farthållare då begränsat till 60 hade jag blivit minst sagt missnöjd.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
MultiMan
pacman42 pacman42 skrev:
Min bil missar frekvent skyltar. Exempelvis vid omkörningar, när det är träd som delvis döljer skylten, men även annars. Jag har en Volvo. Den läser dessutom fel skyltar (exempelvis där det är skyltat vid avfarter) och har gammal hastighetsinformation från nätet.

Jag har en känsla att det är väldigt mycket beroende på vart man är och hur noga de som skyltat varit med att sätta skyltarna så att de inte missas. Samt hur uppdaterad online-infon om skyltningen är.
Värdelöst men där jag bor brukar faktiskt skyltarna stå fria. Trodde det var ett krav för underhållet? Märkligt om det tillåts vara massa växtlighet framför.

Jag är mycket nöjd hittills men det första jag gjorde var att köpa nya kartor (2026) för 350kr via Mini-portalen samt prenumerera på mer omfattande online-info som inte heller var särskilt dyr. Kanske därför min klarar det bättre.

MultiMan MultiMan skrev:
Värdelöst men där jag bor brukar faktiskt skyltarna stå fria. Trodde det var ett krav för underhållet? Märkligt om det tillåts vara massa växtlighet framför.

Jag är mycket nöjd hittills men det första jag gjorde var att köpa nya kartor (2026) för 350kr via Mini-portalen samt prenumerera på mer omfattande online-info som inte heller var särskilt dyr. Kanske därför min klarar det bättre.
Karta med hastighetsgränser och skyltavläsning är två helt olika system.

• Gilla
gmogmo
  • Laddar…
MultiMan
useless useless skrev:
Karta med hastighetsgränser och skyltavläsning är två helt olika system.
Enligt BMW så tar den kartdata om skyltläsningen fallerar och det var det jag trodde @pacman42 pratade om och jag svarade på.

MultiMan MultiMan skrev:
Enligt BMW så tar den kartdata om skyltläsningen fallerar och det var det jag trodde @pacman42 pratade om och jag svarade på.
Så är det i min bil också, jag får exempelvis veta om en kommande hastighetsförändring med en skylt som ligger "bakom" den som är aktuell på skärmen. Men eftersom kartmaterialet är så dåligt så är dessa rätt ofta fel.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.