C cpalm skrev:
Även detta lagkrav inom EU från och med i år om jag inte minns fel, så tyvärr. Eran med tekniskt okomplicerade bilar som går att hålla vid liv i evigheter är definitivt över. 🙁
Om den funktionen inte går att stänga av, så är det ju rent trafikfarligt!

Jag propagerar alltså inte för att köra för fort, utan snarare för att kunna välja att köra lite för långsamt pga sikt eller väglag, och framförallt för att kunna välja när och hur bilen ska öka farten.

Jag har stängt av den autmatiska fartregleringen på min bil. Den inställningen "sitter fast".

Värre är det med "lane assist". som styr ut bilen mot mötande timmerbilar och annan trafik på smalare landsvägar. Den måste jag stänga av varje gång jag kör iväg.

Ingen av de här funktionerna är säkerhetsmässigt riktigt genomtänkta.

De är bägge anpassade till körning på motorväg och flerfiliga trafikleder.

På landsbygden är de totalt kass.

• Gilla
  • Älska
Cruzze och 5 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag har inte lane assist då det bara fanns i dyraste utrustningspaketet och det är jag glad för.

Mitt val av pre-facelift med riktiga dimljus var däremot riktigt bra. Vilken lyft med riktiga, lågt placerade LED-dimljus i dimma som var häromdagen. Dessutom har de extra ringar som lyser upp för kommahemfunktionen (eller vad det heter, kört gammal Saab för länge!). Riktigt snyggt och runt i Mini-anda. El-minin hade det bara i något år innan faceliften kom och de byttes ut mot slitsar istället, uppenbart för att spara pengar.

Ingen som nämner den viktigaste featuren - varning för fartkameror. Vet inte hur det skulle gå utan den 😉

MultiMan MultiMan skrev:
Vad är det som fungerar dåligt med skyltläsningen?
Min Kia klarar inte tilläggstavlor som 70 km/h om 300 m. Inte 30 km/h 7-17 på vardagar (och ännu mindre att den inte gäller för att det är valborgsmässoafton som är dag före helgdag) , blir förvirrad av sänkt hastighet på en intilliggande motorvägsavfart. Klarar inte vilken hastighet som gäller vid tex tätortsskylt eller motorväg upphör.

Den Tesla jag hade klarade mycket av detta fram till att den uppdaterades till att uppfylla skyltavläsningsdirektivet. Då blev den mycket sämre.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
G gmogmo skrev:
Alla bilar sedan mer än 10 år har mobiluppkoppling och ringer till sos alarm vid krasch.
Det gäller bilar som är typgodkända efter 2018-03-31. Min 2020 årsmodell har det inte eftersom den typgodkändes 2015.

Alfredo Alfredo skrev:
För mig är mer eller mindre tvingande farthållare som försöker läsa hastighetsskyltar ett obehagligt steg på vägen till att "myndigheterna bestämmer". Konspirationsteori eller pågående förändring kan man verkligen diskutera.

Idag förstår jag det som att dessa funktioner går att stänga av. För tio år sedan fanns det inte. Kommer de gå att stänga av om tio år?
Kan välja det i inställningar, knappen som aktiverar farthållaren, om jag vill att bilen ska anpassa sig efter skyltar på 10-åringen, men har aldrig använt och har inget med Internetuppkoppling att göra. En Volvo.
Den läser skyltar och visar men bara som info, tycker den funktionen är bra.

Redigerat:
MultiMan MultiMan skrev:
Vad är det som fungerar dåligt med skyltläsningen? Jag har min första bil med skyltläsning (Mini 2020) och den har missat en skylt sedan i maj. En avslutning på omkörningsförbud. Aldrig missat en hastighetsskylt.

Eftersom jag är kronisk nyfiken så har jag hållit stenkoll på avläsningen och bilen har ju mycket lättläst display framför ratten.

Är det som vanligt att kvaliteten skiljer mellan märken? Extremt smutsig ruta?
Kan missa i tätort om skylten står nära korsning när man gör en 90-grader högersväng. Kameran hinner inte upptäcka den då.

C
S skogaliten skrev:
Om den funktionen inte går att stänga av, så är det ju rent trafikfarligt!
Har inte fördjupat mig i detta så har ingen aning om detaljerna i kravet utöver att funktionen för att läsa skyltar skall finnas.

Knappt att man visste att bilar är uppkopplade på internet.. Me andra ord har jag inga sånna bilar..
Skönt de..

Bästa svaret

useless useless skrev:
Vad är problemet med själva internetanslutningen?
Den öppnar dörren och möjliggör allehanda övervakning och kontroll.

Ingen, precis ingen, har något att göra med något i min bil.
Varken tillverkaren, myndigheter eller globala "Tech-bolag".

C cpalm skrev:
Eran med tekniskt okomplicerade bilar som går att hålla vid liv i evigheter är definitivt över. 🙁
Motsägelsefull mening, bilarna som är "tekniskt okomplicerade som går att hålla vid liv i evigheter" finns ju redan? Det är ju bara att köpa en sån?

useless useless skrev:
Om tio år är det förbjudet att framföra bilen själv.
Om 10år har inte ens självkörande bilar mognat nog att lämna testbanan, Dagens teknik är inte i närheten av redo, inte ens ens lite nära.
pacman42 pacman42 skrev:
Läge att gå all-in på veteranbilar kanske?

Jag har en kompis som kör veteranbilar till vardags. Han är lycklig!
Att blicka bakåt är enda rätta vägen framåt när en industri styrt fel.

Alfredo Alfredo skrev:
Jag vill exempelvis att farthållaren ska hålla den fart jag beslutat och inte vad den tror är aktuell hastighetsbegränsning.
Detta är självklarheter.

Farthållaren ska hålla den hastighet som förare säger åt den att göra.... o rulla fritt i medlut.....

Bilen ska inte ens fundera på, eller ha möjligheter att veta vad hastighetsbegränsningen är, eller vart bilar runt omkring befinner sig.
Det är förarens ansvar att hålla reda på.

Bilen skall inte besluta om handlingar, den ska verkställa handlingar som föraren beslutar.
Bilen skall utföra det föraren säger åt den att göra. Punkt.
Det behöver inte vara svårare än så.

• Älska
  • Gilla
Naskovit och 1 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Detta är självklarheter.
Fast det är det inte numera, tvärtom...

Alfredo Alfredo skrev:
Fast det är det inte numera, tvärtom...
Bara om du väljer fel bil, min bil håller den fart jag ställer in.... Det har den alltid gjort o kommer alltid göra.

• Gilla
Naskovit
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Bara om du väljer fel bil, min bil håller den fart jag ställer in....
Ja men det är ju lite min poäng du är inne på. Bilar åldras och snart finns inget kvar att välja som inte är "fel", om man vill ha acceptabel kvalitet och inte är en bilentusiast som kan hålla liv i gamla bilar för evigt. För den normale bilisten är snart alla tillgängliga alternativ "fel".

Alfredo Alfredo skrev:
Ja men det är ju lite min poäng du är inne på. Bilar åldras och snart finns inget kvar att välja som inte är "fel", om man vill ha acceptabel kvalitet och inte är en bilentusiast som kan hålla liv i gamla bilar för evigt. För den normale bilisten är snart alla tillgängliga alternativ "fel".
En ordentligt renoverad "äldre" bil är betydligt mer driftsäker och har dessutom bättre totalekonomi än allt skräp som tillverkas idag, oavsett drivlina. Dessutom är det totalt sett ett mer miljövänligt alternativ.

Man behöver inte vara "bilentusiast".
Kasta en påse pengar på någon som kan så går det att renovera en 20-25år gammal bil till nyskick för under halva pengen mot vad en ny bil kostar, utan att själv röra ett enda verktyg.

• Gilla
Naskovit
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Farthållaren ska hålla den hastighet som förare säger åt den att göra.... o rulla fritt i medlut.....
Nja, utan adaptiv finns risken att bilen kör på bil framför om de bara utgår från inställd hastighet, efter 40 år med farthållare skulle jag idag aldrig välja utan adaptiv.😂 På första Saab'en med det, en -83a, satt en utrustning som drog i gaspedalen med liten kedja/vajer.
Och "rulla fritt" om man vill med adaptiv som är på Volvon är bara att peta till på gasen och den återgår sedan när den är tillbaka till inställd hastighet, nema problema.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.