K Klockanpå skrev:
Vi har bara haft måttet på skåpet, likaså hantverkaren som haft det mitt framför sig. De mått vi dock inte har koll på eller som det förväntas att vi ska ha koll på är fackmässiga mått eller mått som krävs för att något ska vara ändamålsenligt.
Hade ni bistått hantverkaren med era personliga mått, dvs hur lång ni som användare är? Det är också mått som krävs om något ska vara ändamålsenligt (verkar det som)

Sen har jag aldrig varit med om ett badrumsskåp med så kort avstånd mellan tvättställ o skåp, men jag har aldrig sett ett infällt skåp heller så kanske är därför.

Redigerat:
S Shylst skrev:
Måste säga att jag tycker många är hårda mot ts. Om min hantverkare installerade ett badrumsskåp på den höjden hade jag nog utan tvekan ifrågasatt hens kompetens.
Eftersom spegelskåpet är infälld i väggen så har TS haft ett tag på sig att reflektera över höjden på spegelskåpet, troligen senast ifrån att väggskivorna monterats och absolut senast när tätskiktet på golvet skulle appliceras.

Att då vänta med att fråga/kommentera höjden tills allt är monterat är under all kritik.

• Gilla
erikjakan och 7 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom spegelskåpet är infälld i väggen så har TS haft ett tag på sig att reflektera över höjden på spegelskåpet, troligen senast ifrån att väggskivorna monterats och absolut senast när tätskiktet på golvet skulle appliceras.

Att då vänta med att fråga/kommentera höjden tills allt är monterat är under all kritik.
Vet du vart han har varit under byggtiden.

• Haha
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
+300 inlägg gällande höjden på ett spegelskåp 😇

Stekhett ämne 🔥

• Haha
  • Gilla
Abies koreana och 11 till
  • Laddar…
M Morgonskiftet skrev:
+300 inlägg gällande höjden på ett spegelskåp 😇

Stekhett ämne 🔥
Jag tror att vi svängt till att försöka besvara frågan om det finns en fackmannamässig längd på människor.
Om det gör det, är då TS och dennes familj fackmannamässigt långa. 😅

• Gilla
  • Haha
GreenYoda och 7 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Att följa rekommendationer är just det som gör ett arbete fackmässigt 😂
Bra, visa då vad det är för skåp du köpt och installationsanvisningarna för detta där det oftast står rekommenderad höjd. Det finns fan tusen olika speglar och skåp och många sitter på olika höjder f.g till överkant. Vissa privatpersoner vill ha sin inredning längre ner och andra längre upp

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Purre
D dartan skrev:
Sen har jag aldrig varit med om ett badrumsskåp med så kort avstånd mellan tvättställ o skåp, men jag har aldrig sett ett infällt skåp heller så kanske är därför.
Här är det inte mycket emellan som exempel. Var bara ett exempel jag hittade nu lite snabbt på nätet. Så hur det ser ut hemma hos folk är nog väldigt varierande.
https://www.next.se/sv/style/su076929/276405

• Gilla
dartan och 1 till
  • Laddar…
Eaum
Om vi struntar i hur högt ett skåp är och hur kortväxtas försäkringar fungerar:
Vad säger hantverkaren om skåpets placering? Hur ska ni göra för att komma till en bra lösning så att längste sonen ska kunna spegla sig på ett vettigt sätt?

• Gilla
Simon11
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Vår hantverkare har installerat vårt spegelskåp i badrummet på 177cm i skåpets överkant. Detta tycker vi är lågt och gör att tex vår längsta son inte kan se sig utan att böja sig. Läser att rekommendationen är 190-200cm i överkant.

Är det ett fackmannamässigt fel att installera lägre eller är det oavsett ett fel om vi inte godkänt höjden?
Från golv till spegels mittpunkt 150 - 160 cm bör det vara.

Eaum Eaum skrev:
Om vi struntar i hur högt ett skåp är och hur kortväxtas försäkringar fungerar:
Vad säger hantverkaren om skåpets placering? Hur ska ni göra för att komma till en bra lösning så att längste sonen ska kunna spegla sig på ett vettigt sätt?
Flaggstången får väl böja på knäna.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Vår hantverkare har installerat vårt spegelskåp i badrummet på 177cm i skåpets överkant. Detta tycker vi är lågt och gör att tex vår längsta son inte kan se sig utan att böja sig. Läser att rekommendationen är 190-200cm i överkant.

Är det ett fackmannamässigt fel att installera lägre eller är det oavsett ett fel om vi inte godkänt höjden?
Monterings för överskåp är normalt 2100 fr golv till överkan skåp

• Haha
  • Wow
GreenYoda och 2 till
  • Laddar…
K Knuten26 skrev:
Monterings för överskåp är normalt 2100 fr golv till överkan skåp
Läste du något innan du svarade?

• Gilla
  • Haha
GreenYoda och 5 till
  • Laddar…
S Shylst skrev:
Måste säga att jag tycker många är hårda mot ts. Om min hantverkare installerade ett badrumsskåp på den höjden hade jag nog utan tvekan ifrågasatt hens kompetens.

Problemet är dock att det verkar som att du godkänt hans (i mitt tycke felaktiga) förslag på höjden. Han kan då hävda att han arbetat enligt avtal och det blir nog du som måste bekosta höjdjusteringen.
Håller med dig i stort, problemet är att TS ignorerat allt alla säger och bara hävdar sin konsumenträtt utan en uns eftertanke på att han kan vara en bidragande orsak och därav har han inte fått nån sympati.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Eftersom varken du, jag eller försäkringsbolag kan förutse framtiden, så är det en totalt ointressant fråga.

Kan du ge mig exempel på när ett försäkringsbolag har täckt en skada till följd av att något inte installerats fackmässigt?
Den enda som missar poängerna är du. Att montera ett skåp på 1,7 eller 1,9 meters höjd över golvet är exakt lika fackmannamässigt i avseende försäkringsfrågor SÅ LÄNGE DET INTE UTTRYCKLIGEN STÅR NÅGOT ANNAT I MONTERINGSANVISNINGARNA. Det som eventuellt skulle kunna påverka försäkringsbolagens bedömning är avståndet mellan tvättställ och underkant då det skulle kunna öka risken för fuktskada på skåpet men det är inte det måttet som diskuteras eller ifrågasätts.

• Gilla
  • Haha
GreenYoda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.