K Knuten26 skrev:
Monterings för överskåp är normalt 2100 fr golv till överkan skåp
Läs gärna i svensk. Byggnorm om olika standard
Om man tänker sig att skåpet är 700 högt och monteras på 2100 så hamnar enpersons ansikte på ca 1700höjd i centrum av spegeln

• Gilla
Klockanpå
  • Laddar…
Fundering.
Är spegelglaset utanför vägglivet ??
I så fall, beställ en högre spegel och limma på.
Eller sitter det en lampa där ?? Går den att höja ??

B Berget46 skrev:
Från golv till spegels mittpunkt 150 - 160 cm bör det vara.
Ö.k spegel/ skåp ska vara 1900 mm om inget annat sägs.

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
M mats.3 skrev:
Ö.k spegel/ skåp ska vara 1900 mm om inget annat sägs.
"Ska vara". Vem påstår det?

• Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
"Ska vara". Vem påstår det?
Det är en norm som folk inom branschen använder och den har funnits länge för om alla på byggen skulle använda olika mått så blev det väldigt konstigt.

• Gilla
Klockanpå
  • Laddar…
M mats.3 skrev:
Det är en norm som folk inom branschen använder och den har funnits länge för om alla på byggen skulle använda olika mått så blev det väldigt konstigt.
Varför blev det konstigt?

• Gilla
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
M mats.3 skrev:
"På byggen". Det är en helt annan sak. Här är det ett privat hem där ägaren godkänt måtten. TS problem är att hon har varit slarvig och skyller sitt eget tillkortakommande på hantverkaren.

• Gilla
GreenYoda och 2 till
  • Laddar…
K Knuten26 skrev:
Läs gärna i svensk. Byggnorm om olika standard
Om man tänker sig att skåpet är 700 högt och monteras på 2100 så hamnar enpersons ansikte på ca 1700höjd i centrum av spegeln
Den som var gällande till 1993?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
"På byggen". Det är en helt annan sak. Här är det ett privat hem där ägaren godkänt måtten. TS problem är att hon har varit slarvig och skyller sitt eget tillkortakommande på hantverkaren.
Vi har bara godkänt fackmässiga mått.

• Haha
  • Wow
Jorel03 och 2 till
  • Laddar…
S Simon11 skrev:
Den enda som missar poängerna är du. Att montera ett skåp på 1,7 eller 1,9 meters höjd över golvet är exakt lika fackmannamässigt i avseende försäkringsfrågor SÅ LÄNGE DET INTE UTTRYCKLIGEN STÅR NÅGOT ANNAT I MONTERINGSANVISNINGARNA. Det som eventuellt skulle kunna påverka försäkringsbolagens bedömning är avståndet mellan tvättställ och underkant då det skulle kunna öka risken för fuktskada på skåpet men det är inte det måttet som diskuteras eller ifrågasätts.
Så vad är ett fackmässigt avstånd mellan tvättställ och skåpets underkant enligt det och vad har du för källa för det?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
M mats.3 skrev:
Godkväll, det beror vad man menar med länge, i villa området där jag bor, ca 40 hus byggda 1984-1986 av en stor svensk hus leverantör, orginal placering av badrumslampan var ovanför spegeln i alla hus, mått till underkant lampa är 1900mm vilket medför att speglarna satt på ca1800mm, vi i vår familj har aldrig reflekterat över det, men vi är ju inte basketspelare. I fastigheter nu för tiden så sitter troligen lampa och speglar högre,
Ps jag har alltid varit intresserad av värdelöst vetande, så i framtiden så kommer jag att mäta spegel höjder lite överallt.

• Haha
  • Gilla
sturnus och 4 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Jag har godkänt ett avstånd mellan tvättstället och spegelskåpet, ifall det får påverkan för ett annat standardmått och användningen av spegelskåpet på ett sätt som vi inte godkänt, så behöver vi naturligtvis bli upplysta om det. Det är inte vi som anlitas som fackmän. Faktum är att frågan var specifikt ställd för det mellanrummet, inte som fråga hur högt spegelskåpet ska sitta. Visst kan man tycka att vi kunde räkna ut det, men det är inte vi som är i ställning att räkna ut vad för påverkan olika val får på annat, det är hantverkaren.

Det är inte konstigare än att vi skulle peka ut var en handdukstork ska sitta, då måste hantverkaren fortfarande säkerställa att den inte är för nära duschen. Eller om vi vill ha en lång takdusch, så måste hantverkaren fortfarande säkerställa att den kan monteras på ett sätt att vi inte slår i huvudet när vi ska duscha. Och så vidare…
Det hela känns egentligen självklart, har han bara frågat om ett mått utan att påpeka att det då avviker från standard (ja det finns en standard även om den såklart inte är bindande) så har han gjort fel. Även handfatet har en standardhöjd (som inte heller är bindande). Men eftersom ni diskuterat måtten kan man tycka att du är lite skyldig också eftersom frågan kommit så kunde ni tänkt på konsekvenserna.
Hur som kostar det försumbart mycket (lite) att ändra så varför inte bara betala kaklaren för att göra om det. Kanske tar 2h och vad kan det kosta 3000kr med material? Den har du säkert snabbt tjänat in?

Redigerat:
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Så vad är ett fackmässigt avstånd mellan tvättställ och skåpets underkant enligt det och vad har du för källa för det?
Va? Vad snackar du om?

T teuvo tainio skrev:
Godkväll, det beror vad man menar med länge, i villa området där jag bor, ca 40 hus byggda 1984-1986 av en stor svensk hus leverantör, orginal placering av badrumslampan var ovanför spegeln i alla hus, mått till underkant lampa är 1900mm vilket medför att speglarna satt på ca1800mm, vi i vår familj har aldrig reflekterat över det, men vi är ju inte basketspelare. I fastigheter nu för tiden så sitter troligen lampa och speglar högre,
Ps jag har alltid varit intresserad av värdelöst vetande, så i framtiden så kommer jag att mäta spegel höjder lite överallt.
Jag använder samma mått som för 20 årsedan så dom måtten har funnits länge och är det inte enklare för alla som har noll koll och googla angående standardmått m.m.

S Simon11 skrev:
Va? Vad snackar du om?
Det framgår av mitt svar. Du kan klistra in konversationen i Chat GPT, om du behöver stödverktyg för läsförståelsen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.