R ReMaxBerea skrev:
Varför känns det som detta är ett trolltråd? Någon som spelar autistisk bara för att få reaktioner.

Varför inga bilder på några som helst beskrivningar eller uppdrag?
Jag backar, han måste vara ett troll.
Bemödar man sig att lägga upp flertalet trådar om sitt nya badrum för runt 600k och inte ens gör en enkel skiss med mått för hur inredningen skall placeras, eller ha ett hum om höjden på sin spegel kan han inte vara annat. Själv gjorde jag mönsterpassningen på kaklet på millimeterpapper för att illustrera hur jag ville ha det. Kakelsättaren följde det givetvis inte till punkt och pricka men han kunde få en bild av vad jag ville uppnå. And guess what, mitt badrum blev skitbra, och det för bara 250k, då ändrades hela planlösningen, säkert 7-8 kvadrat, dubbla duschar osv, dock utan marmor. 😀

• Gilla
  • Älska
GreenYoda och 4 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jodå. "Lilla gumman".
Jag tål att det jag skriver kritiseras. Inga problem alls. Absolut har jag skrivit "lilla gumman". Det var ironiskt menat och anpassat till TS språkbruk i inlägget jag svarade på. TS har inte kommenterat saken. Jag beklagar att det har stört dig.
Intet Intet skrev:
Resten var bara exempel på inlägg från lättkränkta skribenters impotens.
Jag blir illa berörd när du klumpar ihop mig med dessa "lättkränkta skribenter" utan att tydligt skriva vilka du menar när du kritiserar mig. Som du formulerar dig tror alla inklusive jag att du citerar mig i dessa "exempel". Vilket alltså inte stämmer.

Jag förstår inte varför du drar in privat information om dessa skribenters hälsotillstånd. Det är OT och inget som intresserar mig.

• Gilla
Newgolds och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
Jag tål att det jag skriver kritiseras. Inga problem alls. Absolut har jag skrivit "lilla gumman". Det var ironiskt menat och anpassat till TS språkbruk i inlägget jag svarade på. TS har inte kommenterat saken. Jag beklagar att det har stört dig.

Jag blir illa berörd när du klumpar ihop mig med dessa "lättkränkta skribenter" utan att tydligt skriva vilka du menar när du kritiserar mig. Som du formulerar dig tror alla inklusive jag att du citerar mig i dessa "exempel". Vilket alltså inte stämmer.

Jag förstår inte varför du drar in privat information om dessa skribenters hälsotillstånd. Det är OT och inget som intresserar mig.
Jag är övertygad om att du underskattar majoritetens läsförståelseförmåga.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
O O skrev:

Det är bra att vara liten ("lilla gumman/gubben") när en jämrans fackman (HA!) har satt spegelhelvetet i nivå med fotknölarna på en ovanligt småväxt dvärg.

Fackamannamässighet hade varit att montera spegeln på fackmannamässig höjd. Serru.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
S Simon11 skrev:
Det skulle jag inte, men det var inte heller jag som drog upp försäkringsbolaget till en början. Kan du ge mig ett exempel i ditt fall där det skulle vara av betydelse, 1,7 eller 1,9m?
Eftersom varken du, jag eller försäkringsbolag kan förutse framtiden, så är det en totalt ointressant fråga.

Kan du ge mig exempel på när ett försäkringsbolag har täckt en skada till följd av att något inte installerats fackmässigt?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
S Simon11 skrev:
Jag backar, han måste vara ett troll.
Bemödar man sig att lägga upp flertalet trådar om sitt nya badrum för runt 600k och inte ens gör en enkel skiss med mått för hur inredningen skall placeras, eller ha ett hum om höjden på sin spegel kan han inte vara annat. Själv gjorde jag mönsterpassningen på kaklet på millimeterpapper för att illustrera hur jag ville ha det. Kakelsättaren följde det givetvis inte till punkt och pricka men han kunde få en bild av vad jag ville uppnå. And guess what, mitt badrum blev skitbra, och det för bara 250k, då ändrades hela planlösningen, säkert 7-8 kvadrat, dubbla duschar osv, dock utan marmor. 😀
Det finns skisser. Dock inte med måttangivelser, för där har vi sagt att det ska vara standardmått på allt. Framgår av tidigare inlägg.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Det finns skisser. Dock inte med måttangivelser, för där har vi sagt att det ska vara standardmått på allt. Framgår av tidigare inlägg.
Godmorgon, det är nog bäst att ni försöker komma överens med hantverkarna och få spegelskåpet flyttad till önskad höjd, att lägga energi på att skriva massor av inlägg i det här forumet hjälper inte, skåpet är kvar på samma ställe, som troligen är fackmässigt monterat, en montage höjd avgör inte om det är fackmässigt monterat, helt andra saker bestämmer det. Om höjden bestämmer det så är mina speglar icke fackmässiga, höjd i badrum 177,5 cm och i bastu badrummet är höjden 178 cm till spelarnas över kanter, jag har själv monterat dem, de är garanterat fackmässigt monterat.
Vänd blad och se till att skåpet blir flyttat, ha det gått i framtiden.

• Gilla
  • Haha
TheBoyWonder och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
K Klockanpå skrev:
Och om det inte finns standardmått?
Och om det inte finns någon "fackmannamässigt" höjd?

Du börjar med att fråga om det finns en fackmannamässig höjd och får svaret att det inte finns och sen bygger du hela din argumentation på att spegeln inte monterats på den icke-befintliga höjden?

Eller är det så att du vet att det finns en fackmannamässig höjd, och vet vad den är och visste det redan när du ställde frågan?

Finns det någon fundering kring varför hantverkaren frågade om ett mått mellan handfat och spegel om måttet inte skulle användas?

Du har också varit inne på att man måste följa monteringsanvisningarna för att det ska vara fackmannamässigt, men vägrar att visa monteringsanvisningarna, för det är inte viktigt?!

Jag brukar, som många andra, tycker det är viktigt med kommunikation mellan kund och hantverkare och inte skydda hantverkare som brister där. Här ställde hantverkaren en fråga om en höjd och ni svarade. Du skriver själv att ni var överens om avståndet mellan handfat och spegel, men sen verkar du tolka det som ett minimiavstånd, som inte ens gäller?

Jag sällar mig till den stora skaran som säger att ni är de som delat.

Det efterfrågade fackmannamässigt avståndet existerar inte och då kan ju inte hantverkare gjort fel som inte följt det.

• Gilla
  • Älska
GreenYoda och 15 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Och om det inte finns standardmått?
Och om det inte finns någon "fackmannamässigt" höjd?

Du börjar med att fråga om det finns en fackmannamässig höjd och får svaret att det inte finns och sen bygger du hela din argumentation på att spegeln inte monterats på den icke-befintliga höjden?

Eller är det så att du vet att det finns en fackmannamässig höjd, och vet vad den är och visste det redan när du ställde frågan?

Finns det någon fundering kring varför hantverkaren frågade om ett mått mellan handfat och spegel om måttet inte skulle användas?

Du har också varit inne på att man måste följa monteringsanvisningarna för att det ska vara fackmannamässigt, men vägrar att visa monteringsanvisningarna, för det är inte viktigt?!

Jag brukar, som många andra, tycker det är viktigt med kommunikation mellan kund och hantverkare och inte skydda hantverkare som brister där. Här ställde hantverkaren en fråga om en höjd och ni svarade. Du skriver själv att ni var överens om avståndet mellan handfat och spegel, men sen verkar du tolka det som ett minimiavstånd, som inte ens gäller?

Jag sällar mig till den stora skaran som säger att ni är de som delat.

Det efterfrågade fackmannamässigt avståndet existerar inte och då kan ju inte hantverkare gjort fel som inte följt det.
Det finns standarder, anvisningar och andra rekommendationer, bara att googla.

• Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Om det är så lätt att hitta, varför då ställa frågan på ett forum?

• Gilla
  • Haha
Newgolds och 5 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Problemet för dig är ju att standarder saknas.

• Gilla
GreenYoda och 3 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Och det finns även regler på detta forum. 😉

Forumregel som avråder från att använda Google eller AI-chatbotar för att besvara frågor, och uppmanar till att få synpunkter från medlemmar.

• Gilla
  • Haha
pmd och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
K Klockanpå skrev:
Varför ställde du då frågan?

Kan du inte länka till dessa istället för att bara skriva "googla"?

När hantverkaren ställde en fråga om avstånd mellan handfat och spegel, tänkte ni då:
  1. Det är nog det avstånd hantverkaren kommer använda
  2. Han ställde nog bara en fråga, men kommer givetvis använda ett annat mått
  3. Vi tänkte inte alls

• Gilla
  • Haha
GreenYoda och 15 till
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Men det är väl ni som valt skåpet? Om ni valt skåp och höjd på skåpets underkant så är det nog inte mycket att klaga på till hantverkaren. Det ingick ju knappast att göra skåpet större än det är tillverkat…
Det kanske är ett "teleskåp"

• Haha
GreenYoda och 2 till
  • Laddar…
Måste säga att jag tycker många är hårda mot ts. Om min hantverkare installerade ett badrumsskåp på den höjden hade jag nog utan tvekan ifrågasatt hens kompetens.

Problemet är dock att det verkar som att du godkänt hans (i mitt tycke felaktiga) förslag på höjden. Han kan då hävda att han arbetat enligt avtal och det blir nog du som måste bekosta höjdjusteringen.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.