K Klockanpå skrev:
Precis infällt i väggen. Det är ett inbyggt skåp.

Nej vi har inte kommit överens om höjd. Vi har däremot kommit överens om hur långt avstånd det ska vara mellan tvättställ och spegelskåp. Detta avstånd stämmer. Men problemet är bara att hantverkaren då också satt skåpet på 177 cm i överkant, vilket vi inte kommit överens om.
Det hela känns lite konstigt. Ni ha gemensamt bestämt höjd på handfat och höjd mellan handfat och överskåp. Driver du med oss eller bara problem med måttbandet och eller matematiken. Jag skulle aldrig skapa en tråd som denna. Du får ursäkta men det känns som mer pengar än förstånd. Bor ni i Stockholm?

• Gilla
  • Haha
  • Älska
erikjakan och 5 till
  • Laddar…
Ta fram monteringsanvisningarna för skåpet. Står det vilken höjd den ska monteras på så ska det följas om inget annat är överrenskommet. Monteringsanvisningarna ingår i begreppet fackmässighet.

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
Vad säger besiktningsmannen om det som har gjorts i badrummet hittills?

K Klockanpå skrev:
Vår hantverkare har installerat vårt spegelskåp i badrummet på 177cm i skåpets överkant. Detta tycker vi är lågt och gör att tex vår längsta son inte kan se sig utan att böja sig. Läser att rekommendationen är 190-200cm i överkant.

Är det ett fackmannamässigt fel att installera lägre eller är det oavsett ett fel om vi inte godkänt höjden?
Känns ju lite dumt att sätta de på 177cm när standard är runt 190-200cm. Framförallt så tycker jag dom borde frågat er vilken höjd ni vill ha de på. Sen att det inte finns ett standardmått så finns det visst de. Sen kan man ju flytta upp eller ner till det man själv vill.

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 3 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Hur som kostar det försumbart mycket att ändra så varför inte bara betala kaklaren för att göra om det. Kanske tar 2h och vad kan det kosta 3000kr med material? Den har du säkert snabbt tjänat in?
Så du menar att det tar ca två timmar att:
- ta bort minst en rad kakelplattor runt hela spegelskåpet,
- skära/lossa tätskiktet från skåpet,
- plocka ut skåpet,
- såga upp hålet uppåt,
- bygga igen hålet nedåt,
- dit med skåpet,
- dit med nytt tätskikt (under förutsättning att tillverkaren av tätskiktet godkänner att tätskiktet lagas när det är fästmassa på befintliga tätskiktet),
- dit med (nya) kakelplattor,
- foga

Så du menar att allt ovanstående kostar ca 3000 kr?

• Gilla
Jorel03 och 4 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
- plocka ut skåpet,
- såga upp hålet uppåt,
- dit med skåpet,
- dit med nytt tätskikt (under förutsättning att tillverkaren av tätskiktet godkänner att tätskiktet lagas när det är fästmassa på befintliga tätskiktet),
- foga

Den plattsättaren är nog inte född ännu.

Aajnor Aajnor skrev:
Framförallt så tycker jag dom borde frågat er vilken höjd ni vill ha de på.
Nu har byggaren frågat om vilken höjd det ska monteras på, visserligen bara genom att fråga om avståndet mellan tvättstället och underkant spegelskåpet.
Aajnor Aajnor skrev:
Sen kan man ju flytta upp eller ner till det man själv vill.
Menar du innan väggen byggs eller menar du efter att badrummet är klart?
(Spegelskåpet är inbyggt i väggen.)

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
- plocka ut skåpet,
- såga upp hålet uppåt,
- dit med skåpet,
- foga

Har man lite otur är det el dragen till skåpet som måste göras om så då har du även en elektriker inblandad. Kanske bara 30 minuters jobb men avrundas till en heldag + resa och bil...

K Klockanpå skrev:
Tack för din åsikt. Jag ser till att anteckna den.

Ifall man som hantverkare tar på sig jobbet med ett infällt skåp, så fordrar det att man har kompetensen att utföra det. Vad är det som är så konstigt med det? Hjärttransplantationer är också mindre vanliga, betyder det att de inte ska utföras?
Vad skulle svårigheten med att sätta upp ett infällt skåp vara tycker du?
Vad är svårigheten att sätta sig in i sitt eget byggprojekt?
Att i efterhand raljera och spela intellektuell i ett forum, får i alla fall mig att undra vad du själv klarar av att jobba med.
Det verkar som du lagt mer tid på att skriva på det här forumet om badrumsskåpet, än du lagt på badrumsplaneringen. Känns det vettigt?

Slutligen, bestämde sig hantverkaren för höjden på skåpet före eller efter han/hon valde ytskikten åt er?

• Gilla
  • Älska
pmd och 4 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
- plocka ut skåpet,
- såga upp hålet uppåt,
- dit med skåpet,
- foga

Jag kanske missförstod något… men trodde bara det var typ två plattor under skåpet. Självklart mer eller mindre beroende på storleken på plattorna.
Tätskiktet borde inte påverkas alls så länge man inte limmat skåpet i tätskiktet men det verkar osannolikt.
Två timmar känns gott om tid om badrumsskåpet är tomt.
1. Ta fram verktyg mm 10min
2. Skära / knacka bort plattor över skåpet 20min
3. Skära bort ev mjukfog 10min
4. Skruva ur två skruvar, upp med skåpet, skruva i två skruvar 5min
5. Kakla under skåpet 10min, färdigt fix och skära plattor.
6. Prata med kunden och ta en kaffe 15min
7. Nästa besök foga och göra rent 20min.
8. Klaga på snickarn 10min.

Tillkommer såklart lite restider och ev köpa material. Ev elproblem kan såklart öka tiden.

Så även om det tar 10h vad spelar det för roll i ett badrum för 700’. Det är väl bara att kunden och hantverkaren tar 5 var och så är alla glada?

• Haha
  • Wow
sturnus och 2 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Jag kanske missförstod något… men trodde bara det var typ två plattor under skåpet. Självklart mer eller mindre beroende på storleken på plattorna.
Tätskiktet borde inte påverkas alls så länge man inte limmat skåpet i tätskiktet men det verkar osannolikt.
Två timmar känns gott om tid om badrumsskåpet är tomt.
1. Ta fram verktyg mm 10min
2. Skära / knacka bort plattor över skåpet 20min
3. Skära bort ev mjukfog 10min
4. Skruva ur två skruvar, upp med skåpet, skruva i två skruvar 5min
5. Kakla under skåpet 10min, färdigt fix och skära plattor.
6. Prata med kunden och ta en kaffe 15min
7. Nästa besök foga och göra rent 20min.
8. Klaga på snickarn 10min.

Tillkommer såklart lite restider och ev köpa material. Ev elproblem kan såklart öka tiden.

Så även om det tar 10h vad spelar det för roll i ett badrum för 700’. Det är väl bara att kunden och hantverkaren tar 5 var och så är alla glada?
Skåpet är infällt i en nisch som sitter på en höjd TS inte gillar

• Gilla
Jorel03 och 3 till
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Nej vi har inte beställt en alkov med spegeldörr, varför hallucinerar du det? Du menar alltså att om hantverkaren installerat spegelskåpet i golvhöjd, handdukstorken i taket och tvättmaskinen bakochfram men i övrigt hållit sig till rekommendationerna enligt Säkert vatten (obs att det också ”bara” är rekommendationer), så är arbetet ändå fackmässigt eftersom det inte står något om var dessa komponenter ska vara placerade? 😂
Bit i det sura äpplet och inse att Ni gjort bort Er. Du verkar inte få så mycket medhåll i denna tråd.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
K Klockanpå skrev:
Så vad är ett fackmässigt avstånd mellan tvättställ och skåpets underkant enligt det och vad har du för källa för det?
Men vänta, jag fattar vad som har hänt. Fick läsa 8 sidor och har inte fortsatt, men jag tror jag fattar.

1. Hantverkaren och du diskuterade hur stort avstånd det skulle vara mellan skåpet och vasken.
2. Du svarade i stil med "jag vill ha den på fackmässigt avstånd."
3. Hantverkaren smällde upp skåpet utan att ha bekräftat några mått alls.

Stämmer detta?

• Haha
Jorel03 och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nu har byggaren frågat om vilken höjd det ska monteras på, visserligen bara genom att fråga om avståndet mellan tvättstället och underkant spegelskåpet.

Menar du innan väggen byggs eller menar du efter att badrummet är klart?
(Spegelskåpet är inbyggt i väggen.)
Man har väl en kominikation i mellan om det nu ska vara inbyggt. Kan ju inte som byggare ta för givet att sätta det på vilken höjd du själv vill. Framförallt när det är inbyggt så är det ännu viktigare . Har byggt och renoverar mycket själv och tycker självklart att man parar med vederbörande i mellan när det är sådana här grejer.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
P Pin skrev:
Skåpet är infällt i en nisch som sitter på en höjd TS inte gillar
Aha... då missförstod jag och samtidigt så tror jag inte på historien eller så är snickaren extremt konstigt. Att man i bygget inte har en dialog över var nischen skall vara låter för osannolikt, dessutom har ju TS, om han varit på bygget kunnat se nischen sedan länge.
Min gissning är att TS tänkt att det blir bra men nu ångrar sig och kan mot frun inte erkänna att han gjort ett felaktigt beslut =).
Oavsett så borde det inte tar mer än ett par arbetsdagar och dessutom borde det gå att åtgärda om det inte finns något konstigt bakom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.