4 834 läst ·
66 svar
5k läst
66 svar
Fel på nätverkskabel? - CAT6
Känns så osannolikt att jag skulle få fel på samma tråd när jag gjorde om det.J J-banan skrev:Har du kollat så alla ledare är tillräckligt långa i dina egengjorda patch kablar så ingen är för kort? Jag rekommenderar kontakter som är öppna i ändan så man lätt trär igenom alla ledare och då är det lättare att se att ordningen är korrekt. Det finns verktyg som klipper samtligt som man klämmer fast
Men det är klart att det finns en möjlighet för det.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 264 inlägg
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 475 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 475 inlägg
Nej det brukar ALDRIG missa en del.S sjoelund skrev:
Jag litar inte på sådana billiga testare. Har upplevt allt för många problem med dom.J Jakkaval skrev:På bilden har jag målat en röd markering och en grön markering. - Båda kablarna är vita och båda kablarna sitter i LAN-port.
Ena kabeln fungerar och den andra fungerar inte, även om jag byter LAN-portar blir resultatet samma.
Jag vill påstå att det är problem med kabeln eller kopplingarna (hona/hane).
Det jag tycker är konstigt är att jag har två uttag till vardagsrummet - Se bild.
Och båda visar fel, ena för 5 och andra för 4:a.
Tänkte först att det berodde på att man kopplat fel i honan, men det verkar inte så.
Kan man böja kablarna så mycket att bara en tråd i varje kabel inte fungerar?
Filmen är tagen nere i källaren där fördelaren sitter, och även början på CAT6 sladden, där hanen är. Jag testade och byta koppling på hanen men fick samma felkod (5).
Dessa två har jag använt med bra resultat men då är det en helt annat kostnad också. Ser fortfarande inget om kvalitén men det går att lita på resultatet. Dessutom ser man hur lång kabeln är och om man förväxlat något par eller om det är avbrott.
https://www.conrad.se/sv/p/kabeltestare-r158008-trend-networks-vdv-ii-plus-bt-2867343.html
https://www.conrad.se/sv/p/kabeltestare-ms2-100-fluke-networks-microscanner-1195728.html
UNI-T som brukar ha bra saker men billiga har en också, inte provat så kan inte uttala mig om funktionen men displayen ser likadan ut iaf. Med lite tur fungerar den bra också.
https://eleshop.eu/uni-t-ut685b-kit-tdr-cable-tester.html
Redigerat:
Åtgärda iaf uttaget så det är som anvisningar säger, vanligtvis brukar man ha lite extra kabel i dosa men brukar funka bara ordna till ledarna. Veck i kabel kan också orsaka problemJ Jakkaval skrev:
Så du har en kontakt på kabeln som är gjord för patchkabel (mjuk kabel) och i andra änden ett uttag för för installationskabel (styva ledare). Det är inte rekommenderat att blanda. Om det är installationskabel så ligger problemet förmodligen i den kontakt du satt på kabeln. Jag skulle satt ett par Keystone uttag fäst på en vägg och sedan patchkabel på det. Även om du lyckas få kontakt på alla delar är risken stor att det släpper senare...J Jakkaval skrev:
Bytte till en Keystone! Men fick samma fel!S sjoelund skrev:Så du har en kontakt på kabeln som är gjord för patchkabel (mjuk kabel) och i andra änden ett uttag för för installationskabel (styva ledare). Det är inte rekommenderat att blanda. Om det är installationskabel så ligger problemet förmodligen i den kontakt du satt på kabeln. Jag skulle satt ett par Keystone uttag fäst på en vägg och sedan patchkabel på det. Även om du lyckas få kontakt på alla delar är risken stor att det släpper senare...
Måste vara något lurt med kablarna?
Någon som har fler idéer?
Kabeln satt ju som berget, trots att jag ser på vinden att det finns gott om kabel och dra fram.- Drog som en galning och fick fram ca 1 cm.J J-banan skrev:
Så låter inte omöjligt att det finns något veck någonstans i väggen som jag inte ser.
En RJ45-kontakt för patchkabel har två "stift" som trycks in i ladaren och där kardelerna hamnar på bägge sidor om "stiften".J Jakkaval skrev:
Däremot om man försöker att pressa en sådan kontakt på en kabel med solida ledare så böjer sig stiften.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns RJ45-kontakter för solida ledare, tex,
https://gigamedia.se/vara-produkter...larkontakt-rj45-kat-5e-6-for-solid-kabel-utp/
Inte heller osannolikt att en spik eller skruv har skadat kabelnJ Jakkaval skrev:
Hur är kabeltestaren, är det bara enheten och man mäter med den ansluten i en port i andra änden eller följer det med en terminering som man kan sätta i andra änden och mäta en lös kabel?
Vad står det i routern respektive dator i andra änden när du är ansluten 100 eller 1000gbs?
Vad står det i routern respektive dator i andra änden när du är ansluten 100 eller 1000gbs?