J J-banan skrev:
Har du kollat så alla ledare är tillräckligt långa i dina egengjorda patch kablar så ingen är för kort? Jag rekommenderar kontakter som är öppna i ändan så man lätt trär igenom alla ledare och då är det lättare att se att ordningen är korrekt. Det finns verktyg som klipper samtligt som man klämmer fast
Känns så osannolikt att jag skulle få fel på samma tråd när jag gjorde om det.
Men det är klart att det finns en möjlighet för det.

J Jakkaval skrev:
Vad är det som är fel?
Inget är fel där.
Kan du ta en bild på hankontakterna så att man ser hur färgerna sitter, samt hur långt fram de är i kontakten?

S
S sjoelund skrev:
Det brukar vara en bra idé för verktygslöst. De brukar alltid missa en del och verktyget knuffar ner ledaren så man får bättre kontakt. Men visst, det är bäst att bara köra på de ledarna man mätt upp inte har kontakt. Man kan alltid råka bryta en ledare genom att böja dem för mycket...
Nej det brukar ALDRIG missa en del.

Purre
J Jakkaval skrev:
På bilden har jag målat en röd markering och en grön markering. - Båda kablarna är vita och båda kablarna sitter i LAN-port.
Ena kabeln fungerar och den andra fungerar inte, även om jag byter LAN-portar blir resultatet samma.

Jag vill påstå att det är problem med kabeln eller kopplingarna (hona/hane).
Det jag tycker är konstigt är att jag har två uttag till vardagsrummet - Se bild.
Och båda visar fel, ena för 5 och andra för 4:a.
Tänkte först att det berodde på att man kopplat fel i honan, men det verkar inte så.
Kan man böja kablarna så mycket att bara en tråd i varje kabel inte fungerar?
Filmen är tagen nere i källaren där fördelaren sitter, och även början på CAT6 sladden, där hanen är. Jag testade och byta koppling på hanen men fick samma felkod (5).
Jag litar inte på sådana billiga testare. Har upplevt allt för många problem med dom.

Dessa två har jag använt med bra resultat men då är det en helt annat kostnad också. Ser fortfarande inget om kvalitén men det går att lita på resultatet. Dessutom ser man hur lång kabeln är och om man förväxlat något par eller om det är avbrott.

https://www.conrad.se/sv/p/kabeltestare-r158008-trend-networks-vdv-ii-plus-bt-2867343.html
https://www.conrad.se/sv/p/kabeltestare-ms2-100-fluke-networks-microscanner-1195728.html

UNI-T som brukar ha bra saker men billiga har en också, inte provat så kan inte uttala mig om funktionen men displayen ser likadan ut iaf. Med lite tur fungerar den bra också.
https://eleshop.eu/uni-t-ut685b-kit-tdr-cable-tester.html

Redigerat:
J Jakkaval skrev:
Känns så osannolikt att jag skulle få fel på samma tråd när jag gjorde om det.
Men det är klart att det finns en möjlighet för det.
Åtgärda iaf uttaget så det är som anvisningar säger, vanligtvis brukar man ha lite extra kabel i dosa men brukar funka bara ordna till ledarna. Veck i kabel kan också orsaka problem

J Jakkaval skrev:
Vad är det som är fel?
Är nog ett rent missförstånd.
Du har en rödmarkerad patch samtidigt som du har en röd ring runt en annan patch.

• Gilla
Jakkaval och 1 till
  • Laddar…
J Jakkaval skrev:
Kan du utveckla? Skickar bilder på ändarna och hur trådarna ser ut i kabeln.
Så du har en kontakt på kabeln som är gjord för patchkabel (mjuk kabel) och i andra änden ett uttag för för installationskabel (styva ledare). Det är inte rekommenderat att blanda. Om det är installationskabel så ligger problemet förmodligen i den kontakt du satt på kabeln. Jag skulle satt ett par Keystone uttag fäst på en vägg och sedan patchkabel på det. Även om du lyckas få kontakt på alla delar är risken stor att det släpper senare...

• Gilla
Jakkaval
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Så du har en kontakt på kabeln som är gjord för patchkabel (mjuk kabel) och i andra änden ett uttag för för installationskabel (styva ledare). Det är inte rekommenderat att blanda. Om det är installationskabel så ligger problemet förmodligen i den kontakt du satt på kabeln. Jag skulle satt ett par Keystone uttag fäst på en vägg och sedan patchkabel på det. Även om du lyckas få kontakt på alla delar är risken stor att det släpper senare...
Bytte till en Keystone! Men fick samma fel!
Måste vara något lurt med kablarna?
Någon som har fler idéer?

• En hand håller en Keystone-kontakt med exponerade kablar, mot en vägg med ett eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Keystone-kontakt med ansluten nätverkskabel, visar kabeldragning i hemmet.
    Skapa konto
Hur ser det ut i andra ändan? Inget kraftigt veck som du kan se på kabeln

J J-banan skrev:
Hur ser det ut i andra ändan? Inget kraftigt veck som du kan se på kabeln
Kabeln satt ju som berget, trots att jag ser på vinden att det finns gott om kabel och dra fram.- Drog som en galning och fick fram ca 1 cm.
Så låter inte omöjligt att det finns något veck någonstans i väggen som jag inte ser.

• Vita kablar inuti grått flexrör mot en vit vägg, vilket kan indikera installation i ett byggprojekt.
    Skapa konto
J Jakkaval skrev:
Kan du utveckla? Skickar bilder på ändarna och hur trådarna ser ut i kabeln.
En RJ45-kontakt för patchkabel har två "stift" som trycks in i ladaren och där kardelerna hamnar på bägge sidor om "stiften".
Däremot om man försöker att pressa en sådan kontakt på en kabel med solida ledare så böjer sig stiften.

RJ45-kontakt avsedd för nätverkskabel, visas med solida ledare och stift. Anpassad för patchkablar och solid kärna inom nätverksinstallationer.
Skapa konto

Det finns RJ45-kontakter för solida ledare, tex,
https://gigamedia.se/vara-produkter...larkontakt-rj45-kat-5e-6-for-solid-kabel-utp/

Johnwinroth
Jag har varit med om att helt ny kabel från trumma har haft en ledare av.
Så kan vara det med.
Och som de säger skarpa veck kan ju knäcka ledarna också.

J Jakkaval skrev:
Kabeln satt ju som berget, trots att jag ser på vinden att det finns gott om kabel och dra fram.- Drog som en galning och fick fram ca 1 cm.
Så låter inte omöjligt att det finns något veck någonstans i väggen som jag inte ser.
Inte heller osannolikt att en spik eller skruv har skadat kabeln

• Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…
Hur är kabeltestaren, är det bara enheten och man mäter med den ansluten i en port i andra änden eller följer det med en terminering som man kan sätta i andra änden och mäta en lös kabel?

Vad står det i routern respektive dator i andra änden när du är ansluten 100 eller 1000gbs?

Alla lablar du ansluter till uttagen, när du kopplar in dator, eller vad det nu är.
Är dom testade separat och konstaterade felfria?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.