4 847 läst ·
66 svar
5k läst
66 svar
Fel på nätverkskabel? - CAT6
Det ser rätt ut på bilden.
En randanmärkning bara: klipp överflödig tråd med en flush-sidavbitare.
En randanmärkning bara: klipp överflödig tråd med en flush-sidavbitare.
Produkter som diskuteras: "sidavbitare"
Sidavbitare
Sidavbitare, även kända som diagonalavbitare, är ett typ av handverktyg som främst används för att klippa tråd och små stångmaterial. Dessa verktyg har två motsatt sittande blad som skär mot varandra på en diagonal, vilket gör dem
Läs mer
Ja, men precis. Har lokaliserat det till CAT6 kabeln eller något av uttagna.kashieda skrev:
Men tycker att det är märkligt att samma uttag ger fel, kan det vara ”honorna” som är fel/felkopplade?
Kan en böj på kabeln ge detta fel?
Som sagt bytte ut hanen och fick samma fel, låter otroligt att jag ska lyckats byta hane och få exakt samma problem.
Dator- router = inga problem.
”Första jack” - dator = inga problem.
Annan kabel till annan del i huset = inga problem.
För hane sidan gjorde jag enligt bild.Demmpa skrev:
Men vet inte om hon sidan är rätt? Fanns färger på sidan som verkar följts för alternativ A. - Men går det sätta en kabel fel? Automatiskt borde väl minst två kablar sitta fel?
Klipp ledarna med en liten sidavbitare precis kant i kant med den blåa plasten där ledarna trycks i, just de blåa är för långa, jag tror inte de punkteras ordentligt när du trycker på andra delen. Sån här sidavbitare använder jagJ Jakkaval skrev:
https://www.proffsmagasinet.se/mask...4xgZs1MmmBFLkcoCOQhosLo8UORr3_9MaApQPEALw_wcB
Om jag minns rätt står det på anvisning att de skall sticka ut max 1 mm
Ja men precis. Jag har testat sammakashieda skrev:
Grön markering fungerar som den ska, röd markering fungerar inte.S sjoelund skrev:
Röd markering går till ett annat rum/uttag.
Den röda (WAN) går väl till tjänstefördelaren hoppas jag annars har du problem.
Läste lite noggrannare nu att den röda inte funkar, vilket är helt naturligt då den är ansluten till WAN-porten.
Och om tjänstefördelaren bara är ansluten till random LAN-port, ja då lär ingenting funka speciellt bra.
Jag tror vi är nära en lösning snart....
Och om tjänstefördelaren bara är ansluten till random LAN-port, ja då lär ingenting funka speciellt bra.
Jag tror vi är nära en lösning snart....