Det ser rätt ut på bilden.
En randanmärkning bara: klipp överflödig tråd med en flush-sidavbitare.
 
På din så är det flera par som man twinnat upp till fullo, dom ska vara twinnade och inte raka.
 
kashieda kashieda skrev:
Jag håller inte riktigt med om den tolkningen.

Har du testat samma patchkablar med andra uttag? Har du testat dem direkt mellan dator och router?
Ja, men precis. Har lokaliserat det till CAT6 kabeln eller något av uttagna.
Men tycker att det är märkligt att samma uttag ger fel, kan det vara ”honorna” som är fel/felkopplade?
Kan en böj på kabeln ge detta fel?
Som sagt bytte ut hanen och fick samma fel, låter otroligt att jag ska lyckats byta hane och få exakt samma problem.

Dator- router = inga problem.
”Första jack” - dator = inga problem.
Annan kabel till annan del i huset = inga problem.
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Det ser rätt ut på bilden.
En randanmärkning bara: klipp överflödig tråd med en flush-sidavbitare.
Tror du att det skulle kunna skapa problemet? Som sagt det är bara 5:an som visar fel.
 
Demmpa Demmpa skrev:
@Jakkaval är det rätt färg på rätt plats i uttagen?
Används standarden T568B i bägge ändarna?
För hane sidan gjorde jag enligt bild.

Men vet inte om hon sidan är rätt? Fanns färger på sidan som verkar följts för alternativ A. - Men går det sätta en kabel fel? Automatiskt borde väl minst två kablar sitta fel?
 
  • Numrerade kabelbeskrivningar med färger: vit/orange, orange, vit/grön, blå, vit/blå, grön, vit/brun, brun mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en nätverkskontakt med intern kabeldragning i olika färger: blå, grön, brun och vit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och hur har du kopplat uttaget på andra änden?
 
Är inte grön och blå skiftade?
Ordningen i kontakten är vit/orange, orange, vit/grön, grön, vit/blåm blå, brun, vit/brun
 
J Jakkaval skrev:
Tror du att det skulle kunna skapa problemet? Som sagt det är bara 5:an som visar fel.
På din senaste bild ser det nästan ut som om du har tuggat av trådarna.
Är dom utstickande ändarna för långa påverkas anslutningen inte till det bättre i alla fall.
 
T Tubes skrev:
Är inte grön och blå skiftade?
Ordningen i kontakten är vit/orange, orange, vit/grön, grön, vit/blåm blå, brun, vit/brun
Nej, det ser rätt ut på bilderna.
 
J Jakkaval skrev:
För hane sidan gjorde jag enligt bild.

Men vet inte om hon sidan är rätt? Fanns färger på sidan som verkar följts för alternativ A. - Men går det sätta en kabel fel? Automatiskt borde väl minst två kablar sitta fel?
Klipp ledarna med en liten sidavbitare precis kant i kant med den blåa plasten där ledarna trycks i, just de blåa är för långa, jag tror inte de punkteras ordentligt när du trycker på andra delen. Sån här sidavbitare använder jag

https://www.proffsmagasinet.se/mask...4xgZs1MmmBFLkcoCOQhosLo8UORr3_9MaApQPEALw_wcB

Om jag minns rätt står det på anvisning att de skall sticka ut max 1 mm
 
  • Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Jag håller inte riktigt med om den tolkningen.

Har du testat samma patchkablar med andra uttag? Har du testat dem direkt mellan dator och router?
Ja men precis. Jag har testat samma
S sjoelund skrev:
Och hur har du kopplat uttaget på andra änden?
Grön markering fungerar som den ska, röd markering fungerar inte.
Röd markering går till ett annat rum/uttag.
 
  • Router med nätverkskablar; en med grön markering fungerar korrekt, en med röd markering fungerar inte och går till ett annat uttag/rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den röda (WAN) går väl till tjänstefördelaren hoppas jag annars har du problem.
 
Kan du ta en bild på baksidan av routern?
 
J Jakkaval skrev:
Med annan kabel så fungerar allt som det ska. Så det är något konstigt med sladden/kontakterna i väggen.
Om fungerar felfritt med annan patchkabel, så är det väl patchkabeln det är fel på och inte uttaget?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Läste lite noggrannare nu att den röda inte funkar, vilket är helt naturligt då den är ansluten till WAN-porten.
Och om tjänstefördelaren bara är ansluten till random LAN-port, ja då lär ingenting funka speciellt bra.
Jag tror vi är nära en lösning snart....
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.