Hej,

Jag skulle (oombett) göra mina föräldrars värmepump (Nibe F1245 med pooltillbehör) lite smartare genom att koppla in en Shelly Uni och styra värmepumpen utifrån elpriset med hjälp av Homey. Detta genom att koppla in Shelly Uni på plint X6:9-10 för att justera värmekurvan upp och ned. Inkopplingen skedde med stor försiktighet men strax efter att jag kopplat in den kom det upp ett larm (larm 78, CL11) om att värmepumpen tappat kontakten med pooltillbehöret. I efterhand inser jag att jag borde stängt av värmepumpen när jag gjorde inkopplingen.

Värmepumpen fungerar fint när jag bockar ur pooltillbehöret och producerar värme och varmvatten som det ska. Men larmar så fort jag bockar i det, jag utgår från att poolvärmen inte kommer fungera när väl poolen ska värmas upp inom kort, men det är inget jag kunnat prova än.

Några bilder:

Kretskort värmepump:
Kretskort i Nibe F1245 värmepump med anslutna kablar och lysande dioder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detaljbild kretskort X6 värmepump:
Närbild på kretskort och kablar i en Nibe F1245 värmepump, med fokus på anslutningar och ledningar.
Skapa konto

Larm:
Närbild av en värmepumpsskärm som visar larm 78, CL11, för kommunikationsfel med pooltillbehör, med alternativ för åtgärd och nöddrift.
Skapa konto

Förklaring larm
Värmepumpens digitala display visar felmeddelande "Kom. fel PCA Accessory (78)" med instruktioner för åtgärd.
Skapa konto

Val av tillbehör:
Display på värmepump visar tillbehörsinställningar med val för olika moduler, där "pool 1" är aktiverat.
Skapa konto

Kretskort pooltillbehöret:
Närbild på kretskortet för en värmepump Nibe F1245 med tilslutna kablar och elektronik, sett uppifrån i en plastlåda.
Skapa konto

Jag har testat följande utan att problemet är löst:
  • Startat om värmepumpen (mjukt och hårt)
  • Bockat i och ur pooltillbehöret
  • Kontrollerat signalkabeln mellan värmepump och pooltillbehör så att det inte är ett kabelbrott
  • Dragit i respektive kabel så att de sitter ordentligt i plinten
  • Kontrollerat att säkringen är hel i pooltillbehöret
Nu börjar poolsäsongen närma sig och jag tar tacksamt emot tips på vad som kan ha hänt och vad jag kan göra för att lösa problemet som jag har skapat åt mig själv.

Tack på förhand!

//Johan

• Närbild på värmepumpens kretskort där flera kablar är anslutna, inklusive en grön och en blå kabel i en kontaktlist.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.