Hej,
Jag skulle (oombett) göra mina föräldrars värmepump (Nibe F1245 med pooltillbehör) lite smartare genom att koppla in en Shelly Uni och styra värmepumpen utifrån elpriset med hjälp av Homey. Detta genom att koppla in Shelly Uni på plint X6:9-10 för att justera värmekurvan upp och ned. Inkopplingen skedde med stor försiktighet men strax efter att jag kopplat in den kom det upp ett larm (larm 78, CL11) om att värmepumpen tappat kontakten med pooltillbehöret. I efterhand inser jag att jag borde stängt av värmepumpen när jag gjorde inkopplingen.
Värmepumpen fungerar fint när jag bockar ur pooltillbehöret och producerar värme och varmvatten som det ska. Men larmar så fort jag bockar i det, jag utgår från att poolvärmen inte kommer fungera när väl poolen ska värmas upp inom kort, men det är inget jag kunnat prova än.
Några bilder:
Kretskort värmepump:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild kretskort X6 värmepump:
Logga in
Skapa konto
Larm:
Logga in
Skapa konto
Förklaring larm
Logga in
Skapa konto
Val av tillbehör:
Logga in
Skapa konto
Kretskort pooltillbehöret:
Logga in
Skapa konto
Jag har testat följande utan att problemet är löst:
- Startat om värmepumpen (mjukt och hårt)
- Bockat i och ur pooltillbehöret
- Kontrollerat signalkabeln mellan värmepump och pooltillbehör så att det inte är ett kabelbrott
- Dragit i respektive kabel så att de sitter ordentligt i plinten
- Kontrollerat att säkringen är hel i pooltillbehöret
Nu börjar poolsäsongen närma sig och jag tar tacksamt emot tips på vad som kan ha hänt och vad jag kan göra för att lösa problemet som jag har skapat åt mig själv.
Tack på förhand!
//Johan