4 845 läst ·
66 svar
5k läst
66 svar
Fel på nätverkskabel? - CAT6
Hmm, finns ju en möjlighet att det är ett mesh-system och bilden visar noden där alla portar är (ska vara) LAN-portar men något i så fall är felinställt i mjukvaran.
På bilden har jag målat en röd markering och en grön markering. - Båda kablarna är vita och båda kablarna sitter i LAN-port.snaggletooth skrev:
Ena kabeln fungerar och den andra fungerar inte, även om jag byter LAN-portar blir resultatet samma.
Jag vill påstå att det är problem med kabeln eller kopplingarna (hona/hane).
Det jag tycker är konstigt är att jag har två uttag till vardagsrummet - Se bild.
Och båda visar fel, ena för 5 och andra för 4:a.
Tänkte först att det berodde på att man kopplat fel i honan, men det verkar inte så.
Kan man böja kablarna så mycket att bara en tråd i varje kabel inte fungerar?
Filmen är tagen nere i källaren där fördelaren sitter, och även början på CAT6 sladden, där hanen är. Jag testade och byta koppling på hanen men fick samma felkod (5).
Men var går kabeln från tjänsteföredelaren in i routern?
Den ska normalt sitta på WAN-porten annars lär inget fungera som det ska, se mina tidigare svar.
Den ska normalt sitta på WAN-porten annars lär inget fungera som det ska, se mina tidigare svar.
Är det en enda kardel (solid) i varje tråd eller är det flera kardeler i varje tråd?J Jakkaval skrev:
En RJ45-kontakt (hane) är oftast gjord för kabel med flera kardeler. Det finns RJ45-kontakter som är gjord för solida ledare men dessa är ovanliga.
Ett RJ45-uttag är gjord för solida ledare.
Har man fel kontakt/uttag till kabeln så blir det ofta glappkontakt/ingen kontakt på en/flera ledare.
Är osäker på om jag förstår frågan. Men så här såg kabeln ut innan jag satte på en ny hane. - Se bild.Demmpa skrev:
Är det en enda kardel (solid) i varje tråd eller är det flera kardeler i varje tråd?
En RJ45-kontakt (hane) är oftast gjord för kabel med flera kardeler. Det finns RJ45-kontakter som är gjord för solida ledare men dessa är ovanliga.
Ett RJ45-uttag är gjord för solida ledare.
Har man fel kontakt/uttag till kabeln så blir det ofta glappkontakt/ingen kontakt på en/flera ledare.
Och efter den nya hanen fick jag samma felkod (5). - Kan ju haft otur att jag misslyckats exakt med samma tråd, men känns osannolikt?
Vad är det som är fel? WAN-porten går till fördelaren.snaggletooth skrev:
En av dom vita sladdarna fungerar som den ska, sitter i en LAN-port.
Den andra vita sitter i en LAN-port, fungerar ej som den ska.
Den blå är bara en sladd som jag
Var där och pillade lite och klippte bort, va sugen på att göra om det helt men lyckades inte få ut tillräckligt med kabel för det. - Men kanske är det som behövs.J J-banan skrev:
Men känns som fler trådar borde ge felkod? - Alla ser ju nästa lika bedrövliga ut?
De blåa är allt för långa, det är max 0,5 mm de får sticka ut, sen kan man behöva trycka till ordentligt för att den skall punktera och få kontakt. Kolla så att nån ledare inte har böjt sig inåt att de ligger rakt. Bifogar monteringsanvisningJ Jakkaval skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du utveckla? Skickar bilder på ändarna och hur trådarna ser ut i kabeln.S sjoelund skrev:
Tack! Får försöka rycka ut lite kabel och göra om allt och se om det fungerar.J J-banan skrev:
Har du kollat så alla ledare är tillräckligt långa i dina egengjorda patch kablar så ingen är för kort? Jag rekommenderar kontakter som är öppna i ändan så man lätt trär igenom alla ledare och då är det lättare att se att ordningen är korrekt. Det finns verktyg som klipper samtligt som man klämmer fastJ Jakkaval skrev: