Efter över 3 år utan några problem öht så har nu mitt WH-puts 10 börjat göra väldigt korta körningar. Istf normal i snitt 1 sats per 2 dagar kör den om och om igen typ 4 per dygn istället, utan någon större last på inkommande vatten.
Detta verkar ha pågått sedan iaf oktober och på 3 månader har redan ca 30 l kem gått åt, vilket annars brukar räcka iaf 8-9 månader.
Jag har observerat och kan se när kompressorn stannar samt när det finns ngn felkod via en simpel Zigbee-lösning.
Den varnade ibland senaste tiden för "uppsamlingstank full!", vilket var falsklarm trodde jag först, men efter lite analys tror jag att den kör väldigt lite vatten över till processtanken och därför hinner den inte riktigt med trots relativt lite inkommande volym.
Har försökt motionera o rengöra överfyllnadsnivågivaren i uppsamlingstanken, LS4 samt processtankens nivågivare LS2. och verkade som att LS4 iaf hade hängt sig i "övernivå" först.
Problemen fortsatte dock (tanken var rätt full inser jag) så jag misstänker nu att bottengivaren i uppsamlingstanken, LS1 har hängt sig. Så har kopplat bort den för att se vad som händer. Om det blir skillnad så får jag väl bita i det "sura" äpplet o fiska upp LS1.
Någon annan som haft liknande problem?
Kan man köpa bättre givare än de som sitter i "original"?

Känns omständligt att felsöka vilken och hur o när en flottörvippa slutar fungera nere i skiten så jag tog utvecklingen 30 år framåt...
Nu har jag beställt 3st ultraljudsgivare med Zigbeekoppling på Ali som jag även kan använda till andra projekt som pelletsmagasin och en annan tank. Under 400 kr/ st jfrt med över 1500 för en enda nivåvippa som antaglingen kommer att gå sönder igen.
Med lite smarta extra reläer så kan en givare ersätta två flottörvippor i samma tank.
Så det blir väl en givare i resp tank.
Om Ultraljudsgivaren krånglar sitter den längst upp så jag behöver inte få skit på händerna.
Dessutom kommer jag nu att kunna följ alla steg enkelt via Zigbee i mobilen eller HA framöver, istf att behöva skaffa nåt GSM-modem (tillval) eller gå ner och titta efter om allt fungerar löpande nere i verket.
Detta sista har stört mig från start, Uponor verkar inte vara intresserade av lite modern fjärrövervakniing, det mest avancerade är som sagt ett GSM-modem för typ 5000 och/eller ett ultraljudsnivå larm med eget radioprotokoll för lika mkt.
Tacka vet jag öppna o billiga Zigbee-lösningar.
Återkommer när jag fått det på plats.

För referens:
Det är alltså dessa 3 givare, LS1,2 och 4 (jag skippar den i kemtanken som troligen klarar sig bättre), man får replikera mha några slutande potentialfria reläer kopplade till ett externt zigbee(eller liknande)-system. På köpet kommer jag att kunna styra LS1, som är den brytare som startar processen enligt vad jag förstått, mot tider med lägst elpris (verket drar ändå 69W när kompressorn går!).
Elritning som visar kopplingsschemat för nivågivare LS1, LS2, LS3 och LS4 med reläer och elkablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.