17 666 läst ·
126 svar
18k läst
126 svar
Fel i objektsbeskrivning angående fiber
Var glad att det ens går koppla in. 12k är väl ingen kostnad i sammanhanget. Vad gick allt på ink installation? Vi köpte också hus utan fiber och räknade med kanske 20k för indragning, men detta blev istället 38 (2021). Då behövdes ingen grävning och lagning av asfalt etc utanför vår tomt. Så 12k extra på det är inte mycket i sammanhanget, tycker jag.
Man ställer helt enkelt frågan till den som levererar fiberanslutningar i området och framför allt vad det kostar för här varier det mycket, det finns inga generella pris att utgå från.RRPR skrev:
.....men är detta verkligen sant det du säger här.....kisumisu skrev:
Du har ett abbonnemang på 1000/1000
Du får ut 400 via Wifi med latens på 25 - det låter helt rimligt.
Om du inte får ut mer via en dator ansluten via kabel så är ju problemet mest troligt med din router. Långt ifrån alla icke nya saker klarar sådana hastigheter. Om du ansluter datorn med tråd direkt mot internet gissar jag att du ser rätt fart och med låg latens. Har du fiber med 25ms ping är ju något trasigt, antingen hos dig eller i nätet.
Jag tror du behöver testa lite till.
Men nu har säljaren i objektsbeskrivningen uppgett att det fanns fiber fram till tomtgränsen vilket inte stämde. Det ingår inte i undersökningsplikten att med detektivarbete kolla om säljaren ljuger eller inte.A AndersS skrev:
Jag har anslutit datorn dock en gammal men Thinkpad T460P direkt utan router till fiberkonverter! UTAN router.MathiasS skrev:
.....men är detta verkligen sant det du säger här.....
Du har ett abbonnemang på 1000/1000
Du får ut 400 via Wifi med latens på 25 - det låter helt rimligt.
Om du inte får ut mer via en dator ansluten via kabel så är ju problemet mest troligt med din router. Långt ifrån alla icke nya saker klarar sådana hastigheter. Om du ansluter datorn med tråd direkt mot internet gissar jag att du ser rätt fart och med låg latens. Har du fiber med 25ms ping är ju något trasigt, antingen hos dig eller i nätet.
Jag tror du behöver testa lite till.
Kan ju ta frugans HP som är nyare men den saknar ju nätverksuttag.
Vi har dock en USB-C till nätverk adapter. Så kan ju såklart testa vad som händer där.
Testat med Linux och Windows.
Med likadana resultat.
Ps. ThinkPad datorn testade jag hos vännen och där gav den just 5 på ping. Så svårt tro det nu handlar om datorn.
Absolut kan det ju vara fel någonstans. Men det kanske blir som med värmepumpen att man får tjata, tjata åter tjata och ta kontakt med underentreprenörer själv 🤯 så blir nog 5G för min del snart.
Sen får du tro vad du vill. Förövrigt så jävla trött på det där när folk inte tror på en när det gäller speciellt garantiärenden.....😡
Redigerat:
Om du fortfarande får ut 400 och 25ms ansluten till fiberkonvertern så är det ju fel på din anslutning - det kan du ju inte sitta å betala fullpris för….kisumisu skrev:
Jag har anslutit datorn dock en gammal men Thinkpad T460P direkt utan router till fiberkonverter! UTAN router.
Kan ju ta frugans HP som är nyare men den saknar ju nätverksuttag.
Vi har dock en USB-C till nätverk adapter. Så kan ju såklart testa vad som händer där.
Testat med Linux och Windows.
Med likadana resultat.
Ps. ThinkPad datorn testade jag hos vännen och där gav den just 5 på ping. Så svårt tro det nu handlar om datorn.
Absolut kan det ju vara fel någonstans. Men det kanske blir som med värmepumpen att man får tjata, tjata åter tjata och ta kontakt med underentreprenörer själv 🤯 så blir nog 5G för min del snart.
Nä precis därför tänkte jag gå över till mobilt.MathiasS skrev:
Har fått bråka tillräckligt med andra saker. Nu ännu en grej som inte funkar.
Pingen i sig skitsamma för min del.
Men är högt pris och det värsta är att nätet är ibland ostabilt "sidan kan inte visas" youtube där det "bara snurrar" osv.
Väldigt svår bevisa och förklara saker som fungera, fungerar inte, fungerar, fungerar inte....🙄
Men ett enkelt telefonsamtal eller email till bredbandsleverantörens support ingår i undersökningsplikten om bredbandsanslutning anses viktigt för köpet.Icke_lätt_lurad skrev:
Om det inte hade funnits en uppgift om det ifrån säljarens sida ja, men nu stod det klart o tydligt i objektsbeskrivningen att fiber fanns draget. Så nej, det ingår inte i undersökningsplikten att kolla om säljaren ljuger eller inte.Claes Sörmland skrev:
Det är skillnad på Vid tomtgräns och i tomtgräns. Mängder med hus har fiber stammen på andra sidan gatan.K KimLQz skrev:Hej,
Vi köpte ett hus för 7-8 månader sedan. Nu har vi fått erbjudande att ansluta till fiber i efterhand vilket vi vill.
Men med detta så framkom det att "Fiber vid tomtgräns" som det står i objektsbeskrivningen ej stämmer.
Det saknas typ 10 meter och nu tillkommer det en extra kostnad på 12500kr för grävning, tillstånd och asfaltering (de ska gräva fram fibern under en väg).
Vi hävdar att säljarna ska stå för detta då de har gjort en klar utfästelse i objektsbeskrivningen att "Fiber finns vid tomtgräns". Medan de säger att vi borde ha undersökt detta enligt undersökningsplikten.
Kan vi få några råd kring detta? Vi har skrivit och förklarat för säljarna men de vägrar stå för något.
Vem har rätt?
Det väldigt naivt att tro att varje hus som inte beställt fiber får ett tomrör framdraget så det finns i tomtgränsen.
Inget har ljugit, det har du hittat på själv. Fiber fanns ju vid tomtgränsen precis som utfäst.Icke_lätt_lurad skrev:
Ok, vi utgår då "från fiber fram till tomtgräns" och det som benämns 0-meter, men det finns ingen utfästelse för att fibernätsägaren erbjuder en anslutning av en eller annan anledning vilket man bör kontrollera och även priset.Icke_lätt_lurad skrev:
Det är inget detektivarbete bara en vanlig förfrågan.
Vi får väl se om ts återkommer vad som resultatet blir.
Det står i trådstart att fiber finns inom typ tio meter från tomtgränsen. Säljaren har alltså gett en korrekt uppgift att fiber finns vid tomtgränsen. Att köparen TS har tolkat det som att "vid tomtgränsen" lite autistiskt och trott att det har betytt alldeles vid tomtgränsen och är besviken att det måste grävas typ tio meter är en annan sak. Det faller på TS att inte ha orkat lyfta luren och kontakta fiberbolaget före köpet för att undersöka detaljerna kring en efteranslutning., en del av undersökningsplikten.Icke_lätt_lurad skrev:
Vad fiberbolaget erbjuder och pris osv är en helt annan fråga, men det är inte det frågan gällde. Saken var om det fanns fiber draget fram till gränsen som säljaren påstod i objektsbeskrivningen vilket inte stämde om vi ska tro på TS.A AndersS skrev:Ok, vi utgår då "från fiber fram till tomtgräns" och det som benämns 0-meter, men det finns ingen utfästelse för att fibernätsägaren erbjuder en anslutning av en eller annan anledning vilket man bör kontrollera och även priset.
Det är inget detektivarbete bara en vanlig förfrågan.
Vi får väl se om ts återkommer vad som resultatet blir.
Återigen, det ingår EJ i undersökningsplikten att kontrollera att säljaren inte ljuger i objektsbeskrivningen. Har säljaren ljugit så är det skäl för ersättning eller t.o.m. att affären återgår.