17 269 läst ·
126 svar
17k läst
126 svar
Fel i objektsbeskrivning angående fiber
Vad är problemet? Finns bara en gräns här och den är tomtens! Där av ordet ”tomtgräns”. Säger man ”fiber finns vid tomtgränsen” så ska den ligga vid gränsen där tomten slutar. Annars ligger det inte vid tomtgränsen, då ligger den en bit bort från tomtgränsen, t ex 10m. Man kan ju också säga att den ligger ”nära tomtgränsen” men det är fortfarande inte vid tomtgränsen.
Årets pris för de mest fundamentalistiska läsningarna av ett prospekt tänker jag.
Fundera på vad säljarens/mäklarens syfte med meningen var. Var det att utfästa att det fanns en fiberledning alldeles vid tomtgränsen? Varför skulle man vilja göra sådana exakta tekniska utfästelser kring en anläggning man inte äger eller annars har rätt till? Och heller inte har grävt ned duct för.
Eller var det kanske det rimligare alternativet, att förmedla att man troligen kan efteransluta fastigheten till fiber efter att man har köpt den. Till någon okänd kostnad som köparen kan gräva i.
Fundera på vad säljarens/mäklarens syfte med meningen var. Var det att utfästa att det fanns en fiberledning alldeles vid tomtgränsen? Varför skulle man vilja göra sådana exakta tekniska utfästelser kring en anläggning man inte äger eller annars har rätt till? Och heller inte har grävt ned duct för.
Eller var det kanske det rimligare alternativet, att förmedla att man troligen kan efteransluta fastigheten till fiber efter att man har köpt den. Till någon okänd kostnad som köparen kan gräva i.
Gräva i dubbel bemärkelse!Claes Sörmland skrev:
Årets pris för de mest fundamentalistiska läsningarna av ett prospekt tänker jag.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
Jag tycker det är en ren lögn att skriva "vid tomtgräns" när så inte är fallet. Att många här tycker att TS både borde "undersökt" och nu ska betala är ju helt sjukt. För det första är det inte säkert att det går att "undersöka" för fiberdukten kan ligga i marken helt osynlig och för det andra att man ska acceptera lögner i ett prospekt. Vad ska man mer acceptera?K KimLQz skrev:Vi köpte ett hus för 7-8 månader sedan. Nu har vi fått erbjudande att ansluta till fiber i efterhand vilket vi vill.
Men med detta så framkom det att "Fiber vid tomtgräns" som det står i objektsbeskrivningen ej stämmer.
Det saknas typ 10 meter och nu tillkommer det en extra kostnad på 12500kr för grävning, tillstånd och asfaltering (de ska gräva fram fibern under en väg).
Vi hävdar att säljarna ska stå för detta då de har gjort en klar utfästelse i objektsbeskrivningen att "Fiber finns vid tomtgräns". Medan de säger att vi borde ha undersökt detta enligt undersökningsplikten.
Kan vi få några råd kring detta? Vi har skrivit och förklarat för säljarna men de vägrar stå för något.
Vem har rätt?
"Pappen under takpannorna är nyligen omlagt"
*visar sig vara på 70-talet
"ja men du vet, 70-talet är nyligen om man jämför med när Jesus föddes"
Eller tycker ni man ska acceptera det för de har ju rätt i prospektet, fibern ligger ju vid tomtgräns. Inte TS tomtgräns iofs så ...
Fiber skulle jag säga är en av de viktigare saker när man köper hus nu och man ska kunna utgå från att prospektet stämmer.
Och även om den finns "vid tomtgräns" kan det vara helt omöjligt att gräva in på fastigheten på just den platsen utan den måste gå via allmän mark x meter för att tas in på fastigheten. Den som beställer kanske inte vill att t.ex. större stensatt yta vid garage tas upp om ducten finns avlämnad på den platsen utifrån att "alla" leverantörer har en klausul att man bara gör grovåterställning på fastigheten och inte återställer stensättningen.
Så jag instämmer i tolkningen ska vara att det finns ett fibernät vid fastigheten, men för att att veta om man kan få fiber och vad det kostar måste man kontrollera. Har även funnits enstaka fastighetsägare som avbeställt installation utifrån var dukt funnits avlämnad och inte accepterat grävning på den platsen.
Så jag instämmer i tolkningen ska vara att det finns ett fibernät vid fastigheten, men för att att veta om man kan få fiber och vad det kostar måste man kontrollera. Har även funnits enstaka fastighetsägare som avbeställt installation utifrån var dukt funnits avlämnad och inte accepterat grävning på den platsen.
Det man borde kunna enas om här i tråden är iallafall att detta är ett synnerligen olämpligt språkbruk för att beskriva att området har fiber och att fastigheten kan anslutas. Det finns många om men och kanske runt detta. Pris, ledtid osv. Och som Anders beskriver, inte ens när dukten faktiskt ligger i tomtgräns är det en garanti för att det bara är att gräva sista biten in till huset.
När jag började trappa ned mitt "arbetsliv" ville jag göra något enkelt när jag fick frågan om projektledning och så körde jag tre projekt med efteranslutning av fiber, blev väl 1500-2000 fastigheter och det finns många, många, olika scenarior om och hur leveranser kan göras. Det blev första och sista gången jag arbetade med kunder från privatsidan.😉
Redigerat:
Du köper ett hus som antagligen kostar flera miljoner och en detalj som troligtvis kostar mindre än en procent av detta beskriver du som en av de viktigaste sakerna. Konstig prioritering tycker jag.Ossian K Olsson skrev:
Sen när det gäller fiberanslutning idag så verkar fiberbolagen nästan desperata i sin jakt på kunder. Så skulle TS vara lite kall och bara meddela fiberbolaget att de tackar nej ifall det tillkommer extrakostnader för grävningen utanför tomtgränsen så tror jag att de snart får ett nytt erbjudande utan denna extrakostnad.
En ny kund är garanterat värd en merkostnad på drygt 10k. Det tar inte många år för fiberbolaget att få igen den kostnaden och bolagets värdering ökar också ju fler kunder de har. För mig så har deras anslutningserbjudandet sjunkit från ca. 20k till ca. 10k i de erbjudanden som årligen kommer. Och då krävs även att de får gräva 2 - 300 meter i delvis lite jobbig terräng. Men det verkar bolaget tydligen tycka att det är värt för att få mig som kund.
Jag tycker du misstolkar. När han skriver att fiber är en av de viktigare sakerna tolkar jag det som att han ser möjlighet till internetanslutning via fiber som en avgörande faktor om fastighetsköpet ska göras eller ej. Den skrivningen handlar inte om pengar utan om att det måste gå att få en fiberanslutning, annars är objektet inte intressant. Så är det i alla fall för mig om jag skulle köpa en ny fastighet för att bosätta mig i.L lbgu skrev:
Samtidigt som många varit inne på, även om prospektet stämmer i den meningen att en duct med en fiber i slutar exakt vid fastighetsgränsen så säger det absolut ingenting om huruvida det är möjligt att få en fungerande fiber indragen i huset. Så mitt tips till @Ossian K Olsson och andra som liksom han och jag anser fiber avgörande, strunta i vad som står i prospektet för även om där står och det stämmer att fiber finns vid tomtgräns, garanterar det inte att man kommer att kunna använad den. Med andra ord kolla upp själv vad som gäller innan köpet.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 961 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 961 inlägg
Kan säga att eftersom det var viktigt för mig så kollade jag extra när jag köpte.Alfredo skrev:
Jag tycker du misstolkar. När han skriver att fiber är en av de viktigare sakerna tolkar jag det som att han ser möjlighet till internetanslutning via fiber som en avgörande faktor om fastighetsköpet ska göras eller ej. Den skrivningen handlar inte om pengar utan om att det måste gå att få en fiberanslutning, annars är objektet inte intressant. Så är det i alla fall för mig om jag skulle köpa en ny fastighet för att bosätta mig i.
Samtidigt som många varit inne på, även om prospektet stämmer i den meningen att en duct med en fiber i slutar exakt vid fastighetsgränsen så säger det absolut ingenting om huruvida det är möjligt att få en fungerande fiber indragen i huset. Så mitt tips till @Ossian K Olsson och andra som liksom han och jag anser fiber avgörande, strunta i vad som står i prospektet för även om där står och det stämmer att fiber finns vid tomtgräns, garanterar det inte att man kommer att kunna använad den. Med andra ord kolla upp själv vad som gäller innan köpet.
”TV OCH INTERNET
Kabel-tv. Fiber finns i gatan (Telia) att installera.”
Så stod det i vårt prospekt vilket gjorde att jag var införstådd i att det kunde tillkomma kostnader för att gräva i gatan. En mycket tydligare skrivning och DESSUTOM så hade säljaren en bra mäklare som informerade om att ta kontakt med Telia för att se möjligheterna till att dra in det.
I vårt fall var det dock så att fibern låg på en gräsyta på andra sidan huset så det behövdes aldrig gräva i gatan.
I sammanhanget är det i min värld inte den tekniska aspekten man vill förmedla genom att precisera sig med tillägget "i tomtgräns", utan att det redan är förberett för efteranslutning av fastigheten. Inga tillstånd eller grävarbeten utanför fastigheten nödvändiga.Claes Sörmland skrev:
Men det jag menar är att även om det står så i prospektet och det stämmer, är det ingen garanti för att någon vill erbjuda dig inkoppling. Ett prospekt kan aldrig garantera vad exempelvis Telia är villiga att erbjuda.Ossian K Olsson skrev:
Ja gör man det så har man nog gjort det man kan.Ossian K Olsson skrev:
Eftersom det är en mäklare inblandad så kan man nog misstänka att det skrivs på ett sådant sätt att det är så säljande som möjligt utan att vara en direkt lögn. Ungefär som att sälja något med havsutsikt som kanske betyder att du kan se lite av havet ifall du sticker ut huvudet genom fönstret så långt som möjligt.C cpalm skrev:
Mäklaren vet att fiberkabel vid tomtgräns säljer bättre än fiberkabel på andra sidan vägen.
Visst är det så. Inte minst för att det är bättre. Men att säljaren/mäklaren vill framställa objektet på det mest säljande sättet är ju inget frikort för att göra vilka utfästelser som helst. Man får hålla sina överdrifter på den subjektiva planhalvan. I det här fallet är det ju helt enkelt en osanning.L lbgu skrev:
Man kan säkert komma undan med att skriva "fastigheten erbjuder en bedårande havsutsikt" när det egentligen betyder att "du kan se havet om du klättrar upp på bergsknallen bakom huset och jag tycker iallafall att det är en bedårande utsikt".
Men börjar man precisera sig och t.ex. skriver att "sovrummet bjuder på utsikt över havet" duger det inte med att du bara kan se havet från vardagsrummet, som förvisso ligger vägg-i-vägg med sovrummet.