17 269 läst ·
126 svar
17k läst
126 svar
Fel i objektsbeskrivning angående fiber
Verkligheten är ju att det nästan aldrig finns en fiber som slutar vid tomtgräns och i dom fall det finns så kommer det inte att gagna den som köper efteranslutningen iaf
När grävmaskinen är där och gräver ner det som saknas så spelar det en väldigt liten roll för kostnaden om man gräver 20 eller 40 meter
Det som ibland finns är ju en tom slang altså duct som slutar nånstans i närheten ibland vid tomtgräns men ibland ända till husvägg men det kommer inte påverka efteranslutningens kostnad speciellt mycket då det sen ska skjutas i fiber till närmaste skåp och kopplas in och kundens ände behöver göras klar.
Jag tolkar mäklarens "det finns fiber vid tomtgräns" som att det finns möjlighet att efteransluta fiber inte som att mäklaren har stenkoll exakt vart närmaste fiber slutar.. kostnaden för efteranslutning styrs av nätägaren så om det kostar mer eller mindre och att försöka få det till ett "fel" är ju ett rätt osäkert vem som kommer få rätt om det dras vidare och det kostar troligen mycket mer att vinna i rätten än pengarna ni tjafsar om..
hade jag sålt så hade jag nog bett er dra dit pepparn växer
Vore kostnaden för efteranslutningen så viktig exakt vad det kostar så borde det kanske ha undersökts bättre av köparen vad termen om "fiber i tomtgräns" faktiskt innebär i just det här fallet, för efteranslutning kan ju oavsett hur långt den ska dras vid efteranslutning skilja rejält i kostnad man hör ju allt från 5-65 000 för efteranlutning i vanliga villaområden och det är inte grävlängden som är den stora skillnaden utan om det finns nån aktuell kampanj att locka in dom sista på fibern
Ska man tolka allt i ett huskontrakt som exakt bokstavligen eller används termer som används i branschen det gäller.. ja det är såklart två sidor på det, å andra sidan brukar det räcka med ett mail till nätägaren för att få kostnaden för efteranslutning så jag hade nog resonerat som säljaren i det här fallet
När grävmaskinen är där och gräver ner det som saknas så spelar det en väldigt liten roll för kostnaden om man gräver 20 eller 40 meter
Det som ibland finns är ju en tom slang altså duct som slutar nånstans i närheten ibland vid tomtgräns men ibland ända till husvägg men det kommer inte påverka efteranslutningens kostnad speciellt mycket då det sen ska skjutas i fiber till närmaste skåp och kopplas in och kundens ände behöver göras klar.
Jag tolkar mäklarens "det finns fiber vid tomtgräns" som att det finns möjlighet att efteransluta fiber inte som att mäklaren har stenkoll exakt vart närmaste fiber slutar.. kostnaden för efteranslutning styrs av nätägaren så om det kostar mer eller mindre och att försöka få det till ett "fel" är ju ett rätt osäkert vem som kommer få rätt om det dras vidare och det kostar troligen mycket mer att vinna i rätten än pengarna ni tjafsar om..
hade jag sålt så hade jag nog bett er dra dit pepparn växer
Vore kostnaden för efteranslutningen så viktig exakt vad det kostar så borde det kanske ha undersökts bättre av köparen vad termen om "fiber i tomtgräns" faktiskt innebär i just det här fallet, för efteranslutning kan ju oavsett hur långt den ska dras vid efteranslutning skilja rejält i kostnad man hör ju allt från 5-65 000 för efteranlutning i vanliga villaområden och det är inte grävlängden som är den stora skillnaden utan om det finns nån aktuell kampanj att locka in dom sista på fibern
Ska man tolka allt i ett huskontrakt som exakt bokstavligen eller används termer som används i branschen det gäller.. ja det är såklart två sidor på det, å andra sidan brukar det räcka med ett mail till nätägaren för att få kostnaden för efteranslutning så jag hade nog resonerat som säljaren i det här fallet
Konkret 12 500 kr extra enligt trådstarten, det är ju den summan det handlar om.P polaris78 skrev:
Det är ju inte bara att ta dit en grävmaskin och gräva upp kommunal väg. Det skall sökas tillstånd som inte är gratis, det skall spärras av enligt konstens alla regler och sedan skall vägbanan byggas upp, asfalteras, stenläggning skall fixas, det skall besiktigas, m.m. Faktum är att jag tvivlar på att man alls ens gräver med grävmaskin, utan snarare spårar över vägen. Hos oss tog nätägaren in en styrd borrmaskin för att slippa detta stök, vilket hade en svinhög etableringskostnad, men ändå billigt när det delades på ~50 hushåll.
Sen kanske förutsättningen är att TS gräver själv mellan tomtgräns och husvägg? Kanske t.o.m. för hand, eller hyr en liten dikningsmaskin? Då behövs ingen grävmaskin alls.
Sen håller jag med övriga om att 12 500 kr kanske inte är värt att tvista om i sammanhanget.
Det är väl just en teknisk aspekt tänker jag.C cpalm skrev:
Då skulle jag förvänta mig en tydligare utfästelse, t ex "Duct är framdragen hela vägen till tomtgräns och fiberleverantören uppger vid frågan 2025-05-08 över supporttelefon att det innebär att ingen kostnad för grävning i kommunal mark tillkommer vid en efteranslutning av fiber."
Eller: "Säljaren garanterar att efteranslutning av fiber kan ske utan att någon som helst grävning krävs i kommunal mark utanför fastigheten."
Att utifrån den korta meningen i prospektet bygga upp en hel föreställningsvärld om att säljaren utfäster hur en tredje part, fiberleverantören, kommer att ordna med en fiberanslutning efter köpet känns för mig främmande. En köpare som är intresserad av mer detaljer frågar köparen om mer detaljer före köpet. Eller tar kontakt med fiberleverantören. Tänker jag.
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Ja grävning i gata är dyrt. Här hos oss fanns det redan en kanalisering under gatan, men de behövde gräva 2 groppar på kanske 30 - 40 cm i kvadrat på trotoarkanen på båda sidor av gatan, för att koppla in i kanalen. Det arbetades minst 70 mantimmar med den grävningen plus totalt 8 lastbilsturer med skyltar, betongsuggor och grävmaskin, för etablering och avetablering (varningsskyltar flera kvarter bort, ett tiotal betongsuggor för att skärma av av) en gata med ca 5 bilar per dag utöver oss som bor här).
Till det kommer ca 20 mantimmar för att spåra ned den i vår gräsmatta en sträcka på ca 15m.
Totalpriset var ca 14 000 kr för oss, om jag minns rätt. Väldigt billigt för allt "arbetet".
Till det kommer ca 20 mantimmar för att spåra ned den i vår gräsmatta en sträcka på ca 15m.
Totalpriset var ca 14 000 kr för oss, om jag minns rätt. Väldigt billigt för allt "arbetet".
Jag håller med de som säger att man som köpare behöver kolla med nätägaren om det nu är så viktigt att kunna dra in fiber till huset. Precis som när det står i prospektet att det finns en förskola i samma kvarter så behöver man kolla upp att det finns lediga platser och att de har en pedagogik som man tycker är okej.
Sen kan jag inte förstå varför man skulle betala för att dra in fiber år 2025 när det mobila nätet är så väl utbyggt och snabbt (i alla fall i de områden där det finns fiber).
Sen kan jag inte förstå varför man skulle betala för att dra in fiber år 2025 när det mobila nätet är så väl utbyggt och snabbt (i alla fall i de områden där det finns fiber).
Och jag kan inte förstå hur man kan tänka sig att ha en radiobaserad internetförbindelse om det finns möjlighet till fiber. 😉 Men det finns som sagt andra trådar för denna diskussion, exempelvis denna:K Karin Svensson5 skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...t-att-leva-med-5g-ar-2025.540975/post-6088656
Begreppet 'vid' är såpass vagt att mäklaren vet att han kan komma undan med det. Bara se i denna tråd så är det uppenbart att folk har olika uppfattning om +begreppet.C cpalm skrev:
Om någon säger att han bor vid havet kan det betyda att tomten gränsar till havet eller att det är någon kilometer till havet.
Håller med. Och det gör den ju inte heller. Det är ju tvärtom en ganska välbalanserat vag (och lagom kortfattad) utfästelse på det sättet att säljaren inte utlovar något om t.ex. vilken taxa eller villkor fiberleverantören kommer att tillämpa för efteranslutning eller om de ens kommer att erbjuda efteranslutning överhuvudtaget.Claes Sörmland skrev:
Fiberleverantören kan lika gärna säga att efteranslutning kostar 32 000 kr oavsett förutsättningar.
Men frågan var ju varför man väljer att precisera utfästelsen med den tekniska aspekten att den finns just "i tomtgräns", som ju ändå är konkret - vad man vill signalera med det tillägget, och vad har det objektivt för betydelse för köparen?
Och där menar jag att det rimligtvis handlar om just att det inte kan uppstå hinder eller extra kostnader för att dra fram fibern till tomtgräns.
Redigerat:
Vissa operatörer har fastpris för styckvis anslutning inom en tätort (med viss friskrivning).
Så åter igen vid köp av fastighet måste man kontrollera att det går att få installation och kostnad.
En operatör med fastpris för styckvis leverans kan tillämpa "gungor och karuseller", dvs några har lägre kostnad och andra högre, men ointressant generellt.
Men alla våra exempel är ointressanta för ts då det är specifikt det som gäller för den fastigheten är det intressanta.
Så åter igen vid köp av fastighet måste man kontrollera att det går att få installation och kostnad.
En operatör med fastpris för styckvis leverans kan tillämpa "gungor och karuseller", dvs några har lägre kostnad och andra högre, men ointressant generellt.
Men alla våra exempel är ointressanta för ts då det är specifikt det som gäller för den fastigheten är det intressanta.
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Ja jag jämförde den där spårningen över tomten. Några år tidigare ordnade vi bergvärme. Firman som grävde ned slang från borrhålet till källarmuren, kom en gubbe med superliten grävmaskin på släpkärra (stor som en motorcykel). Lasta av maskinen, gräva 10m dike, lägga i slang, fylla igen, lasta på maskinen igen. Under 30 minuter.L lbgu skrev:
Kostar det bara 12 500kr att efteransluta eller är det 22000+12500 = 34500kr?K KimLQz skrev:Hej,
Vi köpte ett hus för 7-8 månader sedan. Nu har vi fått erbjudande att ansluta till fiber i efterhand vilket vi vill.
Men med detta så framkom det att "Fiber vid tomtgräns" som det står i objektsbeskrivningen ej stämmer.
Det saknas typ 10 meter och nu tillkommer det en extra kostnad på 12500kr för grävning, tillstånd och asfaltering (de ska gräva fram fibern under en väg).
Vi hävdar att säljarna ska stå för detta då de har gjort en klar utfästelse i objektsbeskrivningen att "Fiber finns vid tomtgräns". Medan de säger att vi borde ha undersökt detta enligt undersökningsplikten.
Kan vi få några råd kring detta? Vi har skrivit och förklarat för säljarna men de vägrar stå för något.
Vem har rätt?
Jag själv ångrar att jag anslöt huset för närmare 20k och har nu en månadsavgift på över 500kr /mån.
Hade klarat mig med 4G.
Enda större skillnaden jag märkt är att uploadhastigheten är ofta skit på mobilt. Upload påverkar ju såklart om man är på onlinemöten att din egen bild blir dålig.
Tom pingen som så många pratar om är ej så bra på min fiber. Stationen har ingen backup om elen går i området så är internet dött.
Men alla dessa saker beror ju såklart vem som är operatören. Men jag bara säger det när vissa vill få fiber till så idiotsäkert.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men kan såklart vara såhär
Logga in
Skapa konto
Det här fick jag från fiber
Logga in
Skapa konto
Är såklart på wifi. Då de är mobilen jag mätt i. Men blir inte någon större skillnad med en dator som är fastansluten direkt i uttaget!
Visst är det skillnad.
Men abbonemanget är 1000/1000
Och ingen större skillnad på ping. Var hos en polare som hade 5 på ping.
Redigerat:
Tvistiga belopp som understiger ett halvt prisbasbelopp (för 2025 alltså 29 400 kr) kan hanteras i så kallat förenklade tivstmål i domstol mot en ansökningsavgift på 900 kr.
Initialt redogör man skriftligen för omständigheterna och motparten åläggs att replikera på det.
Sedan har man ett sittning på tingsrätten där domaren redogör för sin förståelse för tvisten och ber er komma överens.
Kommer ni inte överens går det till huvudförhandling där ni både behöver lägga fram och bevisa er sak.
Viktigt att tänka på är att det är olika saker att ha och att få rätt.
Eftersom det är ett förenklat tivstemål behöver förlorande part inte betala vinnande parts rättegångskostnader, vilket någon påstod tidigare i tråden.
Initialt redogör man skriftligen för omständigheterna och motparten åläggs att replikera på det.
Sedan har man ett sittning på tingsrätten där domaren redogör för sin förståelse för tvisten och ber er komma överens.
Kommer ni inte överens går det till huvudförhandling där ni både behöver lägga fram och bevisa er sak.
Viktigt att tänka på är att det är olika saker att ha och att få rätt.
Eftersom det är ett förenklat tivstemål behöver förlorande part inte betala vinnande parts rättegångskostnader, vilket någon påstod tidigare i tråden.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
För mig är det man har angivet positionen för fiberanslutningen annars tycker jag att det ska stå möjlighet till fiberanslutning.K KimLQz skrev:Hej,
Vi köpte ett hus för 7-8 månader sedan. Nu har vi fått erbjudande att ansluta till fiber i efterhand vilket vi vill.
Men med detta så framkom det att "Fiber vid tomtgräns" som det står i objektsbeskrivningen ej stämmer.
Det saknas typ 10 meter och nu tillkommer det en extra kostnad på 12500kr för grävning, tillstånd och asfaltering (de ska gräva fram fibern under en väg).
Vi hävdar att säljarna ska stå för detta då de har gjort en klar utfästelse i objektsbeskrivningen att "Fiber finns vid tomtgräns". Medan de säger att vi borde ha undersökt detta enligt undersökningsplikten.
Kan vi få några råd kring detta? Vi har skrivit och förklarat för säljarna men de vägrar stå för något.
Vem har rätt?
Tycker att du har rätt eftersom säljaren har gått ut med en lögnaktig uppgift i objektsbeskrivningen och det är ingenting som ingår i undersökningsplikten (hur skulle det gått till rent praktiskt förresten?). Säljaren har ljugit och ska stå för extra kostnaden i min värld. Och jag tror att du har juridiken på din sida.K KimLQz skrev:Hej,
Vem har rätt?