useless useless skrev:
Sammanfaller tomtgränsen med fastighetsgränsen?
Ja det gör den.

• Gilla
Icke_lätt_lurad
  • Laddar…
Nu är jag med 😂 😂 😂
Ber om ursäkt till farstatjej90🙏
Ja, du har nog rätt, är förvirrad idag 😂

• Gilla
  • Haha
Vemsomhelst2 och 23 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ordet "vid" har ingen exakt betydelse och i dessa sammanhang anser jag att tio meter ifrån är vid.
Fast om jag ska argumentera mot mig själv kanske inte tio meter på andra sidan en väg bör ses som "vid", då dessa tio meter är förenade med icke försumbara kostnader att "avverka"?

Vet någon något om praxis i fall som dessa? Hur nära tomtgränsen ska en fiberanslutningsmöjlighet finnas för att den ska anses vara "vid" tomtgränsen? Påverkas avståndet om det finns besvärliga hinder, som en väg, mellan fibern och tomtgränsen? Det är väl egentligen det som är kärnfrågan i tråden.

• Gilla
Hasse Sandin och 2 till
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Fast om jag ska argumentera mot mig själv kanske inte tio meter på andra sidan en väg bör ses som "vid"
I dessa sammanhang är det nog en rimlig tolkning att "fiber vid tomtgräns" betyder att det finns möjlighet att ansluta sig till fibernätet utan extra kostnader för markarbeten utanför fastigheten.

• Gilla
Hasse Sandin och 6 till
  • Laddar…
Släpp det.
Kör med 5G istället.

• Haha
  • Gilla
FiffigaTanten och 14 till
  • Laddar…
5G istället för fiber 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂

Välj fiber för en extremt snabb, stabil och pålitlig internetuppkoppling för hemmet eller jobbet, då den inte påverkas av yttre faktorer som väder eller antal användare. Välj 5G om du behöver flexibel och bärbar uppkoppling, till exempel på språng, i en sommarstuga, eller som ett alternativ där fiber saknas

• Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
H
Baba_yaga Baba_yaga skrev:
5G istället för fiber 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂 😂

Välj fiber för en extremt snabb, stabil och pålitlig internetuppkoppling för hemmet eller jobbet, då den inte påverkas av yttre faktorer som väder eller antal användare. Välj 5G om du behöver flexibel och bärbar uppkoppling, till exempel på språng, i en sommarstuga, eller som ett alternativ där fiber saknas
Jag kör 5G istället för fiber och det fungerar kanon bra för oss.
2 barn som spelar och 3 tv som streamar.
Jobbar jag hemifrån aldrig haft problem.
Jobbet betalar internet.

Ska jag koppla in fiber för 13500 hemma så får jag stå för det själv.
Böttre bara jobbet betalar 5G

• Gilla
  • Haha
FiffigaTanten och 8 till
  • Laddar…
  • Gilla
Hasse Sandin och 8 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast om jag ska argumentera mot mig själv kanske inte tio meter på andra sidan en väg bör ses som "vid", då dessa tio meter är förenade med icke försumbara kostnader att "avverka"?

Vet någon något om praxis i fall som dessa? Hur nära tomtgränsen ska en fiberanslutningsmöjlighet finnas för att den ska anses vara "vid" tomtgränsen? Påverkas avståndet om det finns besvärliga hinder, som en väg, mellan fibern och tomtgränsen? Det är väl egentligen det som är kärnfrågan i tråden.
Se mitt inlägg #5 där jag försöker förklara. Men det kan påverkas av hinder eller extra kostnader i de fall då fastighetsägare inte beställde vid etablering, dvs en nätägare avvaktar att ta en sådan kostnad tills förfrågan vid efteranslutning görs.
För att göra en kontroll vad det kostar måste fråga ställas till nätägaren/leverantör av bredband för just den fastigheten.

• Gilla
  • Älska
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Jag tror också att uppgiften "vid tomtgräns är för luddig". Jag tror att man bör tolka det som att fiber finns möjligt att få in.

Och även om fiber skulle vara indraget ända in i huset (ducten alltså), så finns inga garantier för att det verkligen går att få den ansluten. Har man otur måste först en station utökas någonstans i nätet.

Men om man håller sig till det formella här.

Säljaren har givit en utfästelse, OM den är tillrckäckligt entydig, och inte är uppenbart felaktig så är säljaren bunden av utfästelsen. Och köparens underökningsplikt minskar.

Men det verkar väl alldeles uppenbart att fiber i tomtgräns betyder olika saker för olika personer, bara man läser den här tråden. Det verkar alltså inte vara en tydlig utfästelse, utan ungefär lika värdefull som att "solen brukar lysa här". Troligen inte en giltig utfästelse.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
P
Kan vara att säljaren har fått utfästelsen att fibern finns vid tomtgräns.
Varför skulle denna bry sig om detta stämmer "exakt" då denne inte har varit intresserad av att ansluta sig.
Någon skulle säkert ropa "dolt fel" men här borde undersökningsplikten tänkas på.
Nu har inte TS sagt hur informationen om att fibern finns på andra sidan gatan har inhämtas men det var nog inte så svårt.
Men 12' är inte mycket att bry sig om. 5G nja..

Sen kan man undra om dom inte kan trycka slang under vägen istället.
Hos oss gjorde man det på massor av platser. Till och med i vår trädgård i en stensatt slänt.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Fiber vid tomtgräns betyder ju ALDRIG exakt vad orden säger. Det ligger aldrig någon fiber i ett rör vid tomtgräns, den dras ju fram när det finns kanalisation ända in i huset.

Det förefaller därför vara högst rimligt att tolka detta som att "det finns fiber i området men huset är inte anslutet" och att några andra detaljer om detta inte kan läsas ut.

Hur långt från tomtgräns skulle kanalisationen få finnas utan att du klagar?

Det är bara att betala och se glad ut som jag ser det.

• Gilla
  • Haha
Namnethär och 8 till
  • Laddar…
C
MathiasS MathiasS skrev:
Det förefaller därför vara högst rimligt att tolka detta som att "det finns fiber i området men huset är inte anslutet" och att några andra detaljer om detta inte kan läsas ut.
Konstigt resonemang.
"Fiber" betyder givetvis rent tekniskt "kanalisation för fiber" i sammanhanget.
"i tomtgräns" givetvis "i tomtgränsens omedelbara närhet". Varför skulle hela utfästelsen falla bara för att den inte uttryckt i tekniskt korrekta termer?

• Gilla
  • Haha
Namnethär och 3 till
  • Laddar…
Summan går ju under ett halvt prisbasbelopp så ni behöver inte vara rädda för några andra kostnader än just de 900kr det kostar att inleda målet. Gör det bara inte till ett dolt fel mål för det kommer läggas ner pga för liten summa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.