18 931 läst ·
102 svar
19k läst
102 svar
Fel i elinstallation av elektriker - vem står för kostnaden?
Det var mycket bra uttryckt och jag håller helt med i det du säger!Mikael_L skrev:
Jag kan också passa på och säga att jag är inte heller helt nöjd med hur vare sig elinstallationsbranschen eller hantverkare i allmänhet beter sig eller hur branschen i överlag fungerar.
Jag arbetar aktivt (men dock mest här i forumet, samt sprider min åsikt lite sådär i allmänhet i elektrikerkretsar) för att elinstallationsbranschen ska bli förändrad i grunden. Jag tror dock inte att jag kommer lyckas förändra något.
Ty helt klart är det till viss del dysfunktionellt, men det som irriterar mig mest är de otroligt tydliga logiska kullerbyttor hela regelverket gör.
T.ex. att man reglerar installationsverksamheten utefter organisationstillhörighet istället för kunskap.
Bara för att ta ett exempel.
Så tro inte att jag inte står på samma sida som dig, jag bara tycker att du tar ifrån tårna så du nästan spricker när du hojtar om polisanmälningar och att allt är korrupt och allt vad du nu brukar häva ur dig.
Det är ett fritt samhälle vi bor i (än så länge lyckligtvis) så det står dig fritt att uttrycka dig så, men tro inte att folk lyssnar mer noga på dig för det.
Jag ska sluta hojta om polis men bara för att vårt rättssystem är värre ute än elbranchen!
Jag vet att retoriskt ska ett budskap byggas upp på ett helt annat sätt än hur jag gör... lite Tourette liknande som provocerar i onödan
Min kritik mot elbranchen...
Liknar din min bakgrund på el kommer från LVD och CE och tekniksidan mer än installation
Regelverken behöver göras om och riktas mot kunskap mer än organisation!
Det viktiga med elanläggningar är deras prestanda och kvalitet mer än vem som ska ha skulden vid olyckor
Den tråden har vi varit i flera gånger... har ännu inte kommit något vettigt ur det!B Byggdjuret skrev:
Felen ökar om alla försöker koppla så det är inte lösningen!
Vi är nog överens om att vi vill ha så bra standard på elen som är ekonomiskt försvarbart !
Att utföra installation av och konstruera anläggning är ju en stor skillnad!
Rena fel och slarv vill ingen ha!
För det första så ska certifieringen (behörigheten) av elektriker vara personliga och inte ligga i företaget. Certifieringen ska vara likt körkort för tex personbil, buss, lastbil.B Byggdjuret skrev:
Sedan skulle det finnas certifieringar för privatpersoner likt körkort för fordon.
Antingen det, eller så får man vackert erkänna att det med att koppla el inte alls är så magiskt, svårt, farligt osv, så att det behövs faktiskt inte någon certifiering, eller någon mycket enklare.Demmpa skrev:
Som branschen nu har lyckats konstruera sig själv försöker man både påstå att det är så enkelt att vem som helst kan göra det så fort denne är anställd, men annars är det så oerhört svårt att man måste ha utbildning för tiotusentals kronor (förutom grunder i grundskola/gymnasium) och sen hela 4 års praktisk erfarenhet.
Det är just den där diskrepansen mellan verkligheten och branschens verklighetsbeskrivning som är det största problemet tycker jag. Ta bara hur det ökande antalet elolyckor och bränder beskrivs. Statistiken visar tydligt att det är importerad konsumentelektronik, vitvaror och linjemontörer som står för olyckorna. Trots låter Elsäkerhetsverkets propaganda ungefär så här: "Men tänkt på det stora mörkertalet med hemska hemmafixare som gör farliga installationer, nu måste vi stoppa dem!".Mikael_L skrev:
Sen är det dessutom så att majoriteten av lagbrotten är i form av enkla installationer. Relativt sett är de allra flesta installationerna folk gör själva enkla reparationer och mindre kompletteringar. Visst förekommer mer omfattande installationer men det för det första mycket färre till antalet, och för det andra är de som ger sig på sådana saker är i allmänhet bättre rustade. Med det menar jag att för att t.ex. själv planera och genomföra en tillbyggnad eller liknande så krävs det ett större mått av händighet och kunskap. Människor som läser in sig på sånt skulle definitivt kunna läsa in sig på vad som krävs för elinstallationer också.
Skillnaden ligger i att för alla andra moment finns det en kultur och stora möjligheter till stöd, vägledning, instruktioner, osv. Det går att hyra de där specialverktygen man behöver men inte äger själv och inte kan motivera i inköp. Tänk vilken enorm skillnad om jag kunde gå till Hornback och inte bara köpa materialet utan även saker som isolerade skyddshandskar, hyra en Eurotester och en riktigt bra spänningsprovare. Tänk om Hager/Garo på precis som Uponor/LK hade en gratis "Installationshandbok" för deras produkter som jag kunde ladda ned eller köpa till självkostnadspris i tryckt form.
Ta en badrumsrenovering idag. Oavsett vilken butik jag går till, och vilket märke jag väljer, så får jag hjälp med allt ifrån planering, inköp, arbetsbeskrivningar till hyra av verktyg. Men det slutar inte där. Det finns en kultur där det är självklart att man måste kunna visa för försäkringsbolag och andra att man följt instruktionerna. Folk sparar kvitton för att visa vilka produkter som använts, att det inte blandats olika fabrikat, osv. Folk fotograferar och filmar delar av arbetet för att dokumentera hur det utförts och för att visa tätskikt och andra delar som inte går att inspektera i efterhand. Allt detta helt i linje med krav och riktlinjer från försäkringsbolag och andra aktörer som aktivt ger råd och ställer krav. Samma sak gäller för nästan allt annat. Finja erbjuder byggbeskrivningar, dimensioneringstabeller, konstruktionshjälp, osv, för sina betongprodukter. Svenskt Trä likaså för träkonstruktioner. Installera FTX, golvvärme, osv. Inga problem. Tillverkarna hjälper dig!" Jag har kunnat få hur mycket hjälp som helst ifrån aktörerna i branschen. Men för elinstallationer? Tja, lycka till om du föredrar Merten istället för Schneider/Elko, eller om du vill ha en Garo-central när firman föredrar Hager. Glöm det! Du är bara en besvärlig kund så antingen straffas du ut av överpriser eller så ignoreras du helt.
Poäng här är att det för allt utom just elinstallationer redan finns mekanismer, en kultur och fungerande rutiner för att människor själva skall kunna ta sig an lite mer komplicerade arbeten, men av någon anledning så vill ingen kännas vid dessa för just elarbeten.
Problemet är som @Mikael_L skriver att ellagstiftning kontrolleras av ett särintresse som vill mota bort alla andra och som lägger all kraft på att bevara sin särställning. Om ESV och politiker istället för att envist hålla fast vid att "vanlig folk kan inte" och "vanligt folk får inte" accepterade att världen ändrats, och istället ställde sig frågan: "Hur kan vi på bästa och mest effektiva sätt legalisera, stödja och förbättra förutsättningarna för det idag olagliga hemmafixandet?" så skulle det antagligen göra mer för en bättre elsäkerhet än dagens dumheter.
Sen finns det givetvis alltid de här alarmisterna som åberopar det sluttande planet och hävdar att om man släpper elinstallationer fritt så komma alla över allt helt plötsligt att börja göra livsfarliga installationer. Det är ju givetvis bara trams. De som idag är osäkra och inte känner sig bekväma med att koppla själva avstår troligtvis även i fortsättningen att koppla. De som idag känner sig bekväma med att koppla själva och som tar sig tid att ta reda på hur man gör kommer fortsätta med det, men utan att vara kriminella. Kvar blir den lilla grupp som idag varken bryr sig om lagen eller bryr sig om att ta reda på hur man gör rätt. Den lilla gruppen kommer alltid att finnas och lagstiftningen gör varken till eller från.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Jag undrar hur många elektriker med typ 10 år i yrket som ärligt kan säga att dom aldrig fått en stöt eller förorsakat en kortis? Har man det så har man ju de facto begått ett allvarligt misstag som inte antingen mätt och/eller brutit.
Undras om dom som fått en kyss bytt yrke direkt? Skulle inte tro det, fel gör vi alla förr eller senare!
Det gäller att ta lärdom av misstagen.
Undras om dom som fått en kyss bytt yrke direkt? Skulle inte tro det, fel gör vi alla förr eller senare!
Det gäller att ta lärdom av misstagen.
Jag fick mig en pärla så sent som i torsdags. Ifrån kretskortet på en PAX-fläkt jag just satt upp.
Försökte hitta felet varför strömbrytaren på sidan inte rörde sig som den skulle, och hade tagit av kåpan helt och grejade, kom åt något dumt ställe på kretskortet då.

Försökte hitta felet varför strömbrytaren på sidan inte rörde sig som den skulle, och hade tagit av kåpan helt och grejade, kom åt något dumt ställe på kretskortet då.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Visst är vissa saker bökigare än andra när man håller på med el. Det finns en del att tänka på. Men det är inte raketforskning. Elsäk är tydligt bästa vänner med både fack och arbetsgivare. Ingen är intresserad av att "försämra" lagen. Det som låter andra än deras medlemmar göra jobbet
Hahaha ja så otroligt korkat... elreglerna är inte för att bygga så bra elanläggningar som möjligt utan för att skydda de som gör det idag!Mikael_L skrev:
Antingen det, eller så får man vackert erkänna att det med att koppla el inte alls är så magiskt, svårt, farligt osv, så att det behövs faktiskt inte någon certifiering, eller någon mycket enklare.
Som branschen nu har lyckats konstruera sig själv försöker man både påstå att det är så enkelt att vem som helst kan göra det så fort denne är anställd, men annars är det så oerhört svårt att man måste ha utbildning för tiotusentals kronor (förutom grunder i grundskola/gymnasium) och sen hela 4 års praktisk erfarenhet.
I praktiken är det både och.
Dvs målet är både att skydda branschen samt få bra elanläggningar ...
Och branschen har själv täppt till några hål som lagstiftningen lämnat öppna.
Ty lagarna sätter som sagt inga egentliga formella krav på den som utför elinstallationsarbete inom ett egenkontrollprogram (eller på "egen anläggning" som är fallet i många industrier). För några år sedan hette det jobb som utfördes "under överinseende av en behörig elinstallatör". Det är alltså i praktiken rätt lika idag, även om man skyfflat runt lite med namn och benämningar och flyttat ansvaret lite mer mot företaget isf den behörige. Men i praktiken är det ingen större skillnad, de flesta elfirmor gör idag precis lika som förut.
Men som sagt, i lagstiftningen är det inga formellt satta krav på kompetensen som kopplar el under dessa omständigheter.
Och det har elinstallationsbranschen ordnat till med att täppa till på eget bevåg.
Ty ett elinstallationsföretag som är anslutet till IN (EIO förut) och har kollektivavtal med facket (SEF) får ej anställa någon utan ECY-certifikat, Detta cert fås efter fullgjord utbildning motsvarande elprogrammet gymnasiet samt färdig lärlingstid.
Så för elinstallationsföretag som lyder under SEF kollektivavtal har faktiskt ett formellt krav på kompetens, genom kollektivavtalet. Men det är ju konstigt att det inte finns något formellt krav i lagen, utan istället på kollektivavtalsnivå, ty de t.ex. småfirmor som inte har kollektivavtal tappar ju detta krav.
I praktiken är branschen mer städat, reglerad och faktiskt mer välskött än man kan tro, framförallt mycket bättre och säkrare än den sämsta nivån som tillåts i lagar. Så det finns för närvarande ett bra utgångsläge, det är ingen generell vilda western inom elinstallationer. Men tyvärr är regelverket så tunt och glest, och ansvarsfrågan så diffus, att det finns stor risk att det kommer försämras.
Ty lagarna sätter som sagt inga egentliga formella krav på den som utför elinstallationsarbete inom ett egenkontrollprogram (eller på "egen anläggning" som är fallet i många industrier). För några år sedan hette det jobb som utfördes "under överinseende av en behörig elinstallatör". Det är alltså i praktiken rätt lika idag, även om man skyfflat runt lite med namn och benämningar och flyttat ansvaret lite mer mot företaget isf den behörige. Men i praktiken är det ingen större skillnad, de flesta elfirmor gör idag precis lika som förut.
Men som sagt, i lagstiftningen är det inga formellt satta krav på kompetensen som kopplar el under dessa omständigheter.
Och det har elinstallationsbranschen ordnat till med att täppa till på eget bevåg.
Ty ett elinstallationsföretag som är anslutet till IN (EIO förut) och har kollektivavtal med facket (SEF) får ej anställa någon utan ECY-certifikat, Detta cert fås efter fullgjord utbildning motsvarande elprogrammet gymnasiet samt färdig lärlingstid.
Så för elinstallationsföretag som lyder under SEF kollektivavtal har faktiskt ett formellt krav på kompetens, genom kollektivavtalet. Men det är ju konstigt att det inte finns något formellt krav i lagen, utan istället på kollektivavtalsnivå, ty de t.ex. småfirmor som inte har kollektivavtal tappar ju detta krav.
I praktiken är branschen mer städat, reglerad och faktiskt mer välskött än man kan tro, framförallt mycket bättre och säkrare än den sämsta nivån som tillåts i lagar. Så det finns för närvarande ett bra utgångsläge, det är ingen generell vilda western inom elinstallationer. Men tyvärr är regelverket så tunt och glest, och ansvarsfrågan så diffus, att det finns stor risk att det kommer försämras.
Bra tänk i nästan allt!Mikael_L skrev:
I praktiken är det både och.
Det jag har tveksamheter kring är krav på formell utbildning och lärlingstid!
Detta är inte jämförbart med kunskapsprov!
Typ körkort!
Ja det är inte kaos vilda västern ännu på alla områden!precis som du säger det finns risker!
Det som behövs är personliga elkörkort!
Det som behövs är certifiering av anläggning enligt krav !
Lagstiftningen måste vara tydlig hur ansvar och försäkring ser ut!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden