Blev fundersam…

2008 renoverades mitt kök.
Ena sidan spishäll med kolfilterfläkt, för att vi behövde renovera snabbt och inte hann ansöka om att få skapa frånluftsfläkt/ventilationskanal till spishällen.

Andra sidan ugn/microstapel, inbyggt i köksskåp. Bredvid kyl och frys.

Plötsligt slog det mig… borde inte ugnen ha en frånluftskanal? Var tar all fett os från ugnen annars vägen? Sitter på väggen bakom? Kan skada micron som står ovanpå?

Är detta en felinstallation eller OK att montera såhär, utan att ugnen är ansluten till någon fläkt/frånluftskanal?

Tack på förhand!

• Spis med rostfri kolfilterfläkt ovanför och vit kakelvägg i bakgrunden samt köksredskap i hörnet av bänkskivan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inbyggd ugn och mikrovågsugn i ett köksskåp, med frågor om ventilation och installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
S Slottsfrun skrev:
Plötsligt slog det mig… borde inte ugnen ha en frånluftskanal? Var tar all fett os från ugnen annars vägen? Sitter på väggen bakom? Kan skada micron som står ovanpå?

Är detta en felinstallation eller OK att montera såhär, utan att ugnen är ansluten till någon fläkt/frånluftskanal?
Det är normalt att det är på det sättet.
S Slottsfrun skrev:
2008 renoverades mitt kök.
Ena sidan spishäll med kolfilterfläkt, för att vi behövde renovera snabbt och inte hann ansöka om att få skapa frånluftsfläkt/ventilationskanal till spishällen.
Fanns det ingen ventilationskanal till köket innan renoveringen?
Har ni fixat till en ventilationskanal nu?

• Gilla
Slottsfrun
  • Laddar…
S Slottsfrun skrev:
Plötsligt slog det mig… borde inte ugnen ha en frånluftskanal?
Nej.

• Gilla
Slottsfrun
  • Laddar…
K Kane skrev:
Nej.
Tack snälla!

BirgitS BirgitS skrev:
Det är normalt att det är på det sättet.

Fanns det ingen ventilationskanal till köket innan renoveringen?
Har ni fixat till en ventilationskanal nu?
Tack snälla!

Nej, kör fortfarande med kolfilterfläkt vid spishällen. Borde jag skaffa ventilationskanal istället?

Ett kök ska alltid ha en imkanal (köksventilation) för att man ska få ut vattenånga/fuktiga luften.

Däremot så behöver inte imkanalen vara kopplad till kökskåpa/köksfläkt.

Imkanalen bör sitta i närområdet av spisen/hällen.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Alla andra här skulle det inte bli något annat att göra vardagsrum och kök i ett. Särskillt med de trånga köket. Det är bara en hundring till.

Aj, fan skrev i fel tråd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.