Blev fundersam…
2008 renoverades mitt kök.
Ena sidan spishäll med kolfilterfläkt, för att vi behövde renovera snabbt och inte hann ansöka om att få skapa frånluftsfläkt/ventilationskanal till spishällen.
Andra sidan ugn/microstapel, inbyggt i köksskåp. Bredvid kyl och frys.
Plötsligt slog det mig… borde inte ugnen ha en frånluftskanal? Var tar all fett os från ugnen annars vägen? Sitter på väggen bakom? Kan skada micron som står ovanpå?
Är detta en felinstallation eller OK att montera såhär, utan att ugnen är ansluten till någon fläkt/frånluftskanal?
Tack på förhand!
2008 renoverades mitt kök.
Ena sidan spishäll med kolfilterfläkt, för att vi behövde renovera snabbt och inte hann ansöka om att få skapa frånluftsfläkt/ventilationskanal till spishällen.
Andra sidan ugn/microstapel, inbyggt i köksskåp. Bredvid kyl och frys.
Plötsligt slog det mig… borde inte ugnen ha en frånluftskanal? Var tar all fett os från ugnen annars vägen? Sitter på väggen bakom? Kan skada micron som står ovanpå?
Är detta en felinstallation eller OK att montera såhär, utan att ugnen är ansluten till någon fläkt/frånluftskanal?
Tack på förhand!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
Det är normalt att det är på det sättet.S Slottsfrun skrev:
Fanns det ingen ventilationskanal till köket innan renoveringen?S Slottsfrun skrev:
Har ni fixat till en ventilationskanal nu?
Ett kök ska alltid ha en imkanal (köksventilation) för att man ska få ut vattenånga/fuktiga luften.
Däremot så behöver inte imkanalen vara kopplad till kökskåpa/köksfläkt.
Imkanalen bör sitta i närområdet av spisen/hällen.
Däremot så behöver inte imkanalen vara kopplad till kökskåpa/köksfläkt.
Imkanalen bör sitta i närområdet av spisen/hällen.
Klicka här för att svara