B byggarätt skrev:
Du brukar ha bra och sakliga resonemang så vad gör att du inte tar detta på det allvar som händelsen i sig är?
Jag tror du missat #2 - jag tog och tar denna händelse på allvar.
B byggarätt skrev:
Hela syftet med EKP är det tidigare ”betryggande” och här fuskar myndigheterna ”som vanligt”
Det är tragiskt med alla olyckor men
Jag tror också du missat #19 - du vinner inga poäng på så uppenbart grundlösa påståenden.
B byggarätt skrev:
När slarv dessutom leder till fara så ska det bagatelliseras...
Det bagatelliseras inte här - vi vet bara inte alla omständigheter för att kunna dra några slutsatser.
B byggarätt skrev:
Att behörighet idag inte är personlig och att hempulare kör på och här på forumet blir hur många inlägg som helst visar ju hur otydligt och tokigt fackområden efter fackområde har blivit med monopol svinaktiga priser och dålig kvalitet...
Där är vi helt överens, vilket du redan borde veta om du hängt med här ett tag.

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Alla har tydligt tagit avstånd från det elektrikern gjorde. Det är fel det han gjorde helt klart. Det har alla konstaterat.det är ett allvarligt fel.
Det är dock så att de flesta inte tycker att han ska stenas.
För sitt misstag.

Det stenas för lite i detta land, men i just detta fall kan man väl tycka att det räcker med att rättar till sitt misstag.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Alla håller inte med om att det är ett allvarligt fel!

Fara för person har inte uppstått.
Fara för brand bör inte ens ha uppstått.

Utrustningen har tagit skada, men är utbytbar.

Förklaring till brand: Det finns ett konstruktionskrav på elutrustning att den skall tåla "rimligtvis förutsebar felanvändning" utan att fara för person uppstår. Det är (med tvekan) rimligt att förutse att en radiator för 230V felaktigt kopplas in till 400V, och därvid får den gå sönder men inte bli farlig. Min tvekan är att en radiator med fast ansluten stickpropp inte borde ha någon större risk för inkoppling mellan 2 faser, men vi har på forumet flera gånger sett exempel på vägguttag som satts in i dosa efter tidigare elvärme, med åtföljande 400V mellan de 2 hålen i väggen...

B Byggdjuret skrev:
Alla har tydligt tagit avstånd från det elektrikern gjorde. Det är fel det han gjorde helt klart. Det har alla konstaterat.det är ett allvarligt fel.
Det är dock så att de flesta inte tycker att han ska stenas.
För sitt misstag.
Nej vem vill stena ?

H hempularen skrev:
Låter ju rätt märkligt att man skulle ha mekat med ratten på en 400 mil gammal bil? Jag har annars varit med om samma sak på min då nya Vovo V70, för 20 år sedan. Ratten lossnade inte helt, men började "vicka". Mekanikern som fixade det berättade att det var den 7e bilen på kort tid som han hade fått åtgärda. Troligen en felkalibrerad mutterdragare i fabriken.
Detta mötet med verkmästaren på Audi slutade illa senare med att den 400 mil gamla bilen bara några veckor efter ratten lossnade... blev totalkvaddad av en budbil som på en tom Sveaväg en söndag i stort bara Audin och budbilen som gör en u-sväng rätt in i Audin....
Totalkatastrof inga personskador dock!!!
Budbilsföraren säger något som ... det var så tomt så jag tittade inte!!!
Som sagt EKP behövs om vi ska slippa olyckor...

S SueCia skrev:
Finns inte en människa som inte gör fel, ett fel av kalibern i denna tråd ska inte leda till livslång avstängning från yrket som du menar. Men det är det här du inte förstår.

jag har haft rörmokare hemma som skarvade ett rör, fick dock en läcka på skarven där det droppade några droppar i minuten. ska han inte heller få fortsätta i yrket tycker du??
Det jag menade var aldrig livslång avstängning... utan att man måste se till att felet inte upprepas...
Droppläckor på Picasso är ingen hitt men det är materiella risker... även om elementet ska vara isolerat...är el inte att leka med!

Fast jag vet flera fall där utrustning som utsatts för 400V faktiskt har börjat brinna. Nu är det iofs 30 år sedan. Men en elektriker "släppte PEN ledaren" till 32 lgh i föreningen där jag var ordf. I princip allt som gick på el i lägenheterna blev förstört. Och i två lägenheter blev det brandskador utöver själva apparaterna som förstördes, i båda fallen självslocknade det, ingen var hemma.

Men det normala är nog att saker bara går sönder, och möjligen blir det lite rök.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Det jag menade var aldrig livslång avstängning... utan att man måste se till att felet inte upprepas...
Droppläckor på Picasso är ingen hitt men det är materiella risker... även om elementet ska vara isolerat...är el inte att leka med!
på vilket sätt hade EKP hindrat olyckan du pratade om? EKP ska väl då fyllas i när man är framme... Sen är EKP oftast en papperstiger. Det behövs inte EKP för att undvika misstaget med elementet. Det krävs att man själv kontrollerar sina arbeten.
Missar man det så varför skulle en papperstiger rädda någon? Dessa papperstigrar brukar inte rädda många liv. Men många plånböcker skulle bli lidande. Att kontrollera sitt arbete måste man alltid göra. Men att varje gång fylla i ett papper som någon byråkrat tagit fram... Har du läst några av dessa EKP eftersom du är en förespråkare av dessa? Sen har vi problemet alla kan göra misstag. Men alla misstag behöver inte anmälas hit och dit. Det räcker med att man åtgärdar misstaget och ersätter det som eventuellt blivit skadad. Sen finns det olika grader av misstag naturligtvis. i TS fall fanns det med största sannolikhet ingen fara för att elementet skulle bli strömförande. Att det skulle börja brinna är ganska osannolikt med tanke på konstruktionen.Elementet i sig tål säkerligen 400V. Det är elektroniken som inte gillar det. Hade det varit så att man kopplat så att elementet blivit strömförande, genom att koppla fasen på jorden. Då hade jag kunnat hålla med om att det kan finns en risk för personskada. Att inte koppla in jord behöver inte vara så farligt. Men om man har som du arga snickaren som idol så är även det livsfarligt.... Där hela huset kan explodera. Ta det lugnt. Livet är inte så farligt som arga snickaren säger.
EKP kan säkert vara bra. Men då vid större installationer.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast jag vet flera fall där utrustning som utsatts för 400V faktiskt har börjat brinna. Nu är det iofs 30 år sedan. Men en elektriker "släppte PEN ledaren" till 32 lgh i föreningen där jag var ordf. I princip allt som gick på el i lägenheterna blev förstört. Och i två lägenheter blev det brandskador utöver själva apparaterna som förstördes, i båda fallen självslocknade det, ingen var hemma.

Men det normala är nog att saker bara går sönder, och möjligen blir det lite rök.
Spännande! mindre kul för elektrikern. Men ett större misstag

Men snälla, det måste väl vara den som spänningssatte anläggningen som ska stenas om nu någon ska stenas.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Men snälla, det måste väl vara den som spänningssatte anläggningen som ska stenas om nu någon ska stenas.
Håller med i sak men en fråga på detta. Är det lämpligt att som elektriker göra ett jobb och sedan låta en lekman spänningssätta? Om nu inte hela anläggningen är färdig för att drifta så borde det tydligt framgå att endast behörig för slå på spänning. Eller iaf tillfälligt spänningssätta för att verifera eget jobb?
Hur gör man i det verkliga livet vid stora renoveringar där rum för rum blir färdiga?

Bor det folk där så kollar man dagens arbete och släpper på det som kan släppas på, resten får vara strömlöst. Och det är naturligtvis elektrikern som ska spänningssätta, det sista man vill är att någon "hjälpsam" släpper på strömmen för det kan sluta i en "katastrof". Det är ju inga problem att kolla en anläggning bit för bit, det tar bara några minuter längre .

Tack det va ungefär så jag trodde och borde vara självklart för alla elektriker där ute. Men tydligen inte för denna då han överlät detta till någon annan.

Lämpligt eller ej, förr sade lagen att installationen skulle kontrolleras i betryggande omfattning innan idrifttagning, så anläggningen ska vara tillräckligt säker för att vem som helst kunde slå på strömmen. Idag ska elfirman själv ta fram en procedur för kontroll för varje arbete. Det där med innan idrifttagning nämns bara som ett exempel i handboken. Så det är kanske olämpligt men inte förbjudet att låta innehavaren driftsätta i ett senare skede.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.