18 931 läst ·
102 svar
19k läst
102 svar
Fel i elinstallation av elektriker - vem står för kostnaden?
Det är lätt att döma, speciellt om man inte (behöver) veta förutsättningarna.
Kanske fanns det en orsak till att man inte spänningssatte radiatorn direkt - kanske pågick det arbeten i andra delar av anläggningen som gjorde omedelbar driftsättning omöjlig etc. Utdela inte domar utan att ta reda på ALLA nödvändiga fakta!
I mina ögon låter det som en något oerfaren/yngre eller väldigt stressad montör - att elvärme i äldre hus har 400V är inte bara vanligt, det var förordningskrav länge att så skulle det vara!
När man kapar en stickpropp för inkoppling behöver man inte ens läsa märkskylten att det är 230V som behövs...
Om det är en någorlunda läraktig person lär felet inte göras fler gånger av densamme!
För övrigt har det antagits i något inlägg att jorden var rätt kopplad, vill bara förtydliga att det även kan innebära att den inte är inkopplad alls! Oavsett vilket så skall apparaten vara så konstruerad och byggd att denna felinkoppling inte orsakar risk för personskada - det är inte en slump att elanläggningar (även enfas) isolationstestas till 500V. Röken/lukten kan även vara beräknad i konstruktionen om det är ett överspänningsskydd som använts för att bränna av en intern säkring i apparaten.
Ang elementet är det troligen "bara" styrningen i det, ett kretskort, som givit upp med röksignal. Om det är ett element av större fabrikat kanske firman lagar det genom att byta till ett nytt kretskort, medan billigare fabrikat troligen byts i sin helhet. Efter en sådan lagning är elementet lika bra som före tillbudet.
Jag håller dock med om att det är firman som skall ta på sig reparationen/utbytet i sin helhet.
Kanske fanns det en orsak till att man inte spänningssatte radiatorn direkt - kanske pågick det arbeten i andra delar av anläggningen som gjorde omedelbar driftsättning omöjlig etc. Utdela inte domar utan att ta reda på ALLA nödvändiga fakta!
I mina ögon låter det som en något oerfaren/yngre eller väldigt stressad montör - att elvärme i äldre hus har 400V är inte bara vanligt, det var förordningskrav länge att så skulle det vara!
När man kapar en stickpropp för inkoppling behöver man inte ens läsa märkskylten att det är 230V som behövs...
Om det är en någorlunda läraktig person lär felet inte göras fler gånger av densamme!
För övrigt har det antagits i något inlägg att jorden var rätt kopplad, vill bara förtydliga att det även kan innebära att den inte är inkopplad alls! Oavsett vilket så skall apparaten vara så konstruerad och byggd att denna felinkoppling inte orsakar risk för personskada - det är inte en slump att elanläggningar (även enfas) isolationstestas till 500V. Röken/lukten kan även vara beräknad i konstruktionen om det är ett överspänningsskydd som använts för att bränna av en intern säkring i apparaten.
Ang elementet är det troligen "bara" styrningen i det, ett kretskort, som givit upp med röksignal. Om det är ett element av större fabrikat kanske firman lagar det genom att byta till ett nytt kretskort, medan billigare fabrikat troligen byts i sin helhet. Efter en sådan lagning är elementet lika bra som före tillbudet.
Jag håller dock med om att det är firman som skall ta på sig reparationen/utbytet i sin helhet.
Hur ska elsäkerhetslagen fungera när någon inte följer egenkontrollen?S Soltorp40 skrev:Det är lätt att döma, speciellt om man inte (behöver) veta förutsättningarna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 173 inlägg
Ha du läst nån då? Det finns inga sådana krav på egenkontrollen i föreskriften. Elfirman får beskriva vilka rutiner som helst som de råkar ha kring kontroll och driftsättning. Så det du skriver stämmer inte. En kund man mycket väl få driftsätta en anläggning - det krävs ingen behörighet för det. Men den ska givetvis vara kontrollerad innan, vilket inte heller är behörighetskrävande...
Kollegan är viktigare än kunden... fiiiint... ni är verkligen inte kundernas bästa vän!Bo.Siltberg skrev:
Ha du läst nån då? Det finns inga sådana krav på egenkontrollen i föreskriften. Elfirman får beskriva vilka rutiner som helst som de råkar ha kring kontroll och driftsättning. Så det du skriver stämmer inte. En kund man mycket väl få driftsätta en anläggning - det krävs ingen behörighet för det. Men den ska givetvis vara kontrollerad innan, vilket inte heller är behörighetskrävande...
Sådana som er skulle jag inte vilja ha på andra sidan låst manöverspänning!
Ni tror att ni gör rätt och bryter mot lagen!
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 301 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 301 inlägg
B byggarätt skrev:
Kunden är lika viktig som ”kollegan” givetvis, nu har det aldrig varit någon fara för liv vilket du vägrar förstå.
Du är bra jävla skön när du hänvisar till egenkontrollprogram som du aldrig ens läst ett exempel på.
fast nu börjar det bli uppenbart att detta inte ens är dina åsikter utan du sitter bara och trollar, eller hur?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 173 inlägg
Det är så lagar och föreskrifter är utformade, och så har det varit i alla tider. Förr stod kravet att man skulle kontrollera sitt arbete i betryggande omfattning utan att ange några detaljer, nivåer eller procedurer. Det var fritt upp till den behörige elinstallatören att bedöma från fall till fall. Idag är det elfirman som gör den bedömningen. Ifall de har fel kommer att prövas först efter ett tillbud.B byggarätt skrev:
Om det är bra eller dåligt sa jag ingenting om, utan endast att det är så det fungerar. Du vet inte vad elfirmor vanligen skriver i sina EKP. Du kan heller inte säga vilka lagbrott som har begåtts här. Jag vet heller inte vilka du menar med Ni.
Du brukar ha bra och sakliga resonemang så vad gör att du inte tar detta på det allvar som händelsen i sig är?Bo.Siltberg skrev:
Det är så lagar och föreskrifter är utformade, och så har det varit i alla tider. Förr stod kravet att man skulle kontrollera sitt arbete i betryggande omfattning utan att ange några detaljer, nivåer eller procedurer. Det var fritt upp till den behörige elinstallatören att bedöma från fall till fall. Idag är det elfirman som gör den bedömningen. Ifall de har fel kommer att prövas först efter ett tillbud.
Om det är bra eller dåligt sa jag ingenting om, utan endast att det är så det fungerar. Du vet inte vad elfirmor vanligen skriver i sina EKP. Du kan heller inte säga vilka lagbrott som har begåtts här. Jag vet heller inte vilka du menar med Ni.
Hela syftet med EKP är det tidigare ”betryggande” och här fuskar myndigheterna ”som vanligt”
Det är tragiskt med alla olyckor men det finns en skuld och elektrikern måste ersätta elementet och skadan saken måste utredas hur den gick till och elektrikern lära sig ett arbetssätt som undanröjer upprepning!
Att behörighet idag inte är personlig och att hempulare kör på och här på forumet blir hur många inlägg som helst visar ju hur otydligt och tokigt fackområden efter fackområde har blivit med monopol svinaktiga priser och dålig kvalitet...
När slarv dessutom leder till fara så ska det bagatelliseras...
Jag håller med om att jag tog i i början...
Ingen vill hänga ut någon utan slarvet!!
Jo Tjena ....nu är kunden viktig och det var ju aldrig farligt!S SueCia skrev:Kunden är lika viktig som ”kollegan” givetvis, nu har det aldrig varit någon fara för liv vilket du vägrar förstå.
Du är bra jävla skön när du hänvisar till egenkontrollprogram som du aldrig ens läst ett exempel på.
fast nu börjar det bli uppenbart att detta inte ens är dina åsikter utan du sitter bara och trollar, eller hur?
Ja tack för komplimangen ”skön” jag skulle inte vilja ha dig som leverantör om jag och du hamnade på olika sidor om hur kunden vill ha en installation!
EKP är så luddigt att det inte gör någon nytta och det vi diskuterar visar just detta!
Om du som ”skön” inte klarar att hålla dig till att elektrikern inte borde slarvat så fattar jag det!
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 301 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 301 inlägg
klart han inte borde slarvat, men hans karriär bör inte vara över för det. Du har också slarvat i yrket kan jag LOVA dig.B byggarätt skrev:Jo Tjena ....nu är kunden viktig och det var ju aldrig farligt!
Ja tack för komplimangen ”skön” jag skulle inte vilja ha dig som leverantör om jag och du hamnade på olika sidor om hur kunden vill ha en installation!
EKP är så luddigt att det inte gör någon nytta och det vi diskuterar visar just detta!
Om du som ”skön” inte klarar att hålla dig till att elektrikern inte borde slarvat så fattar jag det!
Vi skulle aldrig stå på olika sidor om en kunds önskemål för jag skulle aldrig jobba med dig då jag vet att det skulle medföra alldeles för mkt konflikter.
Ja du är den ”smidiga” typen...En kompis till mig mötte en ”smidig” Audi mekaniker med sin 400 mil gamla bil som mecken inte satt fast ratten på en motorvägspåfart....i full fart .. som tur var bromsarna perfekta när ratten lossnade!!!S SueCia skrev:
Inget EKP där heller!!!
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Låter ju rätt märkligt att man skulle ha mekat med ratten på en 400 mil gammal bil? Jag har annars varit med om samma sak på min då nya Vovo V70, för 20 år sedan. Ratten lossnade inte helt, men började "vicka". Mekanikern som fixade det berättade att det var den 7e bilen på kort tid som han hade fått åtgärda. Troligen en felkalibrerad mutterdragare i fabriken.B byggarätt skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 301 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 301 inlägg
Finns inte en människa som inte gör fel, ett fel av kalibern i denna tråd ska inte leda till livslång avstängning från yrket som du menar. Men det är det här du inte förstår.B byggarätt skrev:
jag har haft rörmokare hemma som skarvade ett rör, fick dock en läcka på skarven där det droppade några droppar i minuten. ska han inte heller få fortsätta i yrket tycker du??