H hempularen skrev:
Fast jag vet flera fall där utrustning som utsatts för 400V faktiskt har börjat brinna. Nu är det iofs 30 år sedan. Men en elektriker "släppte PEN ledaren" till 32 lgh i föreningen där jag var ordf. I princip allt som gick på el i lägenheterna blev förstört. Och i två lägenheter blev det brandskador utöver själva apparaterna som förstördes, i båda fallen självslocknade det, ingen var hemma.

Men det normala är nog att saker bara går sönder, och möjligen blir det lite rök.
Ja när det brinner i utrustning så brukar det lösa säkringar som tur är!
Glappkontakt en helt annan sak!

Jag tycker att rubriken svarar på sin egen fråga.

Här hade vi kunnat spara oss 76 inlägg - inkl. detta här.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L
B byggarätt skrev:
Hur ska elsäkerhetslagen fungera när någon inte följer egenkontrollen?
Jag hoppas du blir av med körkortet ditt direkt, ifall du någon gång glömmer säkerhetskontrollen av bilen innan du kör iväg.

• Gilla
  • Haha
mlkjhr och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
snuttjulle snuttjulle skrev:
Håller med i sak men en fråga på detta. Är det lämpligt att som elektriker göra ett jobb och sedan låta en lekman spänningssätta? Om nu inte hela anläggningen är färdig för att drifta så borde det tydligt framgå att endast behörig för slå på spänning. Eller iaf tillfälligt spänningssätta för att verifera eget jobb?
Hur gör man i det verkliga livet vid stora renoveringar där rum för rum blir färdiga?
Generellt så anser jag att det är som elmont skrev. Däremot kan det hända någon enstaka gång att man får lov att lämna ett jobb som inte är spänningssatt än, som kunden sen får slå igång. Men en rätt ovanlig situation skulle jag vilja påstå.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag hoppas du blir av med körkortet ditt direkt, ifall du någon gång glömmer säkerhetskontrollen av bilen innan du kör iväg.
Japp ...

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nästa gång elektriker flyger så hoppas jag inte piloterna struntar i egenkontrollen...
Eller att de låter en elektriker flyga första sträckningen!
Eller vägrar röra flygplanet med elektriker ombord
Det vore dax att elektriker blir som alla andra och slutar bli kollegiala och skydda olika fel o brister!
Ett skråtänk som behöver ersättas med bättre standard på svenska elanläggningar

B byggarätt skrev:
Nästa gång elektriker flyger så hoppas jag inte piloterna struntar i egenkontrollen...
Eller att de låter en elektriker flyga första sträckningen!
Eller vägrar röra flygplanet med elektriker ombord
Det vore dax att elektriker blir som alla andra och slutar bli kollegiala och skydda olika fel o brister!
Ett skråtänk som behöver ersättas med bättre standard på svenska elanläggningar
Tja det händer att piloter gör misstag. Dessa brukar dock oftast begravas
Det händer att elektrikern gör misstag
Dessa arkiveras

På vilket sätt skulle ett mindre skrå synsätt förbättra elanläggningarna?
Skicket på elanläggningarna är inte elektrikerna ansvar. Det hänger på anläggningsinnehavaren. Jag är ledsen och behöva säga det men det är du som ska anmälas, stenas om det visar sig vara något fel på din anläggning. Du kan inte skylla på någon annan.
Så man borde införa ekp på
Innehavaren.

Redigerat:
B Byggdjuret skrev:
Tja det händer att piloter gör misstag. Dessa brukar dock oftast begravas
Det händer att elektrikern gör misstag
Dessa arkiveras

På vilket sätt skulle ett mindre skrå synsätt förbättra elanläggningarna?
Skicket på elanläggningarna är inte elektrikerna ansvar. Det hänger på anläggningsinnehavaren. Jag är ledsen och behöva säga det men det är du som ska anmälas, stenas om det visar sig vara något fel på din anläggning. Du kan inte skylla på någon annan.
Så man borde införa ekp på
Innehavaren.
Hahahaha jösses...stening igen vad är det med människor?
Jo skrå tänk gör att elanläggningar utformas så som elektriker vill ha anläggningen !
Kunder som vill ha avbrottsfri säker elanläggning kan då efterfråga bättre standard och elektrikerna som gillar att erbjuda sina kunder det bästa och få betalt för det!
Tyvärr så är nog verkligheten en annan att folk vill lägga så lite pengar och kör tills anläggningen ryker samt anlitar den elektrikern som gör minimum!

Mikael_L
F FridaWest skrev:
Vår elektriker kopplade in ett 230V element i en 400V eldosa. Elementet hade en stickkontakt och jag frågade honom om han kunde göra en fastinstallation och det gjorde han. När vi senare slog på elen i huset small det högt och elementet fungerar ej längre samt luktar bränt. Vem bör stå för kostnaden av att köpa nytt element samt installera detta? Vi eller elektrikern? Elektrikern är en väldigt bra person och vi har en fin kontakt, så jag vill verkligen inte kräva något orimligt. Väldigt mån om bibehållen relation. Ville därför först kolla med er vad ni tycker. Stort tack för er input! :)
Och för att, så här lite sent, svara TS på själva frågan.

Det som elektrikern gjort är rätt grovt klantigt. Det går inte att snacka bort på något vis.
Absolut helt självklart ska elektrikern stå för precis allt här, inget snack.

Skulle det hänt mig skulle jag med skammens rodnad på kinderna snabbat mig till dig med en ny radiator och bytt, och städat ordentligt efter mig, varit jäkligt trevlig, rivit hela fakturan, och sen varit glad ifall det inte blev värre än så.
Det är nämligen missat några rätt basala saker här, som man ska ha koll på.

Sen vad gäller byggarätt, så kan du nog enklast bortse från precis varenda bokstav han skrivit i tråden.
Detta är ett känt mönster, särskilt när det kommer till el/elektriker, då tar byggarätt en stor dos amfetamin, lägger in överväxeln, och sen drar det iväg såhär.
Ingen vet varför, det måste finnas något trauma.

• Gilla
  • Haha
Willmanh och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och för att, så här lite sent, svara TS på själva frågan.

Det som elektrikern gjort är rätt grovt klantigt. Det går inte att snacka bort på något vis.
Absolut helt självklart ska elektrikern stå för precis allt här, inget snack.

Skulle det hänt mig skulle jag med skammens rodnad på kinderna snabbat mig till dig med en ny radiator och bytt, och städat ordentligt efter mig, varit jäkligt trevlig, rivit hela fakturan, och sen varit glad ifall det inte blev värre än så.
Det är nämligen missat några rätt basala saker här, som man ska ha koll på.

Sen vad gäller byggarätt, så kan du nog enklast bortse från precis varenda bokstav han skrivit i tråden.
Detta är ett känt mönster, särskilt när det kommer till el/elektriker, då tar byggarätt en stor dos amfetamin, lägger in överväxeln, och sen drar det iväg såhär.
Ingen vet varför, det måste finnas något trauma.
Som sagt håller med i allt fram till att Mikael_L tar amfetamin!
Elektrikern önskas därefter lycka till efter han gjort rätt !
Trauma uppstår när elbranchen vägrar anpassa sig till verkligheten och utsätter kunderna för än det ena och det andra där kunden hjälplöst tvingas bli vårdslöst hanterad av divor!

Mikael_L
byggarätt, du kan gå igenom din egen inlägghistorik och försöka dig på en analys över vad du skriver.

Jag är i alla fall ganska trött på dig nuförtiden.

Men i andra ämnen så visar du att du kan bidra bra, så jag vet inte vad din jakt i elforumsdelen beror på.
Vet du själv?

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
byggarätt, du kan gå igenom din egen inlägghistorik och försöka dig på en analys över vad du skriver.

Jag är i alla fall ganska trött på dig nuförtiden.

Men i andra ämnen så visar du att du kan bidra bra, så jag vet inte vad din jakt i elforumsdelen beror på.
Vet du själv?
Tack för det positiva!
Vad skiljer mitt resonemang och ditt i denna tråd ?
Livsfara! Att elektrikern inte ska anlitas av kunder som inte fattar att slarv är livsfarligt mer!( överreagerade lite!)
Elforumdelen är tyvärr inte jämförbar med övrig byggverksamhet!
Elbranchen drabbas av konkurrensbegränsningar och liknande vilket har lett till att svenska elkunder känner sig mycket illa till mods med hur sakers ordning är!
Detta har blivit riktigt obehagligt många gånger!
Det är kanske det du tröttnat på?
Jag kan bara säga att under mitt liv så har jag sällan kunnat hantera alla elinstallationsbehov på ett vettigt och fackmannamässigt korrekt sätt!
Det är monopolpriser rabatter olika mygel rent slarv svårigheter att köpa den elkonstruktion kunder vill ha
Jag ska försöka formulera mig begripligare och undvika bre på i hur jag skulle villja hur elbranchen borde fungera!
Många på elforumet har en attityd att elkunder är en annan människotyp än elektriker det tror inte jag!

Om trådens ägare får ersättning och en ursäkt så är denna sak utagerad!

Mikael_L
Att du
B byggarätt skrev:
överreagerar och överdramatiserar.
I alla fall enligt mig. Jag kan ju förstås ha fel ... det får jag vara beredd på. Men det är i alla fall min åsikt,

edit:
Och jag kan återigen påpeka att jag tycker du gör ett bra informativt arbete i många andra trådar, det är mest när det kommer till elektriker och hantverkare i allmänhet som jag tycker att du tar till väldeliga brösttoner och går på väl så hårt.

Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Tack för det positiva!
Livsfara! Att elektrikern inte ska anlitas av kunder som inte fattar att slarv är livsfarligt mer!( överreagerade lite!)
Elforumdelen är tyvärr inte jämförbar med övrig byggverksamhet!
Elbranchen drabbas av konkurrensbegränsningar och liknande vilket har lett till att svenska elkunder känner sig mycket illa till mods med hur sakers ordning är!
Jag kan bara säga att under mitt liv så har jag sällan kunnat hantera alla elinstallationsbehov på ett vettigt och fackmannamässigt korrekt sätt!
Det är monopolpriser rabatter olika mygel rent slarv svårigheter att köpa den elkonstruktion kunder vill ha
Jag ska försöka formulera mig begripligare och undvika bre på i hur jag skulle villja hur elbranchen borde fungera!
Många på elforumet har en attityd att elkunder är en annan människotyp än elektriker det tror inte jag!

Kan inte du förklara för mig hur elarbeten skulle bli bättre om alla fick koppla?
Chansen är stor att du kommer hitta många livsfarliga kopplingar.
Men om det skulle förbättra standarden om alla fick koppla så visst. Då kan mattläggaren dra elen hemma hos dig

Mikael_L
B byggarätt skrev:

Jag kan också passa på och säga att jag är inte heller helt nöjd med hur vare sig elinstallationsbranschen eller hantverkare i allmänhet beter sig eller hur branschen i överlag fungerar.
Jag arbetar aktivt (men dock mest här i forumet, samt sprider min åsikt lite sådär i allmänhet i elektrikerkretsar) för att elinstallationsbranschen ska bli förändrad i grunden. Jag tror dock inte att jag kommer lyckas förändra något.

Ty helt klart är det till viss del dysfunktionellt, men det som irriterar mig mest är de otroligt tydliga logiska kullerbyttor hela regelverket gör.
T.ex. att man reglerar installationsverksamheten utefter organisationstillhörighet istället för kunskap.
Bara för att ta ett exempel.

Så tro inte att jag inte står på samma sida som dig, jag bara tycker att du tar ifrån tårna så du nästan spricker när du hojtar om polisanmälningar och att allt är korrupt och allt vad du nu brukar häva ur dig.
Det är ett fritt samhälle vi bor i (än så länge lyckligtvis) så det står dig fritt att uttrycka dig så, men tro inte att folk lyssnar mer noga på dig för det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.