Nu har tvättmaskinen sagt sitt och vi får felmeddelande OE på vår LG Direct drive 7/4kg
Den klagar på att dräneringsvattnet inte kan dräneras bort och jag tror att ena dräneringspumpmotorn har gett sig.
När jag jämförde propellerna så var denna inte lika stabil som den andra (se bifogad film).
Vad säger ni som förhoppningsvis kan bättre än mig?
Den klagar på att dräneringsvattnet inte kan dräneras bort och jag tror att ena dräneringspumpmotorn har gett sig.
När jag jämförde propellerna så var denna inte lika stabil som den andra (se bifogad film).
Vad säger ni som förhoppningsvis kan bättre än mig?
jag har ingen erfarenhet vad gäller LG, men tänker att felkoden kan bero på veck, stopp i slangen eller igensatt filter.
Finns det vatten kvar i maskinen eller tömmer den ut vatten men larmar ändå? (Tänker om det kan vara nivå vakt som spökar)
tycker impellern ser ut att sitta som den ska så jag skulle nog prova att dra fram maskinen och köra ett tömningsprogram med slangen ner i en hink för att se och höra funktionen på tömningspumpen
Finns det vatten kvar i maskinen eller tömmer den ut vatten men larmar ändå? (Tänker om det kan vara nivå vakt som spökar)
tycker impellern ser ut att sitta som den ska så jag skulle nog prova att dra fram maskinen och köra ett tömningsprogram med slangen ner i en hink för att se och höra funktionen på tömningspumpen
Jag testade det, men verkar inte fungera ändå.
Körde en tom maskin och högsta centrifugen på 1200 rpm, pumpen lät lite som den inte orkade riktigt, men den tömde ändå.
Så den verkar inte klara nör det blir lite mer vatten, tyngre och lägre varvtal kanske.
Körde en tom maskin och högsta centrifugen på 1200 rpm, pumpen lät lite som den inte orkade riktigt, men den tömde ändå.
Så den verkar inte klara nör det blir lite mer vatten, tyngre och lägre varvtal kanske.
När kommer felkoden är det vid första tömningen eller när programmet är slut?
Och då har väl maskinen tömt några gånger under programmet? Var det bra flöde på avloppsvattnet när du tömde ut i en hink? Det kanske kan vara stopp i avloppsrören efter avloppsslangen.
Ok, de flesta maskinerna brukar börja med att tömma innan de fyller på vatten…
Det brukar finnas en lucka på en del maskiner där man kan dra ut en slang för tömning manuellt och ett filter för rengöring.
Där brukar man kunna se pumpimpellern.
Jag skulle nog tömma ut allt vatten (om det finns en tömningsslang)
Stänga av inkommande vatten.
Och starta ett tömningsprogram med filtret borta för att kunna hjälpa pumpen igång om den inte rör sig.
Vet som sagt inte hur LG ser ut.
Då kan man ju konstatera om pumpen rör sig utan motstånd.
Testa att ringa LG, kanske går att få tips där?
Det brukar finnas en lucka på en del maskiner där man kan dra ut en slang för tömning manuellt och ett filter för rengöring.
Där brukar man kunna se pumpimpellern.
Jag skulle nog tömma ut allt vatten (om det finns en tömningsslang)
Stänga av inkommande vatten.
Och starta ett tömningsprogram med filtret borta för att kunna hjälpa pumpen igång om den inte rör sig.
Vet som sagt inte hur LG ser ut.
Då kan man ju konstatera om pumpen rör sig utan motstånd.
Testa att ringa LG, kanske går att få tips där?
Ja, jag kan försöka se om jag kan få igång/ se om någon pump inte rör sig.
Har pratat med supporten, de säger inte mer än det vi redan vet. Veck på slangen, stopp i slangen, filtret eller kass pump.
Tack för dina inputs 👍
Har pratat med supporten, de säger inte mer än det vi redan vet. Veck på slangen, stopp i slangen, filtret eller kass pump.
Tack för dina inputs 👍
Klicka här för att svara