Y
Jag är också starkt skeptisk till detta massiva nätverk som de försöker tvinga in oss i.
Smart-telefoner som vill ha googlekonto för låta dig uppdatera osv.

Facebook vars registreringstext tvingar dig godkänna att all information samt foton från dig är något de har rätten att säljavidare.

Nej, de tjänster som kräver konton som binder samman med annat bortom ens rimliga kontroll avstår jag.

----
Vissa inlägg antyder att man är paranoid för att man är försiktig.

Samtidigt som vi nyligen kunde läsa att våra radiokanaler för åsiktsregister, vilket är olagligt.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/asiktsregistrering-pa-ring-p1_7773878.svd
Att tro Sverige är så snällt och mysigt land är bara naivt.
Att tro storländernas pengagiriga företag såsom facebook ger oss tjänster helt kostnadsfritt är galet.

Även om det är ofarligt idag, medan registren byggsupp, så kan det en dag komma någon som vill göra något ont utav det.

Det är säkert mina inlägg som antyder att du är paranoid. Det är inte riktigt menat så - jag skulle bara vilja få en lite bättre beskrivning av risk och konsekvens.

Du skriver tex "en dag komma någon som vill göra något ont utav det". Men hur sannolikt är det att någon vill göra något ont av det och OM någon faktiskt vill det, vad kan dom göra med den information du har lämnat efter dig på nätet (vad är konsekvensen)?

Jag kanske oxå är naiv och borderline korkad men det jag skriver, säger, tycker står jag för. Det låter kanske som hyckleri med ett nick som mitt men jag tror inte ens att grannens nyfödda hund skulle behöva så många minuter för att hitta mig. Om det gäller onda amerikanska företag eller terrorister bryr jag mig i dagsläget inte om. OM jag skulle behöva försvara mig och min familj så kan jag göra det men hitintills så har jag sluppit det. Jag orkar helt enkelt inte vara så konspiratorisk och se det värsta tänkbara...gjorde jag det skulle jag inte skaffat barn....

Y
Vi kan inte veta vad framtiden plötsligt kan få för twist.

USA kan sätta större press på EU att de ska jaga fildelare... Eller folk med "fel"åsikter.
Vad som är okej idag kanske inte är okej imorgon och plötslig så är man måltavlan, eller så är det du och jag som får i uppgift att jaga någon annan som blivit måltavlan. Se hur all media jagar Sverigedemokraterna och de företag som sponsrar dessa.

Eller ja jag vet inte vad jag ska hittapå för scenarier.
Better safe than sorry ;)

(jag har faktiskt facebook. men vill ändå inte vara tvingad att ha googlekonto med detaljerade kontaktuppgifter för att få tillgång till samtliga funktioner i mobilen, med mera. Tror youtube kräver det nu också för medlemskap)

Redigerat:
En direkt konsekvens som skulle kunna hända redan idag är att du kan få problem med att tex skaffa visum, ser vi på hemmaplan så skulle dina åsikter kunna hindra dig att få medlemskap, bostad, utbildning etc redan idag. Drar man ut på det och vi skulle få ett totalt nytt politiskt klimat så vet man aldrig vart det skulle kunna bära, men att ha ett forum typ detta i en diktatur vore kanske inte helt lämpligt.
Tja så kan man fortsätta och spekulera i all oändlighet......

tio_Pepe skrev:
Grejen är att man måste tänka på vad man skriver. Hela tiden. Även om jag bara skriver harmlösa saker på internet så kan den som vill kontrollera folk lägga pussel. Och man kan använda datorer till detta.

Och man måste ha livlig fantasi när det gäller framtiden. Man måste tänka worst case, kärnkrafthaverier, växthuseffekten, ABC-krig, orkaner, tsunamis, högerextrema militärregimer i länder med lång demokratisk tradition.
Hur använder man pusslet sedan?

Är det för att jag eventuellt någon gång i framtiden kommer arbeta dolt som motstånd mot en regim. Och då när man misstänkter det så kommer det bekräftas av mina då 5-10-45 år gamla adress hos Apple, mina googlesökningar och flashback inlägg när man då lägger pusslet om mig.

Bäst att jag undviker att registrera mig då hos Apple/Google... så slipper jag avslöjas i framtiden.

• Gilla
gockemannen
  • Laddar…
P
Om man ska bojkotta allt online lär man ganska snart (om inte redan) uppfattas som en kuf. Man lär få flytta ut till en koja i skogen och liknas med de som förr ville leva utan el, tele och rinnande vatten.

Självklart ska man tänka på vad och hur man beter sig online, men man ska alltid tänka på hur man beter sig (utom i bilen för då verkar man få bete sig hur som helst). Själv undviker jag att blanda in mina barn i mina Internetaktiviteter, de har ju inte möjlighet att ännu själva välja om de vill vara med eller inte så då väljer jag åt dem att de inte ska vara med. När de blir större får de fatta egna beslut om de vill lägga upp foton på sig själva på sajter som ägs av amerikanska (eller andra) företag som tjänar pengar på dokumentation av folks liv och leverne.

Det måste bli svårt att undvika all registrering av aktiviteter med tanke på alla trafikkameror? Stockholm var först, nu följer Göteborg efter. Ta tåget istället går ju inte, där uppger man ju namn. Bussen har jag betalat med mobilen de gånger jag åkt men det går ju inte om man vill ha ett kontantkort tror jag så det funkar ju inte det heller. Cykla kanske?

Två begrepp i diskussionen är ändamålsglidning och prediction.

Fartkameror och trängselskatt-system kanske är ok idag, men andra ändamål är endast en programuppdatering bort.

Det finns system idag som med stor säkerhet kan tala om var du är och vad du gör om 6 månader kl 16:10.

Underlaget för detta är all gratisinformation som vi själva gladeligen förser systemet med.

Aldrig funderat på varför du får 12 av 12 erbjudanden hos Ica vilka baseras på dina tidigare inköpsmönster?

När Ica inte kan tjäna tillräckligt på detta kränger dom istället infon till någon annan. Ditt försäkringsbolag är säkert intresserade av att du köper 12 gånger normal konsumtion av värktabletter eller att dina inköp av fett-haltiga produkter ligger tre gånger grannens inköp.

Det kan vara gulligt med 3 kr rabatt på chipspåsen idag men om 20 år blir du nekad ersättning grundat på ditt dåliga liv.

Utan att ta på den största foliehatten är det nog sunt att ifrågasätta vissa saker.

P
Eller varför inte att en arbetsgivare vill ha en kopia av en jobbsökares Facebookkonto inklusive allt som taggats som privat...

bra-byggare skrev:
Eller varför inte att en arbetsgivare vill ha en kopia av en jobbsökares Facebookkonto inklusive allt som taggats som privat...
LinkedIn är väl mer en regel än ett undantag att använda vid anställningar av tjänstemän men även vid externa företagskontakter.
Facebook blir nog allt vanligare men Twitter tror jag nog inte ger så mycket för en arbetsgivare.

bra-byggare skrev:
Vill minnas att det var skriverier om ett amerikanskt bolag som under intervjun bad offret logga in på Facebook så arbetsgivaren kunde se vem personen "verkligen" var.

Nimajneb skrev:
LinkedIn är väl mer en regel än ett undantag att använda vid anställningar av tjänstemän men även vid externa företagskontakter.
Facebook blir nog allt vanligare men Twitter tror jag nog inte ger så mycket för en arbetsgivare.
Har själv sållat bort kandidater endast baserat på vad jag funnit i online-världen. Tänker då på saker som Facebook och fotografier funna via Google.

Rättvist, knappast men så gjorde jag och säkert många fler med mig.

zenobia skrev:
Har själv sållat bort kandidater endast baserat på vad jag funnit i online-världen. Tänker då på saker som Facebook och fotografier funna via Google.

Gör samma sak, ingen company policy men det funkar. Men även en tveksam kandidat kan hamna på intervjulistan om han/hon har en spännande LinkedIn/FB beskrivning även om det oftast leder till bortsollning.

zenobia skrev:

Sådant undviker man genom att dels tänka, bokstavligen, och skriva saker man kan stå för. Internet måste inte vara ett undantag från sunt förnuft.

Jag ser själv vänner skriva saker på Facebook som jag undrar om det verkligen är något de kan stå för. Ibland så är jag lite obekväm (om man kan använda det uttrycket och frågar om de vet vad de egentligen skrev.

Och i de fall man blir bortsållad p.g.a. vad man gjort på internet och om det inte är något som egentligen reflekterar en själv så är det enbart korkat att förmedla den bilden av en själv. De gånger som man blir det p.g.a. det är en sann bild, ja vad ska man säga om det?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.