420 373 läst ·
5 717 svar
420k läst
5,7k svar
Feedback på nya sajten lämnas här
Från föregående inlägg
”Vore det inte bättre att befria trådar från sånt som inte hör till ämnet? Automatiskt ”
Absolut inte.
Om Artificiell Idioti tillåts administrera mänsklig interaktion leder det ofelbart till att kreativitet kvävs. Logaritmer kan inte ersätta humant kaos. Särskilt inte när det uttalade syftet är att ta bort det.
Det finns inget sätt att veta vad som, i efterhand, visar sig vara relevant för en frågeställning.
Mvh Findus
”Vore det inte bättre att befria trådar från sånt som inte hör till ämnet? Automatiskt ”
Absolut inte.
Om Artificiell Idioti tillåts administrera mänsklig interaktion leder det ofelbart till att kreativitet kvävs. Logaritmer kan inte ersätta humant kaos. Särskilt inte när det uttalade syftet är att ta bort det.
Det finns inget sätt att veta vad som, i efterhand, visar sig vara relevant för en frågeställning.
Mvh Findus
Jag tror helt enkelt att det skulle bli extremt många mer eller mindre "onödiga" trådar om man hade en funktion för att "automatiskt" skapa en ny tråd vid off-topic svar. Och hur gör man med bevakningar?P pmd skrev:
Om man automatiskt bevakar den avknoppade tråden om man bevakar ursprungstråden skulle i alla fall jag få långt fler bevakade trådar än jag mäktar med, tror jag i alla fall.
Om man inte automatiskt bevakar den avknoppade tråden om man bevakar ursprungstråden tror jag den avknoppade tråden snabbt skulle självdö.
Sen är ju "befria trådar från sånt som inte hör till ämnet" inget självklart beslut och jag tror det blir otroligt rörigt om några skapar nya trådar för det som de ser som OT-svar medan andra fortsätter i originaltråden.
Men jag kan såklart ha fel...
Om man bara fick hålla sig strikt till ämnet skulle det bli som veckotidningarnas fråga-experten-spalter. Det heter ju diskussionsforum av en anledning.
Sen kan jag hålla med om att det borde modereras lite bättre i många fall, men jag är moderator själv på ett par forum och det är inte enkelt alla gånger.
Sen kan jag hålla med om att det borde modereras lite bättre i många fall, men jag är moderator själv på ett par forum och det är inte enkelt alla gånger.
Jag håller helt med dig. Några få användare gör att nästan varje tråd spårar ur.O OskarJ skrev:Tyvärr spårar många trådar här ur på ett sätt som gör att den som ställt frågan inte får något svar och tröttnar på tråden och forumet.
Ett fåtal ganska högljudda användare verkar alltid vara med i att driva trådar mot att mer passa deras egen agenda istället för att diskutera ämnet i tråden och bidra med hjälp och kunskap.
Om en användare har gjort t.ex 10st OT inlägg inom x dagar så kan man inte posta något på en vecka.
Gör de? Jag har sett väldigt få trådar där det inte ges svar på frågan. Oftast fås adekvata svar inom de första 5-10 svaren. Inte alltid det svar TS vill ha eller tycker om dock.O OskarJ skrev:
Att trådar sedan tenderar att sväva iväg åt många olika håll är en annan sak.
Nu var det en knapp som man kan trycka på för att svara i en ny tråd som jag föreslog. Jag tycker inte att det kan jämställas med "artificiell Idioti".findus42 skrev:
Antagligen, men naturliga logaritmer kan ibland leda till kaos.findus42 skrev:
(Jag är inte säker på att jag förstår allt det där, men det ser intressant ut. 🙃)
Det känns för mig inte helt nödvändigt att den avknoppade tråden ärver bevakningsstatus.Alfredo skrev:
De flesta i den ursprungliga tråden är troligen inte intresserade av avknoppningen.
Det vore knappast en katastrof. Om intresset är tillräckligt stort kommer den nya tråden att leva ett tag, annars inte.Alfredo skrev:
I båda fallen slipper den ursprungliga tråden bråk om off-topic och eventuellt behov av moderatorgripande.
Vi måste förstås använda gott omdöme. Gott omdöme tror jag förekommer oftare när det är lätt att använda det.Alfredo skrev:
Säkert? Du är inte sarkastisk?Alfredo skrev:
Ett sätt att ”gå till nästa inlägg i tråden av denna användare ”, då främst trådstartaren, tycker jag vore bra. Då skulle man i dom fall man ser att TS inte gett nog med information snabbt kunna spola förbi alla orelevanta metadiskussioner som man ändå vet bara är spekulationer
Jag tycker det blivit trixigt att zooma bilder senaste tiden. Zommar jag i en tråd går det hur enkelt som helst att zooma bild o text. Klickar jag på en bild o sen försöker zooma bara den trilskas det som tusan. Lyckas ibland, ibland inte, verkar känslig för var man sätter fingrarna på skärmen etc. Kör webversion i telefon, inte app.
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Jag tycker att bilden hoppar till lite när jag börjar pincha. Jag ska försöka visa detta för Christian för att se om han kan komma på något.Ola C skrev:
Jag tycker det blivit trixigt att zooma bilder senaste tiden. Zommar jag i en tråd går det hur enkelt som helst att zooma bild o text. Klickar jag på en bild o sen försöker zooma bara den trilskas det som tusan. Lyckas ibland, ibland inte, verkar känslig för var man sätter fingrarna på skärmen etc. Kör webversion i telefon, inte app.
Vad har du för mobil, webbläsare och operativ?
Ibland lyckas jag inte alls tvåfingerszooma (är det samma som "pincha"?). Samsung s21, chrome, Android 13.Per Eskilsson skrev:
