O OskarJ skrev:
Ett fåtal ganska högljudda användare verkar alltid vara med i att driva trådar mot att mer passa deras egen agenda istället för att diskutera ämnet i tråden
Så är det nog. Förekommer även bland mindre högljudda användare... 😉
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Vilket jag tror är bra.
Vore det inte bättre att befria trådar från sånt som inte hör till ämnet? Automatiskt utan att en moderator behöver ingripa.
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Från föregående inlägg
”Vore det inte bättre att befria trådar från sånt som inte hör till ämnet? Automatiskt ”

Absolut inte.
Om Artificiell Idioti tillåts administrera mänsklig interaktion leder det ofelbart till att kreativitet kvävs. Logaritmer kan inte ersätta humant kaos. Särskilt inte när det uttalade syftet är att ta bort det.

Det finns inget sätt att veta vad som, i efterhand, visar sig vara relevant för en frågeställning.

Mvh Findus
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vore det inte bättre att befria trådar från sånt som inte hör till ämnet? Automatiskt utan att en moderator behöver ingripa.
Jag tror helt enkelt att det skulle bli extremt många mer eller mindre "onödiga" trådar om man hade en funktion för att "automatiskt" skapa en ny tråd vid off-topic svar. Och hur gör man med bevakningar?

Om man automatiskt bevakar den avknoppade tråden om man bevakar ursprungstråden skulle i alla fall jag få långt fler bevakade trådar än jag mäktar med, tror jag i alla fall.

Om man inte automatiskt bevakar den avknoppade tråden om man bevakar ursprungstråden tror jag den avknoppade tråden snabbt skulle självdö.

Sen är ju "befria trådar från sånt som inte hör till ämnet" inget självklart beslut och jag tror det blir otroligt rörigt om några skapar nya trådar för det som de ser som OT-svar medan andra fortsätter i originaltråden.

Men jag kan såklart ha fel...
 
Om man bara fick hålla sig strikt till ämnet skulle det bli som veckotidningarnas fråga-experten-spalter. Det heter ju diskussionsforum av en anledning.

Sen kan jag hålla med om att det borde modereras lite bättre i många fall, men jag är moderator själv på ett par forum och det är inte enkelt alla gånger.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
H
O OskarJ skrev:
Tyvärr spårar många trådar här ur på ett sätt som gör att den som ställt frågan inte får något svar och tröttnar på tråden och forumet.

Ett fåtal ganska högljudda användare verkar alltid vara med i att driva trådar mot att mer passa deras egen agenda istället för att diskutera ämnet i tråden och bidra med hjälp och kunskap.
Jag håller helt med dig. Några få användare gör att nästan varje tråd spårar ur.

Om en användare har gjort t.ex 10st OT inlägg inom x dagar så kan man inte posta något på en vecka.
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
O OskarJ skrev:
Tyvärr spårar många trådar här ur på ett sätt som gör att den som ställt frågan inte får något svar och tröttnar på tråden och forumet.
Gör de? Jag har sett väldigt få trådar där det inte ges svar på frågan. Oftast fås adekvata svar inom de första 5-10 svaren. Inte alltid det svar TS vill ha eller tycker om dock.

Att trådar sedan tenderar att sväva iväg åt många olika håll är en annan sak.
 
Ja som oftast återfinns ett korrekt svar bland de första 10 inläggen, sedan lever tråden vidare i övriga utsvävningar och OT men det är väl helt ok.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
findus42 findus42 skrev:
Om Artificiell Idioti tillåts administrera mänsklig interaktion leder det ofelbart till att kreativitet kvävs.
Nu var det en knapp som man kan trycka på för att svara i en ny tråd som jag föreslog. Jag tycker inte att det kan jämställas med "artificiell Idioti".
findus42 findus42 skrev:
Logaritmer kan inte ersätta humant kaos.
Antagligen, men naturliga logaritmer kan ibland leda till kaos.
(Jag är inte säker på att jag förstår allt det där, men det ser intressant ut. 🙃)
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Om man automatiskt bevakar den avknoppade tråden om man bevakar ursprungstråden skulle i alla fall jag få långt fler bevakade trådar än jag mäktar med, tror jag i alla fall.
Det känns för mig inte helt nödvändigt att den avknoppade tråden ärver bevakningsstatus.
De flesta i den ursprungliga tråden är troligen inte intresserade av avknoppningen.
Alfredo Alfredo skrev:
Om man inte automatiskt bevakar den avknoppade tråden om man bevakar ursprungstråden tror jag den avknoppade tråden snabbt skulle självdö.
Det vore knappast en katastrof. Om intresset är tillräckligt stort kommer den nya tråden att leva ett tag, annars inte.
I båda fallen slipper den ursprungliga tråden bråk om off-topic och eventuellt behov av moderatorgripande.
Alfredo Alfredo skrev:
Sen är ju "befria trådar från sånt som inte hör till ämnet" inget självklart beslut och jag tror det blir otroligt rörigt om några skapar nya trådar för det som de ser som OT-svar medan andra fortsätter i originaltråden.
Vi måste förstås använda gott omdöme. Gott omdöme tror jag förekommer oftare när det är lätt att använda det.
Alfredo Alfredo skrev:
Men jag kan såklart ha fel...
Säkert? Du är inte sarkastisk?
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Ett sätt att ”gå till nästa inlägg i tråden av denna användare ”, då främst trådstartaren, tycker jag vore bra. Då skulle man i dom fall man ser att TS inte gett nog med information snabbt kunna spola förbi alla orelevanta metadiskussioner som man ändå vet bara är spekulationer
 
Jag tycker det blivit trixigt att zooma bilder senaste tiden. Zommar jag i en tråd går det hur enkelt som helst att zooma bild o text. Klickar jag på en bild o sen försöker zooma bara den trilskas det som tusan. Lyckas ibland, ibland inte, verkar känslig för var man sätter fingrarna på skärmen etc. Kör webversion i telefon, inte app.
 
Ola C Ola C skrev:
Jag tycker det blivit trixigt att zooma bilder senaste tiden. Zommar jag i en tråd går det hur enkelt som helst att zooma bild o text. Klickar jag på en bild o sen försöker zooma bara den trilskas det som tusan. Lyckas ibland, ibland inte, verkar känslig för var man sätter fingrarna på skärmen etc. Kör webversion i telefon, inte app.
Jag tycker att bilden hoppar till lite när jag börjar pincha. Jag ska försöka visa detta för Christian för att se om han kan komma på något.

Vad har du för mobil, webbläsare och operativ?
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Jag tycker att bilden hoppar till lite när jag börjar pincha. Jag ska försöka visa detta för Christian för att se om han kan komma på något.

Vad har du för mobil, webbläsare och operativ?
Ibland lyckas jag inte alls tvåfingerszooma (är det samma som "pincha"?). Samsung s21, chrome, Android 13.
 
Typ så här, se två sista försöken.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.