Är det nytt att det går att använda iphoneappen i horisontalläge, @Per Eskilsson? Det känns nytt, men jag kanske bara aldrig provat.

Bra utveckling i så fall, men det saknas vänstersvipe för att komma tillbaka från en tråd till sidan man kom ifrån.

Nej, det har alltid varit så. Bra ibland, irriterande när man inte önskar det. Har aldrig tänkt på att det inte går att swipea sidledes i horisontellt läge. Vi får lägga till det på önskelistan.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
boschkenta
Om jag ignorerar en tråd så ser jag den inte om jag navigerar till senaste inlägg, som väntat. Men den dyker ändå upp på startsidan under den lilla widgeten(?) med senaste inlägg.

Ja, anledningen till att det är så är att startsidan är byggd med en annan teknik än forumet och att innehållet på startsidan är cachead och visar upp samma för alla besökare.

useless useless skrev:
Allt som oftast dyker det upp svar på inlägg som är AI-genererade. Förutom att svaren ofta är långa och svårlästa är det ofta faktafel eller svar på fel fråga/irrelevanta svar. De som postar dessa inlägg verkar sällan tycka det är viktigt att granska innehållet...

Enligt reglerna ska man ju inte be någon Googla svaret på en fråga. I och med den senaste teknikutvecklingen borde väl den regeln utökas så det inte heller är tillåtet att bara klistra in ett svar från ChatGPT och liknande tjänster?
Efter att ha funderat länge och väl:

5.4.4 Undvik att be någon att googla för att hitta svaret. Klistra heller inte in ett svar från ChatGPT eller liknande chattbotar. Har man ställt frågan här är det för att man vill ha våra medlemmars synpunkter.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
MultiMan och 28 till
  • Laddar…
H
En funktion som skulle vara bra är att kunna markera ett inlägg som Off topic och när ytterligare t.ex 3st användare har gjort detta så förlorar man 500 poäng eller något annat. Tvinga alla att hålla sig till ämnet.

Som det har blivit nu går det knappt läsa någon tråd längre

• Gilla
Leif i Skåne och 2 till
  • Laddar…
Ett ämne som diskuteras strikt utan tillåtande av utsvävningar ger fort en både död och rätt tråkig diskussion.
Med det sagt är det en del trådar som svävar iväg väl mycket, men det går ju utmärkt att anmäla sådana inlägg så kan moderatorerna plocka bort dem.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
P
H hus520 skrev:
En funktion som skulle vara bra är att kunna markera ett inlägg som Off topic och när ytterligare t.ex 3st användare har gjort detta så förlorar man 500 poäng eller något annat. Tvinga alla att hålla sig till ämnet.
Eller så bryts en ny tråd ut automatiskt som handlar om det nya ämnet.

P pmd skrev:
Eller så bryts en ny tråd ut automatiskt som handlar om det nya ämnet.
Eller så tycker man som jag att det fungerar rätt bra som det är idag.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Eller så tycker man som jag att det fungerar rätt bra som det är idag.
Det tycks dock vara ganska många som inte tycker det. Att genomföra mitt förslag i #5 243 innebär förmodligen en hel del arbete, så ett enklare alternativ vore att införa knappen, eller menyvalet, "Svara i ny tråd". Då kan den som inser att det svar den vill ge inte riktigt passar i ämnet snabbt och enkelt svara i en ny tråd till allas(?) glädje.

En sådan funktion borde inte innebära ett jättejobb. Jag kanske kan hjälpa till om så önskas, även om PHP inte är någon direkt favorit för mig. (Av någon anledning har jag fått för mig att byggahus.se är skrivet i PHP).

P pmd skrev:
Då kan den som inser att det svar den vill ge inte riktigt passar i ämnet snabbt och enkelt svara i en ny tråd till allas(?) glädje.
Jag tror att det skulle leda till en väldig mängd trådar och bli rätt opraktiskt.

• Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
P
Det går att göra precis det som mitt förslag innebär redan nu, men med många manuella operationer.
Det görs sällan pga att det är opraktiskt.

För egen del skulle jag ha mest nytta av att det på startsidan inte länkades till trådar jag följer eller är aktiv i. I synnerhet inte på helger eller till inlägg mitt i/i slutet av tråden.

Jag förstår förstås att det långsiktigt skulle döda forumet om man på det viset stängde det för nytt blod, men det skulle för stunden kännas skönt att slippa inflödet av nytillkomna användare som står som på rad och skriver samma sak; vilket som förstås avhandlats ad nauseam redan innan.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det görs sällan pga att det är opraktiskt.
Vilket jag tror är bra.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Tyvärr spårar många trådar här ur på ett sätt som gör att den som ställt frågan inte får något svar och tröttnar på tråden och forumet.

Ett fåtal ganska högljudda användare verkar alltid vara med i att driva trådar mot att mer passa deras egen agenda istället för att diskutera ämnet i tråden och bidra med hjälp och kunskap.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.