Sir Duke skrev:
Jag använde den speciella mejladress som står på fakturan. Externt faktureringsföretag - ingen idé att ringa utförarens kundtjänst då.)
Detta är också helt knas i mina ögon, om man vill lösa problemet.

Jag beställer en dator på nätet, butiken använder Klarna som faktureringsmaskin. Inte fasen ringer jag klarna om fakturan om det står "Gummiankor" 10000kr på fakturan. Givetvis ringer man den man har beställt tjänsten eller produkten från.

hsd
MathiasS skrev:

Jag beställer en dator på nätet, butiken använder Klarna som faktureringsmaskin. Inte fasen ringer jag klarna om fakturan om det står "Gummiankor" 10000kr på fakturan. Givetvis ringer man den man har beställt tjänsten eller produkten från.
givetvis men jag hade säkert kontaktat båda för att undvika trassel

Ni gör givetvis på ert sätt och jag respekterar det. Men på fakturan står det uttryckligen att frågor om fakturan hanteras av XXX och det verkar ju onödigt och omständigt om de egentligen menar att jag hellre borde vända mig till någon annan.

Och eftersom det är någon sorts fordran så är det bra om invändan kommer till den som tagit över faktureringen så att det inte dyker upp påminnelser efter några veckor.

MathiasS skrev:

Klarna är troligtvis inte bara en "faktureringsmaskin" utan har sannolikt köpt leverantörens fordran på kunden så det är mer riktigt att kontakta Klarna än leverantören. (Även om man som konsument har rätt att rikta sina invändningar mot båda motparterna.) Att leverantören kanske löser problemet även om du kontaktar dem är ju bra, men man utlämnar sig mer åt leverantörens eventuella fortsatt bristande handläggning om man gör på det sättet.

Kontentan är ju att seriösa och välskötta företag löser problem oavsett på vilket sätt man kontaktar dem. Oseriösa och sämre skötta företag riskerar man problem som kund oavsett vilken metod man använder.

• Gilla
jbr
  • Laddar…
D
Plåthuset skrev:
Kontentan är ju att seriösa och välskötta företag löser problem oavsett på vilket sätt man kontaktar dem. Oseriösa och sämre skötta företag riskerar man problem som kund oavsett vilken metod man använder.
Det finns ju seriösa och ordentliga kunder också.. så finns det de kunder som är mindre seriösa och som försöker smita från notan om det ges minsta tillfälle...

DIY_freak skrev:
Det finns ju seriösa och ordentliga kunder också.. så finns det de kunder som är mindre seriösa och som försöker smita från notan om det ges minsta tillfälle...
Självklart, men en upplevt oseriös kund bemöter inte ett seriöst företag med "bestridan avslås" utan ytterligare motivering. Det är ju lite märkligt att man kan tycka att TS ska vara övertydlig i grunderna för sitt bestridande men att fakturautställaren inte skulle behöva bemöda sig nämnvärt för att tydliggöra varför de har rätt att få betalt.

Men vi har nog också läst in olika saker gällande TS:s betalningsmoral. ;)

D
Plåthuset skrev:
Men vi har nog också läst in olika saker gällande TS:s betalningsmoral. ;)
Ja... så är det nog. Jag kan inte annat än tro att det hela skulle ha löst sig för länge sedan om TS bara varit villig att betala det arbete han vet med sig att han har fått utfört istället för att mörka det och hoppas på att det försvinner mellan stolarna. SÅ svårt är det inte att reda ut små teknikaliteter på en faktura.

Nu har vi ju bara TS beskrivning av händelseförloppet också.... och inte ens då ser det i mina ögon speciellt snyggt ut. Så då undrar man ju hur det skulle se ut om företaget fick tillfälle att ge sin syn på saken... ;)

Redigerat av moderator:
Man blir ju helt enormt frustrerad när man läser tråden. Som många påpekat så hade det med största sannolikhet löst sig på några minuter om TS ringt i stället för att hålla på och dryga sig med mail, dessutom med bristfällig information. Nej, det går inte att GARANTERA att det hade löst sig med ett telefonsamtal, men förutsatt att informationen som framkommit i tråden är korrekt så är det troligt att det hade varit snabbt och enkelt utrett. Visst är det trist att sitta i telefonkö, men jag tycker det är bättre att få besked direkt än att vänta på ett mail som kan komma direkt eller efter en vecka eller när som helst egentligen, man vet aldrig från gång till gång. Dessutom blir det ofta följdfrågor, och därmed ytterligare väntetid innan allt är utrett. Och hur mycket tid tar det inte att tjafsa om det här i tråden? Helt i onödan.

• Gilla
dextrocell
  • Laddar…
MartinP666 skrev:
Och hur mycket tid tar det inte att tjafsa om det här i tråden? Helt i onödan.
Att "tjafsa" i trådar är väl själva anledningen till att byggahus existerar? Det är väl så man får nya perspektiv och kanske lär sig något nytt? Det är ju inte precis så att TS har ställt en fråga som bara har ett enda rätt svar.

Plåthuset skrev:
Att "tjafsa" i trådar är väl själva anledningen till att byggahus existerar? Det är väl så man får nya perspektiv och kanske lär sig något nytt? Det är ju inte precis så att TS har ställt en fråga som bara har ett enda rätt svar.
Nej visst, men han klagar ju på telefonköer på 20 minuter, trots att han säkerligen lagt mycket mer tid på att skriva om det här och i sina mail till företaget. Och han är uppenbarligen inte heller speciellt intresserad av att diskutera något, då han inte verkar lyssna på någon annan än de som håller med honom och stöttar hans inställning.

Det finns såklart inte bara ett "rätt" svar, men det finns en lösning som bevisligen inte fungerar i det här fallet, och det är tydligen även den enda lösning som är intressant. Därav frustrationen.

Precis, känn er inte som offer som är tvungna att läsa och skriva i tråden. Men jag tackar för all aktivitet och försöker ta intryck. Bra att få många perspektiv. :)

Jag ville få lite klarhet i vad som gäller efter bestridande och bolla det här. Det är inte I STÄLLET för att kommunicera med företaget utan det gör jag PARALLELLT. Har mejlat tre gånger totalt med ökad tydlighet utifrån era råd (men tyvärr bara fått Goddag-yxskaft-svar från företaget hittills).

Och nej, man har väl aldrig sett en tråd som har ett enda entydigt svar :) Det är väl ett diskussionsforum? :)

• Gilla
jbr och 1 till
  • Laddar…
MartinP666 skrev:
Nej visst, men han klagar ju på telefonköer på 20 minuter, trots att han säkerligen lagt mycket mer tid på att skriva om det här och i sina mail till företaget. Och han är uppenbarligen inte heller speciellt intresserad av att diskutera något, då han inte verkar lyssna på någon annan än de som håller med honom och stöttar hans inställning.

Det finns såklart inte bara ett "rätt" svar, men det finns en lösning som bevisligen inte fungerar i det här fallet, och det är tydligen även den enda lösning som är intressant. Därav frustrationen.
Jag hänger inte på Facebook och liknande så då har man eoner av tid till att posta några inlägg och läsa trådar om ditt och datt :) Så byggahus är verkligen ingen tidstjuv.

Jag har inga orimliga krav, behöver bara en korrekt faktura för att våga betala. Den jag fått är felspecad och jag vet ju inte om beloppet är rätt. Och vill inte betala någon annans faktura och få min faktura några dagar senare.

Jag respekterar att du tycker telefon är bättre än mejl men vi kan väl mötas halvvägs i någon sorts ömsesidig förståelse? Många vändor med mejl funkar för mig, det enda som händer är ju att de får vänta lite på pengarna. Ju snabbare de kan skicka rätt faktura, desto snabbare kan jag betala. Men jag har inte mer bråttom än dem - och jag har många andra samtal jag hellre ringer :) Och livspussel och husbygge etc pågår...

Klarna vill såklart inte lägga tid på detta och försöker skjuta över jobbet på dig.
Likaså kommer de att formulera mail på ett ej korrekt/lagligt vis, t.ex att de inte godtar bestridandet.
Nästa steg är att de ber dig ta kontakt med de som utfört jobbet för att reda ut det, men egentligen är det deras jobb och inte ditt.
Sen kommer de att skicka vidare det till sitt eget inkassobolag, segoria och de kommer att köra samma race som klarna gjorde och om du fortfarande orkat stå på dig så kommer det till en kunnig person hos Segoria som kommer ta kontakt med dig för att reda ut det. Det är först nu de tar sitt ansvar.
Problemet är att detta borde skett från första början när de fått bestridandet.
Jag tycker deras metoder med förtäckta hot mm som inte finns är oetiska.

@Sir Duke.
Det känns som om du vill driva detta till sin spets för att bevisa något. Istället för att gå på utföraren går du utfärdaren.
D v s istället för att ta kontakt med dem som utfört jobbet och tagit fram fakturaunderlaget, tar du kontakt med dem som, i princip, bara tar underlaget och trycker ut det på ett annat papper med en annan logga på och skickar iväg.

Jag sympatiserar med dig!

Jag skulle antagligen gjort likadant bara för att visa på hur urbota dumt systemet de använder sig av är. Du har läst på fakturan hur du ska gå till väga för att anmärka på den och gjort enligt instruktionerna.

Utfärdaren är ju skyldig att i detta läge gå tillbaka till utföraren och kontrollera riktigheten i underlaget de fått. Men det tar för mycket tid och de fortsätter med en enkelspårig linje istället.

Jag skulle driva detta så länge jag tycker det är kul att bevisa en poäng. Sen hade jag enkelt löst det med ett telefonsamtal.

• Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
Jag fortsätter att med en dåres envishet hävda att det första man gör är att bestrida fakturan för att slippa förseningsavgifter, krav osv. De är mycket svåra att bli av med om man inte har bestridit fakturan och det är bara till den som har ställt ut fakturan man kan göra ett sådant bestridande.

Därefter kan man gå vidare och lösa problemet. Antingen lägger man ner mycket tid på det själv mot återförsäljaren/leverantören eller så låter man faktureringsbolaget ta en aktiv roll och det kommer de att göra - de vill ha sina pengar.

T.ex. så här:
Sir Duke skrev:
...Det är inte I STÄLLET för att kommunicera med företaget utan det gör jag PARALLELLT. Har mejlat tre gånger totalt med ökad tydlighet utifrån era råd (men tyvärr bara fått Goddag-yxskaft-svar från företaget hittills).
Om nu svaren dröjer är det väl ändå skönt att inte ha ett förfallodatum som närmar sig, eller?

Återigen, att bestrida är inte att smita, krångla, obstruera eller eskalera. Det är den korrekta metoden att hindra att förloppet eskalerar under den tid man reder ut de felaktigheter man anser råda.
Det är ingen stridsåtgärd.

Det här menar jag för övrigt är huvudet på spiken:
sblixten skrev:
Klarna vill såklart inte lägga tid på detta och försöker skjuta över jobbet på dig.
Likaså kommer de att formulera mail på ett ej korrekt/lagligt vis, t.ex att de inte godtar bestridandet.
Nästa steg är att de ber dig ta kontakt med de som utfört jobbet för att reda ut det, men egentligen är det deras jobb och inte ditt.
Sen kommer de att skicka vidare det till sitt eget inkassobolag, segoria och de kommer att köra samma race som klarna gjorde och om du fortfarande orkat stå på dig så kommer det till en kunnig person hos Segoria som kommer ta kontakt med dig för att reda ut det. Det är först nu de tar sitt ansvar.
Problemet är att detta borde skett från första början när de fått bestridandet.
Jag tycker deras metoder med förtäckta hot mm som inte finns är oetiska.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.