DIY_freak skrev:
Kan du specificera mer i detalj vad det är du tycker är antaganden? Tycker ovanstående har framkommit ganska tydligt i tråden...
Javisst...

DIY_freak skrev:
..utan att ange någon speciell orsak...
... inte verkar speca det arbetet utan ett annat. Syftet med detta kan man bara spekulera i, men för mig verkar det som TS hoppas undkomma att betala för det arbete som han de-facto har fått utfört.

... så tror jag att företaget hade haft förutsättningar...
...Men det verkar inte som TS har något egentligt intresse av ett KORREKT avslut utan helst vill ha den ankomna fakturan krediterad i sin helhet och hoppas att företaget på köpet stryker fordran för det arbete som utförts.
Möjligt att jag feltolkar men vid en första anblick verkar det inte vara helt och hållet baserat på fakta...

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
D
jbr skrev:
Möjligt att jag feltolkar men vid en första anblick verkar det inte vara helt och hållet baserat på fakta...
Du klipper bara lösa ord ur mitt inlägg lite här och var så det blir ganska svårt att förstå vad det är du menar... Om DU anser att ditt eget exempel är ett gott exempel på tydlighet, så förstår jag mycket väl att du och TS är på samma nivå på tydlighet...

Men först och främst när det gäller TS bestridande så skriver han ju så här om det:

Sir Duke skrev:
Precis, jag skrev bara att jag inte förstod vad det var för jobb de skickat faktura på. "Bestridande" skrev jag i ämnesraden.
Angående andra stycket, att TS inte verkar speciellt intresserad av att få ett korrekt avslut på affären så anser jag att det framkommer t.ex. av detta:

Sir Duke skrev:
Det jag inte gjort är steg 2, att be om "min" faktura och diktera hur de ska formulera den. Tröttnade när de var lite dryga och klumpiga och "avslog" mitt bestridande, lite gulligt och pinsamt att de inte har koll på vad de får göra.
Om du inte förstår vad detta syftar på så kan du bläddra tillbaka till inlägget ifråga så framkommer det att TS hela tiden hållit tyst om det arbete som faktiskt har gjorts för hans räkning.

Vad anser du själv vara bästa sättet att reda upp denna "felaktiga" faktura:

Sir Duke's sätt: Bestridande. Jag förstår inte vad det är för jobb ni skickat faktura på.

eller t.ex.:

Jag har fått en faktura från er där fastighetsbeteckningen inte avser min fastighet SirDuke 123:2 och arbetsbeskrivningen inte verkar stämma överens med det arbete som ni utfört på min fastighet, så därför vill jag ha klarhet i om ni skickat fakturan till fel person eller om det fakturerade beloppet avser det arbete "klippa av alla telefontrådarna (exempel)" som ni utförde hos mig den 2014-12-31 men att fastighetsbeteckning och arbetsbeskrivning inte stämmer. Oavsett så önskar jag en korrigerad faktura och bestrider härmed den ankomna fakturan".

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Ge mig kontaktuppgifter, faktura, fastighetsbeteckning, beskrivning av arbetet som faktiskt har utförts + pris så ringer jag och kollar hur lång tid det tar att räta ut detta via TELEFON......jag borde debitera drygt 1500sek/h för det men jag gör det gratis för att bevisa min tes.

• Gilla
Hemmakatten och 7 till
  • Laddar…
DIY_freak skrev:
Du klipper bara lösa ord ur mitt inlägg lite här och var så det blir ganska svårt att förstå vad det är du menar...
De understrukna orden är ledord som för mig indikerar att det är antaganden och spekulationer.
Men då var det tydligen så att det istället byggde på fakta och då ber jag verkligen om ursäkt.

Tänk att han hela tiden försökte smita från att betala... sicken rackare.

• Gilla
MartinP666 och 2 till
  • Laddar…
Sir Duke skrev:
Tusen tack för all input!

Ja, jag har skrivit till företaget och tagit upp steg 1 i det Jumos tar upp ovan. Det jag inte gjort är steg 2, att be om "min" faktura och diktera hur de ska formulera den. Tröttnade när de var lite dryga och klumpiga och "avslog" mitt bestridande, lite gulligt och pinsamt att de inte har koll på vad de får göra.
Varför förklarade du inte fullt ut varför du bestrider fakturan, tex på det sätt jag föreslog?
Demmpa skrev:
Du kanske skulle skrivit följande:
"Jag bestrider faktura xxx med anledning av att jobbet blablabla på fastighet xyz enligt fakturan inte stämmer med det jobb jag beställt gällande blaablaablaa på fastighet zxy"
Om du hade gjort så som jag föreslog så hade du antagligen sluppit följande:
Sir Duke skrev:
De har svårt att fatta, och vidhåller att jag beställt arbetet som de fakturerat.
Företaget tror antagligen att du bestrider fakturan för att slippa den, därav avvisar dom din bestridan och att du ska betala fakturan.

Jag använde den speciella mejladress som står på fakturan. Externt faktureringsföretag - ingen idé att ringa utförarens kundtjänst då.

Finns ingen tvist om att de gjort ett jobb, utan jag har klagat på själva fakturan som har så många fel. Jag blir ju även osäker på om beloppet är rätt. Skrev följande tidigt i förloppet:

"Den utställda fakturan är felaktig. Arbetet är inte korrekt specificerat. Fakturan hänvisar till en annan typ av arbete och en annan adress. Detta innebär att vi inte kan betala fakturan med befriande verkan för arbetet på vår fastighet. Bestridandet kvarstår därför."

Min sambo är den oroliga typen som vill ringa runt och efterlysa räkningar som inte kommit, så jag har nog blivit lite tvärtemot :)

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Ge mig kontaktuppgifter, faktura, fastighetsbeteckning, beskrivning av arbetet som faktiskt har utförts + pris så ringer jag och kollar hur lång tid det tar att räta ut detta via TELEFON......jag borde debitera drygt 1500sek/h för det men jag gör det gratis för att bevisa min tes.
+1 på den.
5 minuter i telefon är väl allt som krävs för att få problemet ur världen...

Hur vet du det?

Jag har stått i alldeles för många telefonköer för att komma fram till nån ungdom i kund"tjänst" som inte vet nåt och inte kan göra nåt och chefen har ingen telefon... Bränna iväg ett mejl tar 2 minuter och ger skriftliga spår för allas bästa...

• Gilla
jbr
  • Laddar…
Företaget som sköter faktureringen har ju fått alla uppgifter från utföraren, faktureringsföretagets jobb är inte att rätta uppgifterna som utföraren har gett dem.

Du måste kontakta utföraren och be dem kreditera den felaktiga fakturan och skicka en ny med rätt uppgifter.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Sir Duke skrev:
Jag använde den speciella mejladress som står på fakturan. Externt faktureringsföretag - ingen idé att ringa utförarens kundtjänst då.
Det kan då vara som så att det externa faktureringsföretaget har fått fel uppgifter från utförandeföretaget, därav deras svar att dom avvisar din bestridan.

Sir Duke skrev:

Finns ingen tvist om att de gjort ett jobb, utan jag har klagat på själva fakturan som har så många fel. Jag blir ju även osäker på om beloppet är rätt. Skrev följande tidigt i förloppet:

"Den utställda fakturan är felaktig. Arbetet är inte korrekt specificerat. Fakturan hänvisar till en annan typ av arbete och en annan adress. Detta innebär att vi inte kan betala fakturan med befriande verkan för arbetet på vår fastighet. Bestridandet kvarstår därför."
Du inledde tråden med "Fick en faktura ett par månader senare som jag inte förstod mig på. Det står specat en annan sorts arbete och en annan adress än vår".

Lät ju klockrent - bestrid helt kort, då det är ett annat jobb på en annan fastighet.

Men man kan nu ana att verkligheten kan vara något annorlunda. Du har alltså kanske egentligen fått rätt faktura, fast det står lite fel på den. Varför går du t ex in på att "arbetet är inte korrekt specificerat" om hela fakturan skulle vara fel ?

Du måste bestämma vad du anser vara fel, och vara tydlig. Antingen har du fått fel faktura och den har då inget med ditt arbete att göra, eller har du trots allt fått rätt faktura men med fel/otillräcklig spec. och kanske en felskriven adress.

Men att du fått någon annans faktura är spekulationer och egentligen irrelevant. Förutsatt att det är "din" faktura, var tydlig och konkret mot företaget om vad du anser vara fel (punkta upp t ex), nöj dig med det och låt dem välja sätt att rätta till det.

Redigerat:
  • Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Nerre skrev:
Företaget som sköter faktureringen har ju fått alla uppgifter från utföraren, faktureringsföretagets jobb är inte att rätta uppgifterna som utföraren har gett dem.

Du måste kontakta utföraren och be dem kreditera den felaktiga fakturan och skicka en ny med rätt uppgifter.
Det kan väl knappast vara TS skyldighet att reda upp felaktiga uppgifter mellan utförande företag och faktureringsföretag. :wow:

Jag anser att TS gjorde helt rätt att bestrida en felaktig faktura till den som ställt ut den, oavsett vem som händelsevis har utfört arbetet. :thumbup:

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Janus82 skrev:
+1 på den.
5 minuter i telefon är väl allt som krävs för att få problemet ur världen...
Snanare runt 20 minuter, om det råkar gälla större företag. Och sedan kommer en påminneleseavgift några veckor senare, och efter ytterligare 20 minuter i telefon får man reda på att de inte har minsta lilla antydan till spår av det förra samtalet.

Mja, telefon må vara mycket smidigt. Men resultatet av samtalen är allt för opålitligt ör att jag ska våga lita på det längre, jag vill ha skriftlig historik att falla tillbaka på.

Sir Duke skrev:
Hur vet du det?

Jag har stått i alldeles för många telefonköer för att komma fram till nån ungdom i kund"tjänst" som inte vet nåt och inte kan göra nåt och chefen har ingen telefon... Bränna iväg ett mejl tar 2 minuter och ger skriftliga spår för allas bästa...
Be dem ringa dig.
Skriv så här: "Bestrider fakturan. Ni har skickat fel faktura till fel adress. Leta rätt på rätt faktura eller ring mig på telefon xxx-xxxxx."

tio_Pepe skrev:
Be dem ringa dig.
Skriv så här: "Bestrider fakturan. Ni har skickat fel faktura till fel adress. Leta rätt på rätt faktura eller ring mig på telefon xxx-xxxxx."
Om det nu verkligen är så fel faktura....
Bättre att bestrida och sakligt påpeka de fel som finns i fakturan som har kommit (då TS faktiskt skall ha en faktura, och detta är den enda TS fått). Sedan låta DEM avgöra om det är fel faktura till fel adress.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.