17 041 läst ·
111 svar
17k läst
111 svar
Fått faktura för jobb på en annan fastighet
Fast här tror jag faktiskt du missar lite av problematiken.Bart skrev:
Man lär ju få samma goddag-yxskaft-svar om man kontaktar företaget per telefon.Sir Duke skrev:
Under tiden tickar klockan och det fakturerande bolaget har sitt förfallodatum vilket drabbar dig som kund, inte företaget som ger goddag-yxskaft-svar.
Det fakturerande företaget har dessutom all rätt på sin sida om man inte först av allt har gjort det man ska göra, dvs. just bestridit fakturan.
Om inte jag har missat nåt så HAR TS bestridit fakturan (och dessutom fått svar från faktureringsföretaget), mycket av den fortsatta diskussionen i tråden handlar väl om hur vi andra hade valt att gå vidare för att få frågan löst?
Nej diskussionen handlar om vad man gör för att slippa tjafsa med ett faktureringsföretag som inte har en aning om vilka tjänster som utförts. Första samtalet går till den man köpt något av, inte den som ev äger fodran. Då hamnar man aldrig i detta läge som ts är i nu.
Fast då har ju säljföretaget valt ett klantigt upplägg - att sälja fordran och hänvisa alla frågor vidare. Jag fattar att de tjänar/sparar pengar på det upplägget, men det finns ju inga fördelar för kunden och om det strular mellan dem så krävs det en del incitament för att jag ska känna att jag vill vårda ärendet åt dem.
Dom hänvisar inte alla frågor vidare. Jag är säker på att dom gärna tar emot ditt samtal om felfaktureringen. Givetvis har Klarna eller vem det nu är här en anvisning om vem man ringer hos dom, men det hindrar dig ju inte att ringa den du köpt av.
Är det rätt uppfattat att du inte ens mailat säljande företag?
Är det rätt uppfattat att du inte ens mailat säljande företag?
Ett problem är ju att man kanske inte har möjlighet att ringa dagtid, och det finns kanske ingen på företaget som svarar i telefon kvällstid. Då är mail betydligt enklare än att behöva ta ut en semesterdag för att sitta i telefonkö.MartinP666 skrev:
Min erfarenhet är att det är en ypperlig strategi att i första hand vända sig till ev. factoringbolag (t.ex. Klarna) med sitt bestridande.
Anledningen är att factoringföretaget normalt sett;
1. Har full koll på vad ett bestridande faktiskt innebär
2. Har minimal koll på historiken och bakgrunden till fakturan och därför inte kan ge sig in i några goddag yxskaft-diskussioner kring detta
3. Förmodligen skickar tillbaka bestridda fordringar till sin kund
De (förvisso fåtal) gånger jag bestritt till factoringbolag har det resulterat ett "OK tack tack" från factoringbolaget följt av en rask återkoppling från det säljande företaget av någon som (till skillnad från deras kundtjänst) faktiskt har koll på läget.
Anledningen är att factoringföretaget normalt sett;
1. Har full koll på vad ett bestridande faktiskt innebär
2. Har minimal koll på historiken och bakgrunden till fakturan och därför inte kan ge sig in i några goddag yxskaft-diskussioner kring detta
3. Förmodligen skickar tillbaka bestridda fordringar till sin kund
De (förvisso fåtal) gånger jag bestritt till factoringbolag har det resulterat ett "OK tack tack" från factoringbolaget följt av en rask återkoppling från det säljande företaget av någon som (till skillnad från deras kundtjänst) faktiskt har koll på läget.
Det där är inte sant.MathiasS skrev:
Bolaget kanske sålt sin fodran just för att slippa ta i dessa fall direkt med kund.
Det kan också röra sig om någon liten internetshop som någon driver i mån av tid och där det nästan är omöjligt att få tag i dem.
Jo det är sant. Även om Skanova eller vem det nu är sålt sin fodran så löses frågan snabbats genom att säljaren kontaktas. Endast den formella klagan på fakturan behöver tas med faktureringsföretaget.
I teorin är det förstås rätt att tjata ihjäl fakturaföretaget, men jag trodde tråden handlade om att få en korrekt faktura (fast nu förstår jag ju att det inte är målet här, för då hade Sir Duke lyft luren för länge sedan).
Det som de flesta av er missar, ni som hävdar att detta ska drivas den formella vägen, är att det sannolikt inte föreligger någon konflikt i sakfrågan. Det handlar om ett missförstånd och dessa löses inte enklast via formella bestridanden eller via kronofogden.
I teorin är det förstås rätt att tjata ihjäl fakturaföretaget, men jag trodde tråden handlade om att få en korrekt faktura (fast nu förstår jag ju att det inte är målet här, för då hade Sir Duke lyft luren för länge sedan).
Det som de flesta av er missar, ni som hävdar att detta ska drivas den formella vägen, är att det sannolikt inte föreligger någon konflikt i sakfrågan. Det handlar om ett missförstånd och dessa löses inte enklast via formella bestridanden eller via kronofogden.
Om jag skulle ringa skulle jag bara ha sagt samma sak som i mejlen så det är inte alls garanterat bättre.
"Tjata ihjäl" handlar det inte om utan jag upplyser dem så många gånger som behövs om vad som är fel i fakturan. Om de inte vill eller kan rätta till det eller behöver ett år på sig så är det helt ok för mig att vänta.
Ordet "bestridande" låter ju tråkigt och laddat men det är en formell juridisk term som ska vara med för att pausa tiden. Det betyder inte att någon av parterna är arg eller att det är krig.
"Tjata ihjäl" handlar det inte om utan jag upplyser dem så många gånger som behövs om vad som är fel i fakturan. Om de inte vill eller kan rätta till det eller behöver ett år på sig så är det helt ok för mig att vänta.
Ordet "bestridande" låter ju tråkigt och laddat men det är en formell juridisk term som ska vara med för att pausa tiden. Det betyder inte att någon av parterna är arg eller att det är krig.
De skickar förhoppningsvis inte bestridda fordringar till inkasso. Det vore en väldigt dålig affärsidé.Nerre skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 168 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 168 inlägg
Hmmm
CDON har slutat med Klarna de har ett eget bolag Qliro numera
men jag har inte hört något negativt om Klarna
i sir duke:s fall kan det vara så att fakturabolaget skickat en fråga till utförandeföretaget som i sin tur svarat att fakturan är OK, och då kommer de att driva ärendet vidare med följd att sir duke kommer att belastas med en betalningsanmärkning i diverse kreditregister
CDON har slutat med Klarna de har ett eget bolag Qliro numera
men jag har inte hört något negativt om Klarna
i sir duke:s fall kan det vara så att fakturabolaget skickat en fråga till utförandeföretaget som i sin tur svarat att fakturan är OK, och då kommer de att driva ärendet vidare med följd att sir duke kommer att belastas med en betalningsanmärkning i diverse kreditregister