C
P polaris78 skrev:
nja att en brf med 60 lägenheter betalar en bråkdel per hushåll mot vad man tar av villakunder är inte direkt korrekt mot dom marginellt dyrare kostnader från tjänsteleverantören som dom kan bevisa kostnader för.
Problemet här är att det inte finns någon transparens - det finns till synes en stark ovilja att "bevisa" kostnaden för att leverera tjänsten i nätet.

Logiskt sett borde tjänsteleverantörerna ha lägre vinstmarginaler i de öppna näten eftersom konkurrensen är avsevärt större. Så den rimliga förklaringen till prisskillnaden är ändå att pengarna försvinner iväg till nätägaren, inte att man pumpar den ena kundkategorin hårdare än den andra.

C cpalm skrev:
Problemet här är att det inte finns någon transparens - det finns till synes en stark ovilja att "bevisa" kostnaden för att leverera tjänsten i nätet.

Logiskt sett borde tjänsteleverantörerna ha lägre vinstmarginaler i de öppna näten eftersom konkurrensen är avsevärt större. Så den rimliga förklaringen till prisskillnaden är ändå att pengarna försvinner iväg till nätägaren, inte att man pumpar den ena kundkategorin hårdare än den andra.
Om man jämför mitt fibernät med fibernätet i Göteborg så är tjänsterna mycket billigare hos mig. Dvs, fiberägaren i Göteborg kräver mer pengar av tjänsteleverantören.

Man hade ju velat att priserna för tjänsten skulle vara desamma överallt och att man betalar separat till fiberägaren (som man gör i mitt nät). Det pressar priserna på nätet också.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
pacman42 pacman42 skrev:
Man hade ju velat att priserna för tjänsten skulle vara desamma överallt och att man betalar separat till fiberägaren (som man gör i mitt nät). Det pressar priserna på nätet också.
Ja, tyvärr är det väl så att i de fallen slutkunden själv betalar en nätavgift så mjölkas det oftast i båda ändarna, dvs. det är inte gratis för tjänsteleverantören.

C cpalm skrev:
Ja, tyvärr är det väl så att i de fallen slutkunden själv betalar en nätavgift så mjölkas det oftast i båda ändarna, dvs. det är inte gratis för tjänsteleverantören.
Min erfarenhet (med ett icke vinstoptimerande nät) är ju att det blir billigare jämfört med grannkommunen. Men om jag säger upp tjänsten så får jag iofs fortsätta att betala till nätet...

Edit: fixade felstavning

Redigerat:
Detta är ju problemet med den privata nätägarmodellen vi valt att ha i Sverige. Den har varit bra för en snabb utbyggnad till nästan hela befolkningen men den är problematisk för konkurrensen. Man höll ju på att fixa detta med ny lagstiftning om lokalt tillträde i näten, men nätögarna fick stopp på detta i sista stund…

• Gilla
  • Ledsen
cpalm och 1 till
  • Laddar…
P
Företaget jag betalar till för fiber och dom flesta liknande företag har skyhöga summor i vinst så jag tror inte det är så synd om dom och att dom går på knäna med lönsamhet..

utan det handlar bara om att maximera vinst och har ingen knytning till kostnader

Så för mig är det solklart att moraliskt sett så är dom större rövhattar än mig. Att höja avgifter till skyarna för att göra stora vinster som helt tappat verkligheten är fan mer moraliskt felaktigt än vilken sida om min tomtgräns grannen står och surfar på mitt internet..eller om han sitter i sin eller min soffa medans han gör det...

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
så jag tror inte det är så synd om dom och att dom går på knäna med lönsamhet..
Så då är det OK att lura dem?

P polaris78 skrev:
utan det handlar bara om att maximera vinst och har ingen knytning till kostnader
Naturligtvis och naturligtvis inte. Det är så all normal affärsverksamhet fungerar.

P polaris78 skrev:
....men så jobbar alla företag i alla branscher. Det är inte DET som är problemet. Problemet är att nätägaren har en monopolställning i den geografi man har byggt i.

• Gilla
antett och 3 till
  • Laddar…
P
Dom lurar sina kunder med prissättning som inte baseras på verkligheten

vi med flera lurar dom så det blir bra i slutänden😂

ingen av oss gör nåt som är straffbart i lagboken

båda av parterna lurar den andra för egen vinning

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
P polaris78 skrev:

vi med flera lurar dom så det blir bra i slutänden😂

ingen av oss gör nåt som är straffbart i lagboken

båda av parterna lurar den andra för egen vinning
Du begår ett kontraktsbrott och riskerar att bli skadeståndsskyldig.

P
Nej i slutändan så är det nog så att det borde styras upp hur samhällsfunktioner som "alla" behöver ska prissättas.. både internet och fiber och inte minst el och elnät har ju båda branscherna spårat ur sista åren och prisökningarna stämmer inte med bevisbara kostnader utan man höjer helt enkelt vinsten

Börjar nog bli dags att staten lägger sig i och sätter regler som begränsar och håller ner priserna

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Vad är en "prissättning baserad på verkligheten"? Tror du att pris beräknas utifrån säljarens kostnader?

P polaris78 skrev:
Nej i slutändan så är det nog så att det borde styras upp hur samhällsfunktioner som "alla" behöver ska prissättas.. både internet och fiber och inte minst el och elnät har ju båda branscherna spårat ur sista åren och prisökningarna stämmer inte med bevisbara kostnader utan man höjer helt enkelt vinsten

Börjar nog bli dags att staten lägger sig i och sätter regler som begränsar och håller ner priserna
Statligt ägd infrastruktur skulle kunna vara ett alternativ, kanske skulle det vara bättre för fibernätet. Frågan är om skattebetalarna vill köpa loss denna infrastruktur för 150-200miljarder kr för att sedan förvalta den själv. Tycker inte det är uteslutet, men jag tror det finns smartare sätt att reglera detta - googla lokalt tillträde.

Du verkar i övrigt leva i någon hittepåvärld i frågan om hur företag prissätter sina produkter och tjänster. Varför tror du att ett pris har något med tillverkningskostnad att göra? Så fungerar inte en marknadsekonomi. Är det marknadsekonomin du vill avskaffa?

• Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
P
MathiasS MathiasS skrev:
Statligt ägd infrastruktur skulle kunna vara ett alternativ, kanske skulle det vara bättre för fibernätet. Frågan är om skattebetalarna vill köpa loss denna infrastruktur för 150-200miljarder kr för att sedan förvalta den själv. Tycker inte det är uteslutet, men jag tror det finns smartare sätt att reglera detta - googla lokalt tillträde.

Du verkar i övrigt leva i någon hittepåvärld i frågan om hur företag prissätter sina produkter och tjänster. Varför tror du att ett pris har något med tillverkningskostnad att göra? Så fungerar inte en marknadsekonomi. Är det marknadsekonomin du vill avskaffa?
nej inte som helhet marknadsekonmi är väl det enda som fungerar men vissa branscher behöver tydligen ett regelverk att följa som hindrar det vi ser på både el och fiber där kostnadsökningar skenar men utan verkliga orsaker,, annat än mer vinst förstås

jo jag vet vad "lokalt tillträde" är ju en sorts reglering för att åstadkomma precis det jag pratar om ett regelverk för hur det ska funka och prissättas där fler konkurenter ges tillgång och ska kunns konkurera om priset.. eller bara ett tvingande tak och att kunna motivera prishöjningar mot verkliga ökande kostnader för dom kunderna.. inte bara mer vinst det är fult

G
Sundbybergs stadsnät är ju kommunalt ägt och inte är det billigare för det utan t.o.m liter dyrare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.