18 190 läst ·
200 svar
18k läst
200 svar
Fast bredband blir dyrare – 5G kan spara tusenlappar
Det är lite olika policies med prissättningen i kommunernas bolag som driftar näten. I min kommun är båda blocken överens om att kommunala bolag skall verka för invånarnas bästa, pengar till kommunens drift skall betalas via skattsedeln. Jag tycker det är en sund inställning. Jag vet många kommuner som använder de kommunala bolagen som kassakor istället...G Greger_08 skrev:
Har fiber 1000/1000 och betalar 295kr/mån. Startkostnaden är ofta högre för fiber. Fiber är i princip alltid bättre än mobilt bredband. Utan det är kostnaden som styr om man skaffar det ena eller andra.
Fiber är den tekniken som är ledande. Annars skulle inte mobilmasterna vara anslutna med fiber.
Fiber är den tekniken som är ledande. Annars skulle inte mobilmasterna vara anslutna med fiber.
Jag hade ju mobilt bredband från Tele2 fram till årsskiftet för 249 kr/mån.
När jag ville säga upp kunde han erbjuda 399 kr /mån för 500/500 Mbps till min hyresrätt
Mobilt bredband, 4g, fungerade nästan alltid klockrent för mig.
Däremot märkte man väl av latensen, att det tog någon sekund extra att ladda youtube etc.
Ett annat problem var att några gånger fick jag starta om routern för att den "tappat" dom höga frekvensbanden och istället för drygt 100 Mbps nedströms så låste den sig på 30 Mbps.
När jag ville säga upp kunde han erbjuda 399 kr /mån för 500/500 Mbps till min hyresrätt
Mobilt bredband, 4g, fungerade nästan alltid klockrent för mig.
Däremot märkte man väl av latensen, att det tog någon sekund extra att ladda youtube etc.
Ett annat problem var att några gånger fick jag starta om routern för att den "tappat" dom höga frekvensbanden och istället för drygt 100 Mbps nedströms så låste den sig på 30 Mbps.
Fiber är den bästa tekniken för ändamålet d.v.s en internetuppkoppling från punkt A till B inget annat 😉M Mercruiser skrev:
Rörande mobilt bredband, ni vet att man oftast inte kan ta dessa med sig? De låser dem till en basstation och man måste göra en "flyttanmälan" för att flytta det.
Om de måste ta med mobilitet i priset så skulle det bli mycket högre. Man dimensionerar helt annorlunda då nämligen.
Om de måste ta med mobilitet i priset så skulle det bli mycket högre. Man dimensionerar helt annorlunda då nämligen.
Kan du ge ett exempel på ett mobilt bredbands abonnemang som är låst till en basstation?pacman42 skrev:
Min uppfattning är att det görs reklam för att du kan ta med dig bredbandet var du vill och när du vill. Till exempel Hallon, Telenor och Telia.
Det tillhör snarast ovanligheterna, de flesta mobila bredband är portabla tvärtemot vad han du citerade skrev, men t.ex Telias "Mobilt bredband hemma" hette tidigare "Fast bredband via mobilnätet" och var en sk. FWA (Fixed Wireless Access) tjänst. Jag vet dock inte om samma villkor gäller fortfarande för tjänsten efter att den bytt namn.Pjosk75 skrev:
Du kan läsa villkoren här https://anslutning.telia.se/.api/in...via_mobilna__tet__fr.o.m_1_februari_2021_.pdf
Om de inte är begränsade till en plats så brukar de ha lägre maxquota och kosta mer per GB. Att stödja denna typ av tjänst och inte veta vart den dyker upp är ett problem. Utomlands har många operatörer lägre prioritet på dessa abonnemang, dvs blir det trångt i nätet så får mobilerna högre bandbredd...T TobiasStockholm skrev:
Det du skriver stämmer inte utan tillhör som sagt ovanligheterna, om det ens existerar fortfarande idag. Det finns gott om mobila bredband som är helt obegränsade och inte är låsta till adress. Kan du ge några exempel på det du påstår?pacman42 skrev:
Om de inte är begränsade till en plats så brukar de ha lägre maxquota och kosta mer per GB. Att stödja denna typ av tjänst och inte veta vart den dyker upp är ett problem. Utomlands har många operatörer lägre prioritet på dessa abonnemang, dvs blir det trångt i nätet så får mobilerna högre bandbredd...
...man har ju knappt börjat rulla it FWA-tjänster (det som pacman pratar om) ännu, så att ifrågasätta om det ens existerar fortfarande idag blir lite bakvänt.T TobiasStockholm skrev:
FWA ser ut att ha fiberlika villkor vad gäller datamängd och kommer sannolikt, som @pacman42 säger, vara kopplade till en viss adress. Det betyder inte att operatörerna inte säljer "vanliga" mobila bredbandstjänster som inte fungerar på detta sätt.
Men det sista du skriver är ju precis motsatsen till vad pacman påstår. Och jo, om Telia är bland de enda som haft det tidigare sedan många år och nu eventuellt avskaffat det (hittar inga aktuella villkor för Mobilt bredband hemma som beskriver FWA), då är det rimligt att ifrågasätta om det ens existerar längre, speciellt när pacman hävdat att i princip alla mobila bredband är låsta till en viss adress, när det inte stämmer.MathiasS skrev:
...man har ju knappt börjat rulla it FWA-tjänster (det som pacman pratar om) ännu, så att ifrågasätta om det ens existerar fortfarande idag blir lite bakvänt.
FWA ser ut att ha fiberlika villkor vad gäller datamängd och kommer sannolikt, som @pacman42 säger, vara kopplade till en viss adress. Det betyder inte att operatörerna inte säljer "vanliga" mobila bredbandstjänster som inte fungerar på detta sätt.
Telenors produkt "Fast bredband via mobilnätet" är låst till en adress. "Bredband via mobilnätet" med utomhusantenn från Tele2 är bundet till en fast adress. Telia – "Fast bredband via mobilnätet" är också bundet till en adress.T TobiasStockholm skrev:
I Sverige är det bara Tre som inte har en sådan produkt. Dessa produkter erbjuder bättre kapacitet och extern antenn för att ge täckning även där mobiltäckningen är dålig. Men för att kunna erbjuda detta utan att störa annan trafik så vill man låsa dem till en fast position.
Jag kör med extra datasim istället fungerar överallt. Nu har jag Telenor innan Telia.pacman42 skrev:
Telenors produkt "Fast bredband via mobilnätet" är låst till en adress. "Bredband via mobilnätet" med utomhusantenn från Tele2 är bundet till en fast adress. Telia – "Fast bredband via mobilnätet" är också bundet till en adress.
I Sverige är det bara Tre som inte har en sådan produkt. Dessa produkter erbjuder bättre kapacitet och extern antenn för att ge täckning även där mobiltäckningen är dålig. Men för att kunna erbjuda detta utan att störa annan trafik så vill man låsa dem till en fast position.
Tycker inte det är så dyrt med fiber. Som fritidssyssla används bredbandet för att leta historisk information.
Sätter man det i jämförelse med andra fritidsintressen kan det vara riktigt billigt.
Förutom nyttan av det i dagliga livet.
Så jag värderar inte "bitar/sekund" utan vad vi använder vårt bredband till.
Tycker att det oftast glöms bort.
Sätter man det i jämförelse med andra fritidsintressen kan det vara riktigt billigt.
Förutom nyttan av det i dagliga livet.
Så jag värderar inte "bitar/sekund" utan vad vi använder vårt bredband till.
Tycker att det oftast glöms bort.