18 190 läst ·
200 svar
18k läst
200 svar
Fast bredband blir dyrare – 5G kan spara tusenlappar
Förstår du vad FWA är? Operatörerna säljer två olika mobila bredbandstjänster. Dels den traditionella som vi alla redan har i vår mobil, ibland iform av ett dedikerat data-simkort vi stoppar i en router. Denna tjänst är givetvis inte knuten till en plats. Sedan har vi den tjänst som @pacman42 pratar om, FWA fast med ett operatörsspecifikt namn på tjänsten. Den är typiskt kopplad till en specifik plats precis som pacman beskriver det. Jag har kommenterat FWA.T TobiasStockholm skrev:Men det sista du skriver är ju precis motsatsen till vad pacman påstår. Och jo, om Telia är bland de enda som haft det tidigare sedan många år och nu eventuellt avskaffat det (hittar inga aktuella villkor för Mobilt bredband hemma som beskriver FWA), då är det rimligt att ifrågasätta om det ens existerar längre, speciellt när pacman hävdat att i princip alla mobila bredband är låsta till en viss adress, när det inte stämmer.
Eftersom FWA är något som operatörerna börjar leverera nu (i sverige har det tex inte varit så superintressant tidigare eftersom man fortfarande byggt fiber, nu är man färdig med det och tar de sista kunderna via FWA istället) blir det lite märkligt när du pratar om att det har funnits i många år och nu avskaffats - det visar att du inte fattar vad det handlar om här. Det finns helt enkelt flera mobila bredbandstjänster och dessa kommer också ha olika villkor.
MathiasS skrev:
...man har ju knappt börjat rulla it FWA-tjänster (det som pacman pratar om) ännu, så att ifrågasätta om det ens existerar fortfarande idag blir lite bakvänt.
FWA ser ut att ha fiberlika villkor vad gäller datamängd och kommer sannolikt, som @pacman42 säger, vara kopplade till en viss adress. Det betyder inte att operatörerna inte säljer "vanliga" mobila bredbandstjänster som inte fungerar på detta sätt.
Brosan har haft FWA sedan 2020 så det är inget som är supernytt under solen. Han har nånstanns runt 150Mbit.MathiasS skrev:
Förstår du vad FWA är? Operatörerna säljer två olika mobila bredbandstjänster. Dels den traditionella som vi alla redan har i vår mobil, ibland iform av ett dedikerat data-simkort vi stoppar i en router. Denna tjänst är givetvis inte knuten till en plats. Sedan har vi den tjänst som @pacman42 pratar om, FWA fast med ett operatörsspecifikt namn på tjänsten. Den är typiskt kopplad till en specifik plats precis som pacman beskriver det. Jag har kommenterat FWA.
Eftersom FWA är något som operatörerna börjar leverera nu (i sverige har det tex inte varit så superintressant tidigare eftersom man fortfarande byggt fiber, nu är man färdig med det och tar de sista kunderna via FWA istället) blir det lite märkligt när du pratar om att det har funnits i många år och nu avskaffats - det visar att du inte fattar vad det handlar om här. Det finns helt enkelt flera mobila bredbandstjänster och dessa kommer också ha olika villkor.
Det var det här erbjudandet han nappade på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Telia har haft det i rätt många år, men i början var det ytterst begränsat. Vi försökte få det till föräldrarnas sommarstuga, men de ville inte leverera. Det slutade med att vi drog in fiber istället.Cheesen skrev:
Telenor verkar ha en sån produkt ja men Tele2s "Fast bredband via mobilnätet" verkar inte heller existerar längre om jag ser rätt. Samtliga operatörer erbjuder däremot flera alternativ på mobilt bredband som inte är låst till någon adress, dvs det stämmer fortfarande att det snarare tillhör fortfarande ovanligheterna tvärtemot vad du tidigare skrev, att de "oftast är låst till en basstation".pacman42 skrev:
Telenors produkt "Fast bredband via mobilnätet" är låst till en adress. "Bredband via mobilnätet" med utomhusantenn från Tele2 är bundet till en fast adress. Telia – "Fast bredband via mobilnätet" är också bundet till en adress.
I Sverige är det bara Tre som inte har en sådan produkt. Dessa produkter erbjuder bättre kapacitet och extern antenn för att ge täckning även där mobiltäckningen är dålig. Men för att kunna erbjuda detta utan att störa annan trafik så vill man låsa dem till en fast position.
Dessutom skrev du i ditt första inlägg som jag invände mot att man inte kan ta med sig "mobilt bredband", men det är just det man kan när det är mobilt bredband, det är hela skillnaden mellan "mobilt bredband" och "fast bredband via 5g" eller liknande FWA-tjänster.
pacman42 skrev:
Jag band upp mig i 24 månader hos Telenor för 299 i månaden. (Mobilt 5G+ med bytesrätt, eller säga hejdå för gott till Telenor) Men: Det funkar klockrent. Ingen fördröjning eller latens (detta förutsätter givetvis en bra PC oxå såklart), och då spelar både jag och grabben rätt "tunga spel" så jag fick ingen anledning att säga upp detta. Men men: Nu bor jag relativt nära en mast & 5G+ routern är optimalt placerad, så för egen del märker jag ingen skillnad på detta eller fiber (250/250) Så jag är väldigt nöjd så här långt 👍S SirKnasen skrev:Nu när jag precis bundit upp mig 24 månader för Telia Mobilt bredband obegränsad lär väl erbjudande om fiberinkoppling komma i morgon 😉
399Kr/mån under 24 månader får väl ändå anses OK.
Sneglade även på Telias "Mobilt bredband Hemma" som är ännu billigare men när jag frågade om det var ett löst SIM jag kan använda i min egen router fick jag svaret -Nej. Så det alternativet gick tyvärr bort. Trist, för där hade jag kunnat spara ytterligare en hundring i månaden.
Men jag får ju bara ut 100-120Mbps ner och 25-45Mbps upp vilket jag tycker är i snålaste laget.
Men så är det när man bosätter sig mitt i skogen utanför storstan.
Men nu när 3G nätet är släckt så kanske det på sikt kan bli lite snabbare 4G och 5G i de gamla 3G frekvensbanden?
Bredbandsbolaget var telenorägt redan innan vi började rulla ut villafiber.kisumisu skrev:
Här ser man hur orättvis fibern är mot vissa!
Jag betalade nästan 20k för nåt som i början var helt okej pris men som smyghöjts smyghöjts och åter smyghöjts.
Fibern var bra under bredbandsbolagets tid men sen gick den fort ner sig när Telenor köpte upp bolaget.
Telenor var också till en början ett väldigt schysst bolag! 199kr kostade ju deras mobilabb med fri surf (enda dåliga var deras dåliga täckning i Norrland, som faktist fortfarande består) och sedan skulle surfen begränsas (kanske för att just lura folk köpa fiber).
Kan meddela att mitt 5G fungerade i stugan som är en bra bit ifrån min fasta adress.
Dvs den är ej låst till en mast 👍
Blev tom ännu mera fart på stugan som ligger lite avsides dock har jag där en teliamast i närheten. Så nu slipper jag räkna gb (Halebop begränsat data) eller placera min telefon på speciella ställen (Finska obegränsat abbonemanget går över till Tele2 och roamar i Sverige. Helt ok annars men Stugan saknar vettig täckning till Tele2).
Dvs den är ej låst till en mast 👍
Blev tom ännu mera fart på stugan som ligger lite avsides dock har jag där en teliamast i närheten. Så nu slipper jag räkna gb (Halebop begränsat data) eller placera min telefon på speciella ställen (Finska obegränsat abbonemanget går över till Tele2 och roamar i Sverige. Helt ok annars men Stugan saknar vettig täckning till Tele2).
Tänk om vi kunde få något bättre än EI för att styra upp monopolen.A ajn82 skrev:
Men det blir antagligen ungefär det vi kommer att få, nån sömnig myndighet som ska "granska" fibernätbolagen och deras avgifter.
https://marcusoscarsson.se/just-nu-bredbandspriserna-skjuter-i-hojden-har-ar-nya-prislappen/
Tur att man bundit sig med mobilt för 149kr/mån 2år👌
Tur att man bundit sig med mobilt för 149kr/mån 2år👌
Nu har det gått över en månad.
Själva 5G fungerar helt galant.
Däremot har jag fått nåt konstiga problem med själva routern. En av mina enheter går ej ansluta med wifi mot den, sladd går däremot jättebra.
Verkar vara nåt Kinesiskt skräp (jag vet allt görs i Kina men min gamla Kinesiska Huawei verkar vara bättre router).
Loggade in i routern, till min förvåning (o äntligen nästan) har man översatt fel i Svenska (brukar oftare vara fel på finska översättningar).
Nu har routern börjat kasta ut användare 🤬
Eller skall man ändra nåt här för att få själva wifi stabilare?
Själva 5G fungerar helt galant.
Däremot har jag fått nåt konstiga problem med själva routern. En av mina enheter går ej ansluta med wifi mot den, sladd går däremot jättebra.
Verkar vara nåt Kinesiskt skräp (jag vet allt görs i Kina men min gamla Kinesiska Huawei verkar vara bättre router).
Loggade in i routern, till min förvåning (o äntligen nästan) har man översatt fel i Svenska (brukar oftare vara fel på finska översättningar).
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu har routern börjat kasta ut användare 🤬
Eller skall man ändra nåt här för att få själva wifi stabilare?
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Vi hoppade över att gräva fiber till nya gamla huset vi flyttade till. Jag har ärligt talat glömt bort att vi inte har fiber.
Familj på 4 pers:
Två vuxna som jobbar uppkopplade hela dagarna och kör mycket Teams och Zoom-möten. Två barn som spelar och streamar så mycket skörmtiden tillåter. Ganska uppkopplat hus med kameror, lås och annat och det strular aldrig.
Vi har har kört Telias 5G i åtta år i Sollentuna nu så jag anser testet avslutat. Kommer inte att gräva ner fiber och lägger de pengarna på renovering istället.
Brukar ligga kring och över 400 Mbit/s hem.
Familj på 4 pers:
Två vuxna som jobbar uppkopplade hela dagarna och kör mycket Teams och Zoom-möten. Två barn som spelar och streamar så mycket skörmtiden tillåter. Ganska uppkopplat hus med kameror, lås och annat och det strular aldrig.
Vi har har kört Telias 5G i åtta år i Sollentuna nu så jag anser testet avslutat. Kommer inte att gräva ner fiber och lägger de pengarna på renovering istället.
Logga in
Skapa konto
Jag måste fråga dig vad du kör för router?nikasp skrev:
Vi hoppade över att gräva fiber till nya gamla huset vi flyttade till. Jag har ärligt talat glömt bort att vi inte har fiber.
Familj på 4 pers:
[bild]
Är det den som kom med eller har du köpt nåt bättre?
Som sagt jag är nöjd med uppkopplingen men deras nya router verkar inget vidare alltså Telias.
kisumisu skrev:
Logga in
Skapa konto
OBS! Kan inte rätta mitt tidigare inlägg. Ska stå att vi kört 5G i 8 månader. Har innan dess haft fiber 100/100 i 10 år och även fiber i torpet där vi sällan är.
Ok det är precis samma som jag har fått.nikasp skrev:
[bild] Det är standard ZTE MC888 Pro. Usch, jag som hade IT-skåp i förra huset och hade till och med patchpanel. Tur att resten inte syns 😀
OBS! Kan inte rätta mitt tidigare inlägg. Ska stå att vi kört 5G i 8 månader. Har innan dess haft fiber 100/100 i 10 år och även fiber i torpet där vi sällan är.
Använder du den bara som 5G access och sedan kablar vidare till bättre wifi grejor?
Eller använder du wifi som kommer ur den?
Vi har massor med devices uppkopplade: 6 mobiler, 4 iPads, flera datorer, AppleTV, TV, värmepump, dörrlås, Plejd, Hue, skrivare med mycket mera. Vad har du för problem? Jag har kollat och justerat så den inte krockar med grannarnas nätverk, går att kolla vilka kanaler som används i närheten.kisumisu skrev: