F fusion skrev:
Har bara 100/10 som vi haft sedan 2009 . Kostade ursprungligen 249 , nu höjdes det från 299 till 329.

I övrigt har vi Telia familje grupp med obegränsad surf. Gick lite slirigt pga nåt större strömavbrott och släckt mast efter Johannes. Det räckte ändå för att kunna kolla på Netflix.

När yngste sonen flyttar ut kommer vi säga upp fibern och bara köra mobilt.
Jobbar du/ni också med mobilt och är det stabilt? Jag behöver nätverk till dator för jobbet och så telefon utöver det.

Bra att detta tas upp och konkurerande alternativ finns
bor numera i hus har 10/10Mbit och har betalat 235:-/mån men fått en höjning till 339:-/mån
iptelefon för 69:- mån
runt ca 2007-2008 fick man 1mbit internet och telefon för 149:-/mån hos Comhem
sen har det smyghöjts då och då

Problemet är som vanligt Telia och att de återigen håller på att hamna i monopolställning och kan styra marknaden hur dom vill. Denna gången har de dock inte fått ett nät direkt av skattebetalarna utan skriver avtal med nätägare (läs stadsnät och fiberföreningar) runt om i landet för att få vara ensam så kallad kommunikationsoperatör i de olika näten.

Vi tar som ett exempel ett kommunalägt fibernät. Detta äger oftast den passiva infrastrukturen: fiberkabeln, dukten, nodhusen och så vidare. Men de har varken ekonomi eller kompetens att koppla in utrustning i ändarna som möjliggör kommunikation. Det är här Telia under varumärket Zitius kommer in. De skriver avtal med nätägaren och får ensamrätt att bedriva kommunikation i fibernätet. Zitius tar i sin tur betalt av operatörerna som vi som konsumenter skriver avtal med och som levererar vår internettjänst.
Men de gör det genom Zitius utrustning och kablarna som Zitius fått ensamrätt på att skicka kommunikation i.

Det är Telia/Zitius nu som driver på kostnadsökningarna och tar mer och mer betalt av operatörerna som i sin tur måste lägga den kostnaden på konsumenten och framstå som den gnidne som bara höjer priserna hela tiden.

Om ni ska klaga på något så är det här ni ska klaga.

• Gilla
MasterM och 8 till
  • Laddar…
S
Utvärdera Bahnhof om du har det i ditt stadsnät. Billigast i mitt fibernät bland ett 10-tal leverantörer, stabilt och jag kan hoppa upp och ner i kapacitet och pris månadsvis beroende på mitt behov tid på året (ett fritidshus) . Trodde själv att 5G var bästa lösningen, men tyvärr sommartid snor sommarfolket på landsvägen mellan mig och masten märkbar kapacitet, därmed inget jag kan lita på.

R
Ok, vi alla säger upp vårat fiber och hoppar på mobilt.
Vad tror ni händer då? Vad bra det kommer fungera då….

Hahaha riktigt rutten artikel. Beskriv för och nackdelar istället för bara pris.

NI kan ha den hastighet ni har för att vi andra kör fiber hemma och mobilt resten.

Och det är ok för vi vill inte köra på nått sekundärt utan vi har fast uppkoppling hemma. Sen kör vi mobilt när vi är på språng, naturligtvis så har vi obegränsat oavsett.

Men för klicka och peka generationen och er andra (paddor) räcker det med mobilt.🤣🤣🤣

• Gilla
  • Arg
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Y Yvonne W skrev:
Jobbar du/ni också med mobilt och är det stabilt? Jag behöver nätverk till dator för jobbet och så telefon utöver det.
På jobbet under veckorna är det 100 % mobilt , Telia som vi även har privat.

Grabben laddar ibland ner nåt till sina spel och "sänker" fibern, då slår jag bara av Wifi och går över på 5G i mobilen..

Visst, kan ju konfa routern så han får begränsing, men orkar inte fixa då det bara är ett knapptryck i mobilen och rätt sällan.

Skall jag in i min laptop när han sänker nätet så har jag alltid igång hotspot när jag är hemma så väljer jag dess Wifi. Han visar ibland hänsyn och laddar ner sitt via hans mobil då vi oftast har mellan 2-300Mb/s på 5G.

B
Det är skillnad på kapacitet, latency framförallt. Det som gjort att det är dyrare nu är för att nätägare helt enkelt KAN ta mer betalt, de vinstmaximerar. Det är en extrem skillnad på de möjlihgeter som finns i kollektiva lösningar, tex Fiberföreningar och BRF. Och som många sagt det är nätet som kostar, det är inte bandbredden. Just därför har ju 1 Gbit blivit "standard" nu i kollektiva lösningar för över tid så kommer den samlade trafiken vara samma, oavsett om det är 250, 500 eller 1000...

I ett kollektivt nät är det oftast inte några problem att komma ner i under 300 kr totalt för 1000/1000, inkl nätkostnader (dvs avskrivning på nät, underhåll admin), men då bör det vara minst 300 st anslutningar, ju fler desto bättre. En större BRF med eget nät i huset, kan komma ännu lägre. Det är lite som att jämföra äpplen och päron, för det blandas hej vilt i PTS jämförelse antar jag.

Speedtest-resultat med 691 Mbps nedladdning och 729 Mbps uppladdning, Bahnhof AB i Göteborg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är tyvärr artiklar som denna som gör att många väljer att inte ansluta sina fastigheter när erbjudande kommer, och sen ser vi tyvärr i många fall när det byter ägare att de vill ha fiber och har man då otur är det 1 års väntan normalt innan det är tillfälle, om det inte råkar vara förberett.

• Gilla
antett och 3 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Priset på fast bredband har skjutit i höjden samtidigt som mobilt 5G-bredband blivit rekordbilligt. För småhusägaren kan ett byte från fiber till 5G nu innebära besparingar på flera tusen kronor om året.

Du kan läsa artikeln här: Fast bredband blir dyrare – 5G kan spara tusenlappar
Stämmer bra det. Jag kör med något som kallas 5G+ "router" från Telenor och har full fräs på det mobila bredbandet. Nyttjar endast signalen in - Direkt kopplat till en Asus router (5GHz) via en nätverkskabel (cat 6) och kör allt i hemmet på min Asus router. Fungerar klockrent 👌 Och då spelar jag oxå en del tunga spel. Ingen lagg eller andra konstigheter. (Enligt mig så flyter det på allra bäst med Bitdefender's virusskydd & VPN) Har oxå testat med ESET, samt F-Secure. (
Men Bitdefender är klart överlägset 👍)

Men man skall komma ihåg att, bor man lite utsocknes så kanske signalen inte blir den bästa, Telenor har en täckningskarta som visar hur pass bra signal en kan få.

Fairlane
F fusion skrev:
Fördelen med GDPR antar jag , de ser kanske inte att du varit kund tidigare ?

Nu byter jag från Banhof efter 16 år till annan tjänsteoperatör 100/10 dryga 30kr lägre. Vi behöver helt enkelt inte mer. Kollar ibland på Netflix/Tele-2/Youtube 3 personer samtidigt, aldrig något lagg. Var inte heller nåt problem när vi var 5 pers.

I fd sommarstugan som vi hyrde ut sommartid hade vi samma nätägare och körde då med Ownit varje sommar 3 första månaderna 99kr/ månad juni-aug, ibland även sept, sen sade jag upp det och tecknade nytt året efter med samma 3x99kr i början. Övrig tid blev det 4&5G

Lycka till med nytt avtal!
Det är inte GDPR, då har kunduppgifter om de måste och det kan behövas. Man ska säga upp avtalet, inte försöka förhandla eller liknande. Jag fick tipset från en bekant som jobbade med försäljning av liknande saker. Ring inte och förhandla förlängning, säg upp det så sätter du mer press

• Gilla
Riedern och 3 till
  • Laddar…
1000/1000 fiber för 379kr per månad via Bahnhof, operatörsbyte från ÖppenFiber. Verkar vara en bra deal i några år till….

• Gilla
Jonas_123
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
1000/1000 fiber för 379kr per månad via Bahnhof, operatörsbyte från ÖppenFiber. Verkar vara en bra deal i några år till….
Samma här men fick det till 339.-. Har noll avbrott sedan inkopplingen i juli. Routern pingar hela tiden och startar om men har inte behövts.

Har även ett 5g abonnemang som går in som backup ifall fibern går ner.

Fibern blåstes in och sitter i källaren så genom fasadmätarskåpet och vidare till skåpet.

För det ville Telia ha 15500kr

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Dyrare och dyrare? Min Fiber är billigare nu än när jag fick fibern för ~5år sedan

Fairlane Fairlane skrev:
Det var dyrt. Felet är väl att du varit trogen kund så länge. Jag betalar lite mer, 399 kr/månad för 300/300 via Telia. Jag säger upp avtalet varje år och så får de komma med ett bud om de vill behålla mig som kund. Jag ska ringa på onsdag och säga upp det, annars hoppar priset upp till 639 kr/mån
Det var dyrt. Jag betalar mindre, 349kr/mån för 10Gbit upp och ner sedan 4 år tillbaka. I min förra lägenhet betalade jag ingenting för 1000/1000Mbit, som kostade föreningen en dryg hundralapp i månaden. Felet är väl att du råkar bo på fel ställe. Allt är relativt... Och hänger mest på var man bor nånstans 🙄

Mobilt bredband funkar för övrigt utmärkt till i princip allt utom onlinespel, förutsatt att man inte bor i total radioskugga.

Y Yvonne W skrev:
Aldrig haft fast bredband någonstans, jo på jobbet fram till runt 2009. De senaste 15 åren endast mobilt. Använder hotspot på mobilen, obegränsat abonnemang som kostar runt 450 per månad, inkl 50gb per månad inom EU. (Telia) Kör digitala föreläsningar m.m. Men så klart, bygger på bra mobilmottagning. Skaffa fast bredband på landet, som används kanske 5 månader, kostar runt 25000 plus kanske 5000 per år. Kan ha roligare för de pengarna.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
B Boan skrev:
Det är skillnad på kapacitet, latency framförallt. Det som gjort att det är dyrare nu är för att nätägare helt enkelt KAN ta mer betalt, de vinstmaximerar. Det är en extrem skillnad på de möjlihgeter som finns i kollektiva lösningar, tex Fiberföreningar och BRF. Och som många sagt det är nätet som kostar, det är inte bandbredden. Just därför har ju 1 Gbit blivit "standard" nu i kollektiva lösningar för över tid så kommer den samlade trafiken vara samma, oavsett om det är 250, 500 eller 1000...

I ett kollektivt nät är det oftast inte några problem att komma ner i under 300 kr totalt för 1000/1000, inkl nätkostnader (dvs avskrivning på nät, underhåll admin), men då bör det vara minst 300 st anslutningar, ju fler desto bättre. En större BRF med eget nät i huset, kan komma ännu lägre. Det är lite som att jämföra äpplen och päron, för det blandas hej vilt i PTS jämförelse antar jag.

[bild]

Det är tyvärr artiklar som denna som gör att många väljer att inte ansluta sina fastigheter när erbjudande kommer, och sen ser vi tyvärr i många fall när det byter ägare att de vill ha fiber och har man då otur är det 1 års väntan normalt innan det är tillfälle, om det inte råkar vara förberett.
Priset för 1 Gbit uppkoppling är snarare runt en hundralapp per anslutning för gruppanslutningar, ibland billigare än så (vi snackar tior per anslutning). Iaf i Storstockholm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.