Jag kollade vilken operatör som hade bäst mottagning här, det var den jag valde. Utmärkt signalstyrka har jag för mig att det stod. 4g bättre än 5g. Möjligt att träden runtom skymmer just mig eller att det någonstans finns ett berg som skymmer?

Vid sommarstugan fungerade mobilt wifi bra, tekniken finns. Men fungerar olika bra på olika ställen.

Har bara 100/10 som vi haft sedan 2009 . Kostade ursprungligen 249 , nu höjdes det från 299 till 329.

I övrigt har vi Telia familje grupp med obegränsad surf. Gick lite slirigt pga nåt större strömavbrott och släckt mast efter Johannes. Det räckte ändå för att kunna kolla på Netflix.

När yngste sonen flyttar ut kommer vi säga upp fibern och bara köra mobilt.

• Gilla
Igelknorr och 2 till
  • Laddar…
Det dyra med fibern är väl att skaffa det initialt.

På förra boendet grävde vi in själva till oss och grannar.

Jag grävde själv i egen grävmaskin och vi la mycket mantimmar till flera fastigheter och många hundra meters grävning.

Till nuvarande har jag preppat med 400m duct men inte fått möjlighet att koppla in. Närmaste plan B är att gräva 1700 meter genom 6 fastigheter och under en bäck.

Kör idag med 2st 5G som går in i samma router och kör båda samt "failover"

Spelar inte stor roll om det kostar 299 eller 499 för obegränsade surfanslutningar när man vill komma undan komplexa grävlingen utan att lägga flera hundra tusen.

Största hindret är att bäcken ej får röras så då måste man leja in mollgan som får gräva en natt när vattenflödet är som lägst och försöka ducka grovt miljöbrott.

Så ni som kan koppla in fiber under en årslön och inte riskera fängelse för er kompis mollgan har inget att klaga på.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
redep och 3 till
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Jag kollade vilken operatör som hade bäst mottagning här, det var den jag valde. Utmärkt signalstyrka har jag för mig att det stod. 4g bättre än 5g. Möjligt att träden runtom skymmer just mig eller att det någonstans finns ett berg som skymmer?

Vid sommarstugan fungerade mobilt wifi bra, tekniken finns. Men fungerar olika bra på olika ställen.
Ber om ursäkt, men vad är mobilt wifi?

• Ledsen
sysmali
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ber om ursäkt, men vad är mobilt wifi?
Mobilt bredband är den korrekta termen. Ibland rör jag ihop saker.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Det dyra med fibern är väl att skaffa det initialt.

På förra boendet grävde vi in själva till oss och grannar.

Jag grävde själv i egen grävmaskin och vi la mycket mantimmar till flera fastigheter och många hundra meters grävning.

Till nuvarande har jag preppat med 400m duct men inte fått möjlighet att koppla in. Närmaste plan B är att gräva 1700 meter genom 6 fastigheter och under en bäck.

Kör idag med 2st 5G som går in i samma router och kör båda samt "failover"

Spelar inte stor roll om det kostar 299 eller 499 för obegränsade surfanslutningar när man vill komma undan komplexa grävlingen utan att lägga flera hundra tusen.

Största hindret är att bäcken ej får röras så då måste man leja in mollgan som får gräva en natt när vattenflödet är som lägst och försöka ducka grovt miljöbrott.

Så ni som kan koppla in fiber under en årslön och inte riskera fängelse för er kompis mollgan har inget att klaga på.
Kom undan billigt 2009, 12500kr och grävde själv från tomtgräns. På den tiden var det krav på intag och CPE utan fiberuttag i källaren om man hade det så jag har ingen hemsk fasadbox, syns inget utanför 👍.

Grannar som inte gick med då fick bita i det sura när Bredbandsbolaget grävde nytt parallellt 6år senare och slanta upp runt 20000kr. En del fasadboxar i plast som de fick ser nu för jävliga ut då solen gjort sitt.

För de med enplanare var det bara sparkskydd upp till håltagning och CPE (utan fiberuttag) inne.

Fairlane
F fusion skrev:
Har bara 100/10 som vi haft sedan 2009 . Kostade ursprungligen 249 , nu höjdes det från 299 till 329.
Det var dyrt. Felet är väl att du varit trogen kund så länge. Jag betalar lite mer, 399 kr/månad för 300/300 via Telia. Jag säger upp avtalet varje år och så får de komma med ett bud om de vill behålla mig som kund. Jag ska ringa på onsdag och säga upp det, annars hoppar priset upp till 639 kr/mån

• Gilla
redep och 7 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det var dyrt. Felet är väl att du varit trogen kund så länge. Jag betalar lite mer, 399 kr/månad för 300/300 via Telia. Jag säger upp avtalet varje år och så får de komma med ett bud om de vill behålla mig som kund. Jag ska ringa på onsdag och säga upp det, annars hoppar priset upp till 639 kr/mån
Förstår till fullo men det är så sjukt hur prissättning på försäkringar, elenergi, bredband, mobiltelefoni mm fungerar/ inte fungerar.

Här är några bilder från artikeln om den är låst.

Tabell över 5G mobilt bredband i hemmet, med operatörer som Telenor, Telia, Tele2, Tre och Comviq, inkluderar priser, bindningstider och surfmängder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Diagram som visar ökande månadskostnad för fast bredband från 313 kr 2021 till 440 kr 2024, baserat på Post- och telestyrelsens data.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
Fairlane Fairlane skrev:
Det är typ mellan pest eller kolera och samtliga operatörer säger att det är min nätoperatör som har höjt så mycket.

Försökte en gång pruta med Telenor blackfriday, men gäller bara nya kunder.
Blir tydligen billigare för operatörerna att skicka fram o tillbaka utrustning och ta nya kreditupplysningar 🤦‍♂️

Byta och byta o pruta hit o dit med trögt folk som ändå inga rabatter ger 🤮

Billigaste som finna just nu
Annons för Ownit internetabonnemang: 100/100 Mbit/s, 0 kr engångskostnad, 0 månader bindningstid, 275 kr/mån i 4 månader.
Skapa konto
Erbjudande från Bitcom: stabilt bredband via fiber, 100/100 Mbit/s, 99 kr engångskostnad, 446 kr/mån, 6 mån bindningstid, 1 mån uppsägning.
Skapa konto

Nä jag bytte till Telia 5G
Tog abbet under Blackfriday

Skärmavbild av Telia-abonnemang med detaljer om mobilt bredband, bindningstid, pris och betalningssätt. Rabatt gäller till 2028-01-02.
Skapa konto

På två år behöver jag inte hålla på och tjaffsa med kundservice om priser nu när det är bundet åt båda hållen!

• Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
I stugområdet drog många in fiber för en del år sedan men vi hoppade det. Förutom att betala 18000 för indragning skall man sedan betala en fast avgift för uppkoppling trots att vi inte är där jätteofta. 5G är sådär vid stugan men vi kan se på film och ha teamsmöte om man sitter i rätt rum.

Men nu skall vi börja hyra ut stugan -i Bohuslän- och har beställt mobilt bredband från telia, de hade en kampanj innan nyår. Att ha wifi är ett säljargument när man hyr ut sägs det. Skall bli intressant att se vad en välplacerad antenn kan göra.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fördelen med GDPR antar jag , de ser kanske inte att du varit kund tidigare ?

Nu byter jag från Banhof efter 16 år till annan tjänsteoperatör 100/10 dryga 30kr lägre. Vi behöver helt enkelt inte mer. Kollar ibland på Netflix/Tele-2/Youtube 3 personer samtidigt, aldrig något lagg. Var inte heller nåt problem när vi var 5 pers.

I fd sommarstugan som vi hyrde ut sommartid hade vi samma nätägare och körde då med Ownit varje sommar 3 första månaderna 99kr/ månad juni-aug, ibland även sept, sen sade jag upp det och tecknade nytt året efter med samma 3x99kr i början. Övrig tid blev det 4&5G

Lycka till med nytt avtal!

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
Vi hoppade inte på fiberrtåget då för 10 år sedan. Aldrig ångrat det en minut. Och vi sparade nästan 100 000. Som det skulle kostat i samfällighet ute på landet.
Körde på kopparnätet så länge det gick. Och sedan mobilt internet. Nästan alltid funkat kanon både till tv och dator.
Däremot när dom grävde av kabeln till fibern två ggr fick grannen komma och låna vårt nät.
Folk har en förmåga att vara så snabba och hoppa på allt nytt.

Det finns en annan, lång, tråd där det diskuteras fördelar av fiber respektive mobilt bredband. Tänkte klistra in länken till DNs artikel där imorse, men hittade inte den, av samma anledning länkar jag inte tråden nu, men tycker inte vi behöver upprepa det hundratalet sidor här igen

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Vi hoppade inte på fiberrtåget då för 10 år sedan. Aldrig ångrat det en minut. Och vi sparade nästan 100 000. Som det skulle kostat i samfällighet ute på landet.
Körde på kopparnätet så länge det gick. Och sedan mobilt internet. Nästan alltid funkat kanon både till tv och dator.
Däremot när dom grävde av kabeln till fibern två ggr fick grannen komma och låna vårt nät.
Folk har en förmåga att vara så snabba och hoppa på allt nytt.
Ja, innan 2009 hade man ADSL med Telias Motorola TV box, där kunde man snacka om eviga problem så det fanns öht inte nån tvekan när frågan om fiber dök upp.

• Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.