kisumisu
nikasp nikasp skrev:
Vi har massor med devices uppkopplade: 6 mobiler, 4 iPads, flera datorer, AppleTV, TV, värmepump, dörrlås, Plejd, Hue, skrivare med mycket mera. Vad har du för problem? Jag har kollat och justerat så den inte krockar med grannarnas nätverk, går att kolla vilka kanaler som används i närheten.
Jag misstänker det är just krock med grannens wifi.

Hur ändrar du kanal i denna burk?

Eller kommer du åt mer inställningar via en dator? Min gamla Telenor router hade ju liknande fel men där var det enkelt byta just wifi kanal.

Skärmdump av en ZTE-routerwebbsida som visar alternativ för anslutningsinställningar, statistik, Wi-Fi-inställningar, SMS och andra inställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av routerinställningar med alternativ för "Login Password", "Update Management" och "Restart Device" visas i en mobil webbläsare.
Skapa konto
Skärmbild av routerinställningar som visar anslutningsstatus till Telia Internet, läge Auto, och att anslutningen är aktiv via IPv4v6.
Skapa konto
Inställningar för Wi-Fi på en router, med SSID-typ, nätverksnamn, säkerhetsläge och lösenord fält synliga.
Skapa konto
Skärmdump av en routers Wi-Fi-inställningar med alternativ som Wi-Fi Coverage och Connected Devices synliga.
Skapa konto

Frugans Oneplus 15 (som är den nyaste mobilen i familjen) krånglar mest med wifi från denna router.

Ännu mera krånglar en äldre android tvbox, den vägrar helt att ansluta härjar nåt om att det är fel wifi lösenord.

Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:

Eller kommer du åt mer inställningar via en dator? Min gamla Telenor router hade ju liknande fel men där var det enkelt byta just wifi kanal.

[bild][bild][bild][bild][bild]

Frugans Oneplus 15 (som är den nyaste mobilen i familjen) krånglar mest med wifi från denna router.

Ännu mera krånglar en äldre android tvbox, den vägrar helt att ansluta härjar nåt om att det är fel wifi lösenord.
Prova byta krypteringsalgoritm. Det kan vara inkompabilitet i dessa ibland.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Prova byta krypteringsalgoritm. Det kan vara inkompabilitet i dessa ibland.
Det har jag provat. Finns 3 val.

Får väl i värsta fall koppla in min gamla fiberrouter via kabel fast det är väl kanske inte så smart ha router på router heller....?

kisumisu kisumisu skrev:
Det har jag provat. Finns 3 val.

Får väl i värsta fall koppla in min gamla fiberrouter via kabel fast det är väl kanske inte så smart ha router på router heller....?
Använd den gamla routern som AP bara.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
NyKarin NyKarin skrev:
Jo, jag valde att snåla och beställde mobilt wifi hit. Usel mottagning trots att det enligt kartan ska vara bra.
Att jag ibland inte kan titta på TV kan jag leva med. Att inte kunna lyssna på musik är trist. Just nu kan jag leva med att inte få kontakt med gräsklipparen. Men imorse behövde jag åka in till jobbet då meetmötet inte fungerade. I augusti drar jag in fiber.
Vart bor ni, som har så stora problem?

Är det i "mellanstora" städer där det finns tillräckligt många som utnyttjar nätet men som det av telecombolagen ändå inte är lönt sätta in extramaster mm?

Visst jag fick faktist på en mellanstor stad en gång skithastighet på uploaden.

Men aldrig haft nåt problem i Stockholm eller här på landsbygden var jag bor. Täckning har man haft problem med, men inte överbelastning av nätet.

Det man kan göra är att byta operatör svårare sen med fiber då den är fast.
Man kan även på mobilt byta t ex från 5G till 4G. Alla dagens mobiler mm är inställda att gå in på 5G. Men är det för många där så kan man tvinga anslutningen till 4G där mindre folk huserar. Förut kunde man tom sätta in 3G, men det är ju nu släckt i Sverige.

Jag säger inte att fiber är skit men var noga vad du ska ha bolag du drar in!

kisumisu kisumisu skrev:
Vart bor ni, som har så stora problem?

Är det i "mellanstora" städer där det finns tillräckligt många som utnyttjar nätet men som det av telecombolagen ändå inte är lönt sätta in extramaster mm?

Visst jag fick faktist på en mellanstor stad en gång skithastighet på uploaden.

Men aldrig haft nåt problem i Stockholm eller här på landsbygden var jag bor. Täckning har man haft problem med, men inte överbelastning av nätet.

Det man kan göra är att byta operatör svårare sen med fiber då den är fast.
Man kan även på mobilt byta t ex från 5G till 4G. Alla dagens mobiler mm är inställda att gå in på 5G. Men är det för många där så kan man tvinga anslutningen till 4G där mindre folk huserar. Förut kunde man tom sätta in 3G, men det är ju nu släckt i Sverige.

Jag säger inte att fiber är skit men var noga vad du ska ha bolag du drar in!
Jag har gjort vad jag kan för bra mottagning. Enligt täckningskartan är det tele2 som ska fungera utmärkt här (4g) eller gott (5g). (eller motsvarande begrepp)
Att det är citynära landsbygd spelar nog ingen roll utan något annat påverkar just min plats - om det är berg, träd eller vad vet jag inte.

Fiber så är det utsikt jag kan välja, det finns vid tomtgräns. Det fungerade bra där jag bodde tidigare så jag utgår från att det kommer att göra det här också.

Jag hoppades att mobilt bredband skulle fungera tillräckligt bra, det är ett billigare alternativ. Vid sommarstugan som ligger mitt ute i ingenstans vid kusten fungerade det. Här gör det inte det.

nikasp
kisumisu kisumisu skrev:

Jag har svenska som språk men det ligger under Trådlöst Nätverk och Avancerade Inställningar så ser du ”Frekvens (kanal)” för både 2.4 och 5 GHz. Jag körde gratis Wireshark förut men var ev nåt annat gratistool på PC, redan glömt 🙂

nikasp
kisumisu kisumisu skrev:

Jag är inloggad via webbläsare på mobilen så kör inte någon app, se IP längst ned.
Skärmbild av inställningar för trådlöst nätverk på mobilwebbläsare, visar Wi-Fi-inställningar och IP-adress 192.168.32.1.
Skapa konto

kisumisu kisumisu skrev:

Angående Android boxen så kan det vara att den kräver ett rent 2,4 GHz nät. Min Garminklocka, Forerunner 965, beter sig likadant när jag försöker ansluta till ett nät där både 2,4 och 5 GHz är igång under samma SSID.
Så skapa en nytt SSID som bara sänder 2,4

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Jag har gjort vad jag kan för bra mottagning. Enligt täckningskartan är det tele2 som ska fungera utmärkt här (4g) eller gott (5g). (eller motsvarande begrepp)
Täckningskartor operatörerna har kan tyärr inte visa hur det är för enskilda fastigheter, utan där får man prova sig fram till vilka som fungerar bra och har hjälpt till med det vid några tillfällen

• Gilla
NyKarin och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
NyKarin NyKarin skrev:
Att det är citynära landsbygd spelar nog ingen roll utan något annat påverkar just min plats - om det är berg, träd eller vad vet jag inte.

Fiber så är det utsikt jag kan välja, det finns vid tomtgräns. Det fungerade bra där jag bodde tidigare så jag utgår från att det kommer att göra det här också.

Jag hoppades att mobilt bredband skulle fungera tillräckligt bra, det är ett billigare alternativ. Vid sommarstugan som ligger mitt ute i ingenstans vid kusten fungerade det. Här gör det inte det.
Anders hann redan svara.

Men täckningskartor = 0.

Någon referens ger dessa nog, men med stor glädjekalkyl!

Enligt Telenor ska vi ha bra täckning på stugan. Men telefonen tappar HELT nätet.
Fungerar på vissa ställen dock.

Mitt finska abbonemang roamar på Telenor/Tele2 nätet. Hade annars haft i princip fri data där (fri data i Finland/50Gb roaming och när man når sina 50gig stängs inte nätet av men hastigheten sänks).

På min permanenta adress är det eller rättare sagt har varit så med Telia (enligt den har vi haft perfekt täckning på 3G och 4G), bara GSM som fungerat bra. Nu har dock Telia gjort någonting postivit! Jag har plötsligt 5G överallt, nu tänker jag inte på reklamen 😂

Trodde faktist jag skulle få ångra det mobila bredbandet, fast det var strax innan det jag började få 5G i mobilen.
Det jag mest orolig gällande Telia (även andra svenska operatörer) är just datakvoten. Men förra månaden gick bra, 14TB gick det data 😂 men vi får se om det blir nåt brev med klagomål av orimlig dataanvändning.

Men funkar inte ett så kan man inte säga att inget fungerar....
Här en lista över frekvenser och operatörer
https://www.communica.se/m2m/Svenska-operatorer-band.asp

Redigerat:
  • Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Jag hade annat abonnemang när jag flyttade hit. Det fungerade inte alls. Vänner och hantverkare har varit här med olika abonnemang, de har alla klagat på mottagning.

Tänker att ni försöker hjälpa. Men jag har gjort vad som kan göras, det är fiber som återstår. Det är tacksamt att fiber finns vid tomtgräns, även om det tar tid innan jag får inkopplat så är det inom räckhåll.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Jag hade annat abonnemang när jag flyttade hit. Det fungerade inte alls. Vänner och hantverkare har varit här med olika abonnemang, de har alla klagat på mottagning.

Tänker att ni försöker hjälpa. Men jag har gjort vad som kan göras, det är fiber som återstår. Det är tacksamt att fiber finns vid tomtgräns, även om det tar tid innan jag får inkopplat så är det inom räckhåll.
Jag tillhör de som väljer fiber om det finns tillgängligt, även om det kan kan kosta lite mera, så är det värt det för oss. Men lite färgad då jag -97 åkte runt bland våra större företag och myndigheter och "berättade" hur fiber och bredband skulle förändra samhället. Många var tveksamma när jag påstod att vi skulle ha fiber till hemmen och villor.😀

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
kisumisu
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Angående Android boxen så kan det vara att den kräver ett rent 2,4 GHz nät. Min Garminklocka, Forerunner 965, beter sig likadant när jag försöker ansluta till ett nät där både 2,4 och 5 GHz är igång under samma SSID.
Så skapa en nytt SSID som bara sänder 2,4
Tack så mycket för info!

Det är nog här skon klämmer!
Jag hann redan tänka på att det är Telias "Tryggt bredband" som spökar. Dock en tjänst som jag inte aktiverat men ligger ändå i bakgrunden på abbet.

Vet ju lite av erfarenhet att just Telia är duktiga på spärra saker. På gott och ont. Jag borde väl heller egentligen inte lita för mycket på dessa "kinesiska boxar".

Kanske det bästa är att göra egen AP till dessa. Så de sitter på sin egen router eller ska man kanske jäha tvärtom att dessa ska sitta närmast internet och sen ha ytterligare en "brandvägg" till övriga saker?

Var ju en gång någon hackade sig in på en helt annan box (VU+ Duo, gammal box men riktigt bra annars) plötsligt ändrade tv kanal och kanallistan blev kucku 😂
Kanske någon amatör som ville komma åt mina kanaler eller nåt.
Lite kul att crackern gav sig till känna dock 😂🤔 efter det har den boxen (o mina andra Vu+ boxar) suttit utan internetanslutning! 😉 Dessa går på eget nätverk inom huset dock "på sin egna kommunikation".

Har dock aldrig fått några varningar från Viaplay att nån skulle ha använt mitt konto där. Är ju bara Viaplay och Svtplay jag har på dessa kinaboxar och fria sattelit, Finska kanaler via DVB-T2 (då de har även DVB-T2 och DVB-S2 mottagare).

Allt annat går via sattelit och gamla hederliga VU+ boxar där jag för övrigt också har uppgraderat till DVB-T2 så Finland kommer in. Så egentligen använder jag dessa K3 pro boxar bara till Viaplay och Svtplay.

Redigerat:
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Jag har hos dottern manuellt delat upp datorer och TV att använda olika band när de hade störningar och då försvann de.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.