18 190 läst ·
200 svar
18k läst
200 svar
Fast bredband blir dyrare – 5G kan spara tusenlappar
Så kan det vara.NyKarin skrev:
Jag hade annat abonnemang när jag flyttade hit. Det fungerade inte alls. Vänner och hantverkare har varit här med olika abonnemang, de har alla klagat på mottagning.
Tänker att ni försöker hjälpa. Men jag har gjort vad som kan göras, det är fiber som återstår. Det är tacksamt att fiber finns vid tomtgräns, även om det tar tid innan jag får inkopplat så är det inom räckhåll.
När jag bodde längre in på landsbygden (bakom guds rygg enligt många).
Då fanns bara Telias gsm som bröt samtal etc enligt kartor skulle de finnas täckning.
Tele2 och min finska mobil var helt döda!
Nada signal!
Bytte till Tre då fick jag en plupp på 3G nätet. Gick bra surfa, gick bra ringa inga samtal bröts. Men jag var tvungen vara på ett specifikt ställe i huset, detsamma gällde utomhus! Så det blev också ohållbart. Jag fick (till skillnad mot Tele2) avsluta abben helt utan problem!
Bytte till Net1 och då hade jag täckning tom i källaren 👌
Men dyrt var det ju och sen gick det ju som det gick för Net1 tyvärr.
Nå nu bor jag inte längre där och har inte dessa problem.
Men ja det är jobbigt när ingen operatör lyssnar på kunder!
Sen har jag bott i lägenhet där vi hade 100/100 fiber som ingick i hyran!
Ändå skulle Comhem uppgradera sitt nät just där! Från Telia kom det reklam om VDSL osv osv.... Eh varför ska jag börja betala gör nåt sämre än fiber 100/100 som redan ingår i hyran lixom!
Flyttade till mitt nuvarande hus!
Tänkte att nu blir det enkelt....bor inte i värsta skogen längre.
Granngatan har Comhem kabel.
Jag har stora problem med både internet och tv! Men idioterna på Comhem vägrar ansluta mitt hus 🤯
Telia har Adsl 0.5 Mbit (i verkligheten fick man nåt på 128Kbit)...dvs sämre än den tidens 3G...
....3G täckningen var skit, förutom hos Telenor.
Telenor sätter in datakvoter...
Blir att jag skaffar finskt mobilt internet, som faktiskt fungerar hyffsat.
Sedan skaffar jag fiber för dyra pengar.....fungerar riktigt bra då när Telenor äger nätet! Sedan säljer de nätet vidare till Iponly...de säljer vidare osv osv tills vi är här nu att 100/100 abb kostar över 500kr/mån....
...byter till Telias 5G mobilt! 😤
Redigerat:
Var ute och åkte i skogarna här nere med en släkting och långt från tätort. Och döm om min förvåning när han säger att här ute är det bara 3 som fungerar bra.kisumisu skrev:
Så man kan aldrig veta förrän man provat vad som gäller. Kanske fanns en person med "hyfsad" position inom 3 som hade sitt sommarställe här ute i bögda.😉
För inte kan det ha hänt att antenner justerats lite utifrån att någon i rätt position med kontakter fått det gjort,😎
Precis så är det!A AndersS skrev:Var ute och åkte i skogarna här nere med en släkting och långt från tätort. Och döm om min förvåning när han säger att här ute är det bara 3 som fungerar bra.
Så man kan aldrig veta förrän man provat vad som gäller. Kanske fanns en person med "hyfsad" position inom 3 som hade sitt sommarställe här ute i bögda.😉
För inte kan det ha hänt att antenner justerats lite utifrån att någon i rätt position med kontakter fått det gjort,😎
Det lustiga är att just 3 målas som skit överallt. Deras kundtjänst fungerade riktigt bra för min del.
Här i Norrland säger folk att Telia är den enda som fungerar. Men Tre och Telenor var faktist först ute med 3G! Telia/Tele2 helt värdelösa på det!
Men på 4G hände nåt som gjorde att Telenor blev sämre....var det där också Tele2 samarbetet som gjorde att de gick åt skogen?!
Nu med 5G och allt vad det heter är det ganska jämt, men beror även här lite var i huset jag befinner mig
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Varför det är R på Tele2 är pga det är mitt finska abb som roamar på just Tele2 nät.
Men skulle jag göra samma screenshot på stugan så skulle Telia ha fulla pluppar i varje rum och Tele2 kanske 1 plupp eller inget.
Redigerat:
Det var NMT frekvensen. Stämmer bra.A AndersS skrev:
NMT nätet släcktes i samma veva. NMT telefoner fungerade kalas också innan de togs ur bruk!
Ett tips är ju att göra en manuell sökning av nät, den säger dock inte allt men man ser litegrann vad det finns för nät på området.
Sen bara testa med kontantkort först.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Förstår dock inte varför jag inte får upp "5G" fast mobilen visar "4G" "5G" på översta hörnet.
Ena bilden är operatörsök med finska Elisa (Saunalahti) simkortet.
Andra är operatörsök med svenska Telia simkortet.
Sonera och Sanunalahti finns egentligen inte kvar med de namnen men är väl inprogrammerade i simkortet med fel namn.
Redigerat:
Och snart släcker de ner DVB-T2 i Sverige.kisumisu skrev:
Så kan det vara.
När jag bodde längre in på landsbygden (bakom guds rygg enligt många).
Då fanns bara Telias gsm som bröt samtal etc enligt kartor skulle de finnas täckning.
Tele2 och min finska mobil var helt döda!
Nada signal!
Bytte till Tre då fick jag en plupp på 3G nätet. Gick bra surfa, gick bra ringa inga samtal bröts. Men jag var tvungen vara på ett specifikt ställe i huset, detsamma gällde utomhus! Så det blev också ohållbart. Jag fick (till skillnad mot Tele2) avsluta abben helt utan problem!
Bytte till Net1 och då hade jag täckning tom i källaren 👌
Men dyrt var det ju och sen gick det ju som det gick för Net1 tyvärr.
Nå nu bor jag inte längre där och har inte dessa problem.
Men ja det är jobbigt när ingen operatör lyssnar på kunder!
Sen har jag bott i lägenhet där vi hade 100/100 fiber som ingick i hyran!
Ändå skulle Comhem uppgradera sitt nät just där! Från Telia kom det reklam om VDSL osv osv.... Eh varför ska jag börja betala gör nåt sämre än fiber 100/100 som redan ingår i hyran lixom!
Flyttade till mitt nuvarande hus!
Tänkte att nu blir det enkelt....bor inte i värsta skogen längre.
Granngatan har Comhem kabel.
Jag har stora problem med både internet och tv! Men idioterna på Comhem vägrar ansluta mitt hus 🤯
Telia har Adsl 0.5 Mbit (i verkligheten fick man nåt på 128Kbit)...dvs sämre än den tidens 3G...
....3G täckningen var skit, förutom hos Telenor.
Telenor sätter in datakvoter...
Blir att jag skaffar finskt mobilt internet, som faktiskt fungerar hyffsat.
Sedan skaffar jag fiber för dyra pengar.....fungerar riktigt bra då när Telenor äger nätet! Sedan säljer de nätet vidare till Iponly...de säljer vidare osv osv tills vi är här nu att 100/100 abb kostar över 500kr/mån....
...byter till Telias 5G mobilt! 😤
Kommer att bli ohållbart att lägga 300+ miljoner på att hålla det igång.
I nuvarande tider vill man nog hålla igång det av beredskapsskäl. Men ett annat problem är då hur många som fortfarande har förutsättning att ta emot sändning från marknätet.K karlmb skrev:
Sen kan vi ju fråga varför det har blivit så.K karlmb skrev:
I t ex Finland satsade man just till DVB-T2 samtliga kanaler gick till det. Samtliga marknätskanaler sänder öven okodat! Inklusive även kanaler som National Geographic, TLC, Via Sport...som är tom kodade i Tyskland.
I Sverige finns det nätet inte ens kvar. Var bara enstaka Boxerkanaler som sände kodat i de nätet.
Däremot begravde Finland DAB men FM fortsätter ännu som vanligt på radiosidan.
Här har vi också svaret varför marknätet kollapsade i Sverige. Alla kommersiella kanaler förutom tv4 sände kodat och var betaltv.
De som är beredda att betala för tv är det som är beredda att betala och även låsa sig till vissa tjänster.
Ps. TLC sänder okodat även i Tyskland och Viasport finns inte i deras utbud.
Så är det.A AndersS skrev:
Dock verkar näten inte alls hålla samma klass som förr i tiden. Vi hade en gång strömavbrott och p4 bara brusade (Kalixsändaren).
Sen om det tar en tid att komma tillbaka vette katten för var ju bara korta avbrott...så reservkraften kanske inte hann med?
För övrigt så var 3G, 4G och allt vad det heter inklusive fiber STENDÖDA!
Telias 2G fungerade dock (bara samtal och sms).
Enda som fungerade var finska mobilnätet och fick den vägen också informationen hur omfattande strömavbrottet var. Vattenfall var ju duktiga att skriva på sin hemsida (som inte gick nå från Sverige).
I de här syftet skulle MW band och sattelit vara säkrare kort.
Men tyvärr ägs satteliterna i norden av kommersiella aktörer som endast vill tjäna massa pengar. Sattelittv hade varit en väldigt bra grej även annars för att kunna se nordisk grannlandstv oavsett var i Sverige man bor i. Men nu har ju programbolagen etc valt att koda sändningarna.
Så visst jag kan till en viss del hålla med att marknätet är onödigt.
Ps. Sen är markkablar som så många prisar till gudarna inte heller hundra. Något år sedan gick en huvudfiberkabel av i Luleå som stortsett också släckte hela övre Norrland. Ja en kabel!
Alla som hade tv via fiber eller kabeltv hade ingen tv.
Marknätet fungerade dock och så gjorde även sattelittv.
Ska också läggas till att det har var rena olyckor. Vad skulle hända i krig då skulle nog hela landet vara släckt vid nolltid gällande media.
Om jag nu tar Ukraina som exempel så sänder en massa Ukrainska kanaler på 5°ö satteliten där gamla Viasat sände förut. Visst har vissa kanaler slocknat men en hel del kanaler fortsätter och sända där fast kriget har pågått nu i 4års tid och landet är nästan strömlöst och sönderbombat.
Vad tror ni händer med svensk iptv som inte ens i fredstid klarar av att leverera tv utan fördröjning, buffrande etc 🤔
Redigerat:
Samtidigt är fiber-internet historiskt sett extremt redundant.kisumisu skrev:
Normalt sett ska inte en kabelavgrävning släcka en hel stad.