Josat.
Uttagen i badrummet uppe på väggen satt bakom ett högt städskåp som var fastskruvat i väggen. Precis bredvid stod torktumlare och tvättmaskin med en stor bänkskiva över.
Skarvkontakterna låg bakom torktumlaren och sladdarna bakom högskåpet.
Gick alltså inte att se/låg dolt så det gick ju inte att se när vi tittade på lägenheten om man inte tog bort/rev bort alltihopa, vilket ju inte gick.

Om det kostar 2500 kr att installera jordfelsbrytare vad kostar arbetet och vad kostar själva
jordfelsbrytaren?
Man kan ju köpa en jordfelsbrytare på Biltema för ca 300 kr.
Fast jag har ju ingen aning vilken sort för de passar till olika elskåp och jag är ju inte elektriker.
Vi har i alla fall ett nyare skåp med switschar inte den gamla sorten med stora säkringar som man skruvar i.

Man handlar inte jordfelsbrytare på biltema
Pga att en felaktig brytare mest troligt är sämre än ingen alls

En Hager jordfelsbrytare utan kapsling kostar drygt 500kr.

J
H hellepiano skrev:
Josat.
Uttagen i badrummet uppe på väggen satt bakom ett högt städskåp som var fastskruvat i väggen. Precis bredvid stod torktumlare och tvättmaskin med en stor bänkskiva över.
Skarvkontakterna låg bakom torktumlaren och sladdarna bakom högskåpet.
Gick alltså inte att se/låg dolt så det gick ju inte att se när vi tittade på lägenheten om man inte tog bort/rev bort alltihopa, vilket ju inte gick.

Om det kostar 2500 kr att installera jordfelsbrytare vad kostar arbetet och vad kostar själva
jordfelsbrytaren?
Man kan ju köpa en jordfelsbrytare på Biltema för ca 300 kr.
Fast jag har ju ingen aning vilken sort för de passar till olika elskåp och jag är ju inte elektriker.
Vi har i alla fall ett nyare skåp med switschar inte den gamla sorten med stora säkringar som man skruvar i.
Ok, kan ingenting om vad som är dolt fel och inte, så ville bara ventilera.

Ang jordfelsbrytare tycker jag att det är ganska irrelevant vad den kostar separat eftersom det inte är någonting man monterar själv. Jag betalade som sagt fast pris och vet inte vad som var arbete och material då firman gjorde ganska mycket mer än jfb. 2500, klart. Mina bäst spenderade 2500kr eftersom jag nu vet att elen är OK och är säkrad.

Även om jag inte kan el mer än grundläggande hävdar jag att installationen måste kontrolleras och mätas, annars är den onödig. Min elektriker hade med sig en ganska stor maskin som säkert (vet inte) mätte vid vilken läckström jfb löste ut och om det var inom specifikation. Han mätte flera uttag och godkände då funktion. Återigen ingenting man kan göra själv.

tommib
J Jotsat skrev:

Ang jordfelsbrytare tycker jag att det är ganska irrelevant vad den kostar separat eftersom det inte är någonting man monterar själv. Jag betalade som sagt fast pris och vet inte vad som var arbete och material då firman gjorde ganska mycket mer än jfb. 2500, klart. Mina bäst spenderade 2500kr eftersom jag nu vet att elen är OK och är säkrad.

Även om jag inte kan el mer än grundläggande hävdar jag att installationen måste kontrolleras och mätas, annars är den onödig. Min elektriker hade med sig en ganska stor maskin som säkert (vet inte) mätte vid vilken läckström jfb löste ut och om det var inom specifikation. Han mätte flera uttag och godkände då funktion. Återigen ingenting man kan göra själv.
Alltså, det du vet är att JFB fungerar som det är tänkt. Något annat vet du egentligen inte om inte elektrikern gjorde andra tester. JFB går dessutom bara in när ett fel faktiskt inträffar. Den hindrar förhoppningsvis dig från att dö men det finns felfall där den inte skyddar.

Angående mätningarna så använde elektrikern en JFB-testare eller en installationstestare. Det är inga som helst problem att använda själv, testproceduren handlar om att ställa in rätt läge och trycka på en knapp. Tolkningen av resultatet är väldigt enkel (om man håller sig på nivån OK/NOK). Det är absolut inget konstigt med mätningarna och skulle vi ha ett rimligare regelverk kring el skulle du kunna hyra prylarna för en hundring på närmaste byggvaruhus.

O
J Jotsat skrev:
Hä kan det vara värt att nämna att det inte finns något som heter "dolda fel" i en bostadsrätt. En bostadsrätt räknas inte som en fastighet och faller alltså inte under jordabalken där det begreppet regleras, istället lyder köp av bostadsrättslägenheten under köplagen. Det är därmed samma regler som gäller om du köper en begagnad cykel av grannen som om du köper hans lägenhet. Du har alltså inga som helst juridiska möjligheter att åberoba "dolt fel" oavsett vad du hittar. Givetvis kan man fortfarande klaga men då är det helt andra regler som gäller.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.