Jag ville bara förtydliga ditt inlägg med att ansvaret alltid funnits men att nu kan en vanlig konsument enkelt kontrollera till skillnad från förr. Det var inget påhopp. Tycker tvärtom att du tog upp en viktig punkt i ett konsumentforum.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Kalle B Kalle B skrev:
Ser ut som om kakelsättaren tagit en genväg också och inte borrat för dosorna utan istället kapat till fyrkantiga hål. Vanliga uttag kommer förmodligen täcka ännu sämre än nuvarande doslock. Kommer inte se bra ut och jag vet inget om tätskikt i våtutrymmen men det känns som om det inte är bra med öppna hål igenom på det där viset.
DEt är inte kakel utan våtrumsmatta. Varför kan det inte vara fyrkantiga hål för elen.?

O OveRa skrev:
Jag får hjärnblödning, nästan, när jag läser vad som skrivs här av alla okunniga amatörfixare som drar ledningar av alla de slag kors och tvärs och sedan med stor låtsad erfarenhet gärna delar med sig av sina billigt inhämtade kunskaper.
TS har uppenbarligen inhandlat en bostadsrätt.
Vad en sådan kostar idag, om den inte ligger i Övre Soppero, är ju allom bekant.
Han upptäcker en brist som kan avliva inte bara henom, heter det så, själv utan även de mödosamt framavlade barnen och den andra hälften av föräldraskaran.
Ingen försäkring i hela världen täcker de skador som bristen kan vålla.
Ändå skall här sparas på slantar.
Till vad vet bara Hin Håle.
Jag skulle önska att det på den här sidan fanns förnuftiga, kunniga och ansvarstagande människor som ger ett enda råd.
Ring en elektriker.
Totalsumman hamnar någonstans runt tre tusen pix.
Förmodligen med material inclusive.
Billigt som bara den.
I jämförelse med vad kostnaden skulle kunna bli.
För att inte tala om nattsömnen och den ljusnande framtid där barnen får lära sig att de har ansvarstagande och omtänksamma föräldrar.
Jag (som faktiskt är en tjej) vill naurligtvis ringa en elektriker och fixa så det inte är farligt och det är väl lika bra att installera en jordfelsbrytare.
Men borde inte förra ägaren stå för det som har installerat fel??
Vi har ju precis köpt den (eller ja i maj).
3000 kr tycker jag var dyrt. Det är ju en halv tvättmaskin...

L Lennart.G skrev:
Nej så får inte en Inkoppling av tvättmaskin se ut. Antingen ska tvättmaskins och torktumlarsladden anslutas i en godkänd tvättmaskins dosa (fast ansluten med avlastning) eller i ett jordat uttag, det sistnämnda förutsätter att uttagen föregås av jordfelsbrytare. Min tro är att förra ägaren själv gjort installationen så du bör nog kolla resten av huset också.
Det verkar som förra ägaren gjort detta själv.
Och det gör mig skraj för han har också bytt ut köket. Där finns dock en faktura på eljobb men det är svårt att se exakt VAD som en elektriker kopplat in.
Hemska tanke om han försökt koppla in induktionsspishällen själv så den kanske inte är jordad eller i värsta fall strömförande.

H hellepiano skrev:
Jag (som faktiskt är en tjej) vill naurligtvis ringa en elektriker och fixa så det inte är farligt och det är väl lika bra att installera en jordfelsbrytare.
Det var enkelt att se vad jag kan förstå. Du borde således uppmärksammat det vid er genomgång av bostaden. Den köpes i befintligt skick, dvs inget att hämta hos tidigare ägare.

H hellepiano skrev:
. Se bilder.

[bild] [bild]
Får man koppla elen så. En sladd är inkopplad direkt i väggen med en runt doslock över som sitter lite snett och en kontakt/skarvkontakt i andra änden som hänger ner bakom maskinerna. Och i dom är
inkopplat tvättmaskin och torktumlare.

/Helena
Vad jag kan se är det helt OK under förutsättning:
Det finns dragavlastning för kabeln i dosan

Öppna dosan och se efter vad som händer om man drar i sladden, sitter den fast med en dragavlastning eller följer sladden med ut.

Om ej dragavlastning, ta dit en elektriker som sätter dragavlastningar och samtidigt monterar en jordfelsbrytare.

IP2X är fullt OK om det hela finns beläget längre än c:a 120 cm från dusch/badkar.

Det är alltid bra med en JFB-brytare men inte ett krav om det är en tvättstuga eller långt till badkar..... (diskussionsfråga...)

tommib
C claesborjesson skrev:
Det är alltid bra med en JFB-brytare men inte ett krav om det är en tvättstuga eller långt till badkar..... (diskussionsfråga...)
Nej. Om det är ett badrum så är det obligat krav på JFB. Om det är en tvättstuga så är det inte det (men en mycket bra idé ändå).

Till TS rekommenderar jag att ta dit en elektriker som får installera uttag för TM/TT samt JFB.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
S
tommib tommib skrev:
Nej. Om det är ett badrum så är det obligat krav på JFB. Om det är en tvättstuga så är det inte det (men en mycket bra idé ändå).

Till TS rekommenderar jag att ta dit en elektriker som får installera uttag för TM/TT samt JFB.
I handboken till elinstallationsreglerna 3:e utgåvan hittar man informationen om detta på sida 189.

Tyvärr har jag inte tillgång till elinstallationsreglerna hemma :)

H hellepiano skrev:
Ja det är surt att köpa grisen i säcken. Men det behöver inte kosta så mycket att stilla er oro. Var kommer 3000:- ifrån? Låt en elektriker kika på det som gjorts. Det vi ser är taffligt och utfört med fel material men därifrån är det långt till så omdömeslösa fel som att undlåta att skyddsjorda spisen.

C claesborjesson skrev:
Vad jag kan se är det helt OK under förutsättning:
Det finns dragavlastning för kabeln i dosan

Öppna dosan och se efter vad som händer om man drar i sladden, sitter den fast med en dragavlastning eller följer sladden med ut.

Om ej dragavlastning, ta dit en elektriker som sätter dragavlastningar och samtidigt monterar en jordfelsbrytare.

IP2X är fullt OK om det hela finns beläget längre än c:a 120 cm från dusch/badkar.

Nu var det ju som sagt ett badrum. Och då är jordfelsbrytare obligatorisk om det finns uttag. Det är ingen ny regel, innan jordfelsbrytaren infördes så var uttag i badrum totalförbjudna. Enda undantaget var rakapparatsuttag med isolertrafo, som dels bara gav 120V dels inte kan driva mer än ca 0,2A. Så man kan inte ens hävda att det var utfört för länge sedan enl gamla regler, det har aldrig varit OK.

S
H hempularen skrev:
Nu var det ju som sagt ett badrum. Och då är jordfelsbrytare obligatorisk om det finns uttag. Det är ingen ny regel, innan jordfelsbrytaren infördes så var uttag i badrum totalförbjudna. Enda undantaget var rakapparatsuttag med isolertrafo, som dels bara gav 120V dels inte kan driva mer än ca 0,2A. Så man kan inte ens hävda att det var utfört för länge sedan enl gamla regler, det har aldrig varit OK.
Det krävs JFB även utan vägguttag i badrum nu om jag inte tolkar handboken fel, har inte tillgång till regelboken atm.

tommib
S SueCia skrev:
Det krävs JFB även utan vägguttag i badrum nu om jag inte tolkar handboken fel, har inte tillgång till regelboken atm.
Ah, ja. Om du bygger nytt eller bygger om. Jag uppfattade det som att dessa dosor fanns sedan innan och därför skulle kunna vara ok med fast anslutning.

tommib
fia_mstd fia_mstd skrev:
Stötte på en liknande installation på en visning av en lägenhet och tydligen fick man göra så? Rent formellt. Men knappast att rekommendera.

[länk]
Nej, det är inte samma. Det är inte heller min uppfattning att det som visas i den förra tråden är tillåtet (på basen av att maskinerna inte får stå där).

Problemet här är bl.a. att man går ut med en skarvsladd från en kopplingsdosa, ev utan dragavlastning. Det är inte heller tillåtet att ha uttag i ett badrum om de inte är skyddade av en JFB, vilket inte finns i detta fall.

• Gilla
Ljus
  • Laddar…
J
H hellepiano skrev:
Ganska säker på att förra författaren menade 3000kr för montering av uttag och jordfelsbrytare om det görs samtidigt. Fråga elektrikern på telefon var de tar för jfb, det är standardjobb och de som jag kollade på hade därför fastpris (ca 2-2500kr).

Angående övrigt som du funderar på kan du prata med elektrikern vad du är orolig för så mäter/kontrollerar hen andra uttag, ex vid spisen, för att kolla så att de är monterade rätt. Om inte kanske man kan hävda dolda fel, men uttaget i badrum bör ni ha uppmärksammat vid genomgång (dvs inte dolt).

För information, det ingår också funktionskontroll av JFB när den installeras.

Elektriker är inte direkt överdrivet dyrt i arbetskostnad, så be hen kolla på allt du är orolig för så att du kan sova lugnt på natten. Tar väl bara ett par minuter extra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.