Kan inte en enkel lösning vara att som någon föreslagit montera två stycken uttag samt använda en kort skarvsladd? Det finns väl inga krav på IP-klassade uttag i badrum? Detta borde väl i förlängningen också gälla den eventuella skarvsladd? Detta under förutsättning att man inte hamnar i någon våtzon som inte tillåter uttag men som TS beskriver så är ju dusch i ena änden och tvätt-tork i andra änden av toaletten.

Så mitt förslag är
montera uttag, kort skarvkabel, klart.

För egen nyfikenhet så vill jag gärna veta om detta är formellt korrekt?

Kan man montera JFB utanför badrum som bara hör till badrummets förbrukare?

I Inline-6 skrev:
Ska inte kasta nån skugga? Vad är det du skriver? Den där stilen gillar inte jag. Smyger in dina fördomar. Kan du göra i nåt annat forum. Hej då.
;) Vem älskar inte att läsa fördomar populariserade i elfelsgruppen på facebook? ;)

• Gilla
akkaniclas och 2 till
  • Laddar…
Finns det något formellt krav på montagehöjd av eluttag? Annars kanske ett alternativ kan vara att montera uttag längre ner på väggen?

M
Jag orkar inte läsa själv men det tog mig och google 23s att hitta denna.
http://www.smarthem.se/ip_klasser_zoner.php

När det gäller uttagen och att lossa på bakstycket till tvättmaskinen och byta sladd så får man använda sunda förnuftet. Jag tror 95% av medlemmarna på byggahus har sunt förnuft. Vissa har sunt förnuft så man klarar detta själv då arbetet inte kräver högre akademisk utbildning. Vissa har sunda förnuftet att dom inser att "dom ringer elektrikern". Resterande 5% tillhör riskgruppen, dom som tillför statstiken med nån promille med olyckor.

Redigerat:
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Finns det något formellt krav på montagehöjd av eluttag? Annars kanske ett alternativ kan vara att montera uttag längre ner på väggen?
Inte längre vad jag förstått.

Däremot tycker jag det är en dålig idé, att sätta uttagen högt gör att risken för oavsiktlig beröring är låg, risken för att de ska bli blöta av en felriktad vattenstråle minimeras och risken för mekaniska skador minimeras.

Jag skulle byta till uttag och installera jordfelsbrytare för dessa, samt byta till längre anslutningskablar.

Förlängningskablar är inte tillåtna, men om man använder korta kablar för utomhusbruk (tät kabelinföring i uttagets bakkant) och så den resulterande inkoppling är mer eller mindre spänd till apparaten och därmed uttagen hänger högt upp på väggen med urtaget neråt så bör det inte innebära ett reeelt säkerhetsproblem. Kommer dock att se dåligt ut, så man vill nog byta anslutningskablar ändå.

Att ha förlängningskablar där uttaget ligger på golvet, där de kan dränkas i ett badrum, detta ger verkliga säkerhetsrisker - det finns ett spann där man kan få dödlig stömdos (med olyckligt placering av armarna) och en 30mA jordfelsbrytare inte löser ut. Se därför jordfelsbrytare som (kraftigt) skademinskande och inte som olycksskydd.

Sedan skulle jag personligen mäta och skaffa uttag som passar bra mekaniskt i hålen i kaklet, ev med justering av kaklet, av bästa kvalite (avstämt med elektrikern) för att få uttag som passar ordentligt. Jag vet att t.ex. för ELKO RS finns extra stora ramar just för att dölja för stora hål.

Det ansvaret har köparen alltid haft. Skillnaden nu är att ESV har ett sökbart öppet register över godkända företag. Tidigare förväntades man ringa eller skriva brev och fråga om den tänka elektrikern eller elinstallatören på företaget hade behörighet.
Behörigheten gick på personnummer så det var inte lätt att kolla. I slutänden är det som alltid användaren/ägaren av anläggningen som är ansvarig för skick och säkerhet.

• Gilla
P.LL och 1 till
  • Laddar…
D dan_norstedt skrev:
Inte längre vad jag förstått.

Däremot tycker jag det är en dålig idé, att sätta uttagen högt gör att risken för oavsiktlig beröring är låg, risken för att de ska bli blöta av en felriktad vattenstråle minimeras och risken för mekaniska skador minimeras.

Jag skulle byta till uttag och installera jordfelsbrytare för dessa, samt byta till längre anslutningskablar.

Förlängningskablar är inte tillåtna, men om man använder korta kablar för utomhusbruk (tät kabelinföring i uttagets bakkant) och så den resulterande inkoppling är mer eller mindre spänd till apparaten och därmed uttagen hänger högt upp på väggen med urtaget neråt så bör det inte innebära ett reeelt säkerhetsproblem. Kommer dock att se dåligt ut, så man vill nog byta anslutningskablar ändå.

Att ha förlängningskablar där uttaget ligger på golvet, där de kan dränkas i ett badrum, detta ger verkliga säkerhetsrisker - det finns ett spann där man kan få dödlig stömdos (med olyckligt placering av armarna) och en 30mA jordfelsbrytare inte löser ut. Se därför jordfelsbrytare som (kraftigt) skademinskande och inte som olycksskydd.

Sedan skulle jag personligen mäta och skaffa uttag som passar bra mekaniskt i hålen i kaklet, ev med justering av kaklet, av bästa kvalite (avstämt med elektrikern) för att få uttag som passar ordentligt. Jag vet att t.ex. för ELKO RS finns extra stora ramar just för att dölja för stora hål.
Varför skulle inte förlängningskablar vara tillåtna? Finns detta verkligen dokumenterat ngnstsns?

Tanken var inte att ha dessa liggande i en hög på golvet utan kanske stripade bakom maskinen eller dyligt så högt upp som det går utan att de syns. Då är det inte heller estetiskt fult?

norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Varför skulle inte förlängningskablar vara tillåtna? Finns detta verkligen dokumenterat ngnstsns?

Tanken var inte att ha dessa liggande i en hög på golvet utan kanske stripade bakom maskinen eller dyligt så högt upp som det går utan att de syns. Då är det inte heller estetiskt fult?
Tillverkarens anvisning brukar man kalla det, där det beroende på tillverkare så står det i stil med att maskinen ska anslutas via vägguttag eller fast anslutning, men att förlängningssladd inte ska användas

Det finns inga generella förbud mot skarvsladdar i badrum (alltså inom badrummet). Vad tillverkarna har för motiv är oklart, det kan komma från dem själva eller från någon produktstandard vilket i så fall handlar om säkerhet. Men skarvsladdar är inte osäkra. Visst brinner ett par upp varje år men de kan inte anses osäkra för det. Då skulle alla uttag vara osäkra. Det man i så fall tänker på är sladden i sig, den bör ju inte ringa sig i ett ev blött golv i ett badrum.

Dock är en skarvsladd i ett badrum inte speciellt lämpligt. Det kan t.o.m ses som farligt beroende på hur det är utfört. Här hänger de bakom maskinerna en bit från golvet där de torde vara skyddade.

Det finns heller ingen anledning till en skarvsladd. Antingen är maskinerna felplacerade eller så sitter anslutningspunkten fel. Skulle sladden ändå inte räcka är det bättre med en fast skarv är uttag, men ännu bättre att byta sladd till maskinerna till längre.

Uttag på platsen för anslutningsdosan är ett alternativ, om sladden från maskinerna räcker. Det ställer dock ovillkorligen krav på JFB, vilket i och för sig inte är fel alls.

• Gilla
Biggie
  • Laddar…
L
I Inline-6 skrev:
Ska inte kasta nån skugga? Vad är det du skriver? Den där stilen gillar inte jag. Smyger in dina fördomar. Kan du göra i nåt annat forum. Hej då.
Du ska ha klart för dig att jag har inte på något sätt ifrågasatt yrkemans kompitens , men i det här fallet så är det fel , några fördomar som du antyder är inte relevant i ärendet som du framförs,
Att t du har dina dupier angående ett inlägg ska du nog behålla för dig själv och inte framföra i skrift . så om det är något fel i det som jag framfört i detta , så ska du skriva i klartext vad som du inte gillar
Samt vilka reglementen i skrift som gäller för detta ,och inte komma med några pekpinnarf eller åthutande kommentarer i det som sagts utan ha på fötterna för en kommentar för det jag sagt

L Liteavvarje skrev:
Du ska ha klart för dig att jag har inte på något sätt ifrågasatt yrkemans kompitens , men i det här fallet så är det fel , några fördomar som du antyder är inte relevant i ärendet som du framförs,
Att t du har dina dupier angående ett inlägg ska du nog behålla för dig själv och inte framföra i skrift . så om det är något fel i det som jag framfört i detta , så ska du skriva i klartext vad som du inte gillar
Samt vilka reglementen i skrift som gäller för detta ,och inte komma med några pekpinnarf eller åthutande kommentarer i det som sagts utan ha på fötterna för en kommentar för det jag sagt
Klart du har fördomar, du tror ju utan att ha ngt som helst på fötterna att det är ett ”polackjobb” som ni killar gillar att kalla det. Stå för vad du säger istället för att svamla.

PS: jag förstod ungefär hälften av det du skrev. Tror du skulle vinna på att försöka korta ner dina meningar samt använda ord som du behärskar.

• Gilla
Exkroken och 8 till
  • Laddar…
O OveRa skrev:
Jag får hjärnblödning, nästan, när jag läser vad som skrivs här av alla okunniga amatörfixare som drar ledningar av alla de slag kors och tvärs och sedan med stor låtsad erfarenhet gärna delar med sig av sina billigt inhämtade kunskaper.
TS har uppenbarligen inhandlat en bostadsrätt.
Vad en sådan kostar idag, om den inte ligger i Övre Soppero, är ju allom bekant.
Han upptäcker en brist som kan avliva inte bara henom, heter det så, själv utan även de mödosamt framavlade barnen och den andra hälften av föräldraskaran.
Ingen försäkring i hela världen täcker de skador som bristen kan vålla.
Ändå skall här sparas på slantar.
Till vad vet bara Hin Håle.
Jag skulle önska att det på den här sidan fanns förnuftiga, kunniga och ansvarstagande människor som ger ett enda råd.
Ring en elektriker.
Totalsumman hamnar någonstans runt tre tusen pix.
Förmodligen med material inclusive.
Billigt som bara den.
I jämförelse med vad kostnaden skulle kunna bli.
För att inte tala om nattsömnen och den ljusnande framtid där barnen får lära sig att de har ansvarstagande och omtänksamma föräldrar.
Kan bara hålla med. Skrämmande låg nivå på många svar i denna tråd.

Nej så får inte en Inkoppling av tvättmaskin se ut. Antingen ska tvättmaskins och torktumlarsladden anslutas i en godkänd tvättmaskins dosa (fast ansluten med avlastning) eller i ett jordat uttag, det sistnämnda förutsätter att uttagen föregås av jordfelsbrytare. Min tro är att förra ägaren själv gjort installationen så du bör nog kolla resten av huset också.

Ljus Ljus skrev:
Det ansvaret har köparen alltid haft. Skillnaden nu är att ESV har ett sökbart öppet register över godkända företag. Tidigare förväntades man ringa eller skriva brev och fråga om den tänka elektrikern eller elinstallatören på företaget hade behörighet.
Behörigheten gick på personnummer så det var inte lätt att kolla. I slutänden är det som alltid användaren/ägaren av anläggningen som är ansvarig för skick och säkerhet.
Hej du, vet inte på vilket sätt ditt inlägg förändrar det jag sa, jag sa ju faktiskt inget annat än att man har ansvar att kolla _entreprenören_ sedan halvårsskiftet. Som du säger så ansvaret för utförandet flyttats från person till företag, så ja det är faktiskt nytt att kolla på det sättet. Självklart är ju alltid fastighetsägaren eller den som har rådighet över anläggningen som har ansvaret.
Och det är väl bra för TS att jag uppmärksammade om denna möjlighet då jag inte såg att någon annan hade gjort det? Möjligtvis hade TS redan koll på detta men kändes inte som ett onödigt inlägg jämfört med innehållet i tråden i övrigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.