7 326 läst ·
49 svar
7k läst
49 svar
Får man byta kakel/klinker i badrum?
Är väldigt väldigt tacksam om du kan tipsa mig om tillvägagångssättet. Det gäller min andra tråd angående fönstersmygen där tätskiktet behöver kompletteras.Paul-Staffanstorp skrev:
Är det folierat tätskiktssystem så går det oftast ganska enkelt att ta bort och ersätta plattor utan att förstöra fuktskyddet men gör man det ska man lappa det på godkänt sätt.
Dock kommer ju fogarna alltid att skilja i färg så frågan är om det blir speciellt mycket snyggare.
Är det rollat fuktskydd så är risken överhängande att man står med ett badrum där allt måste göras om eftersom gummit inte går att överlappa på samma sätt.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Börja med att försiktigt kratsa ur fogen runt plattan som ska bort utan att skada tätskiktet och det är viktigt för annars går det inte att laga med överlapp utan att plocka en platta till... sen är det på med hammare eller bilmaskin för att spräcka plattan som ska bytas och plocka bort bit för bit för att slutligen försiktigt skrapa bort fixet med ett stämjörn eller smal stålspackel.P plan-g skrev:
Stort tack. En sista fråga.Paul-Staffanstorp skrev:
Börja med att försiktigt kratsa ur fogen runt plattan som ska bort utan att skada tätskiktet och det är viktigt för annars går det inte att laga med överlapp utan att plocka en platta till... sen är det på med hammare eller bilmaskin för att spräcka plattan som ska bytas och plocka bort bit för bit för att slutligen försiktigt skrapa bort fixet med ett stämjörn eller smal stålspackel.
Kratsar man lämpligen manuellt med fogkrats eller multiverktyg med diamantskärblad eller en Dremel med fogborttagningsbits eller med vinkelslip? Eller annat?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag brukar inte behöva göra detta moment men hade föredragit manuellt om man inte har mycket erfarenhet av maskinerna för det är lätt maskinen "studsar eller hugger" så det skadar plattornaP plan-g skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag har gjort en liknande sak, fast på en kaklad vägg i tvättstugan, så jag behövde inte oroa mig för tätskiktet. Det var oerhört lätt med en multimaskin med hårdmetallskär från Lidl. Tänkte inte på risken att skada plattorna som skulle vara kvar. Men borde man inte kunna skydda dem med fasttejpad masonit eller något?
Klicka här för att svara