Har börjat fundera på om det är värt att att i förtid byta ut min 25 år gamla Thermia villa classic 105 mot en Thermia Atlas 12.

Förutsättningar:
Nuvarande pump fungerar bra, elpatron behöver sällan kopplas in annat än vid extrem kyla.
Kompressor bytt för 15 år sen.
Borrhålet är 140m och gav enligt SGU 1000 liter/timme.
Årsförbrukning ca 18-19000 kwh varav kanske 10000 står för värme/varmvatten. (gissning)

Ny pump installerad och klar 118’ med befintligt borrhål.

Det vore intressant med verkliga exempel, ni som bytt till en ny effektiv värmepump, hur mycket har er elförbrukning sjunkt?

Vi bytte vår 28 år gamla ctc mot en ny Daikin strax före jul. Främsta skälet till byte var "peace of mind" då vi haft en del strul både med gamla pumpen och läckande expansionskärl och vi var trötta på att oroa oss över att vakna i ett 15 gradigt hem.

Bifogar den jämförelsedata vi har. Dock har årets vinter varit betydligt kallare och vi har även haft 1 grad varmare inne i år, så det går inte att jämföra förbrukningen rakt av.

Min gissning är att vi totalt sett kommer sänka energiförbrukningen med 10 - 20% vilket i vårt fall motsvarar 2.5 - 5 kSEK per år.
Energiförbrukning i februari: 1491 kWh, fjolåret: 1517 kWh, temperaturer: -6°/-2°. Januari: 1508 kWh, fjolåret: 1669 kWh, temperaturer: -4°/-1°.

• Gilla
jhall och 1 till
  • Laddar…
Tack! Med tanke på den bistra vintern är det ju ändå imponerande med en minskning.

• Gilla
Joakim654
  • Laddar…
Bytte ut min Thermia Diplomat tws (2005)till en Thermia Legend 2024 och ca besparing 1000kwh/år.Bägge var 8kw med befintligt borrhål.

• Gilla
Filip David Bjurling och 1 till
  • Laddar…
Så då är inte nya pumpar så mycket effektivare, 83,3 kWh per månad. Är den nya en inverter ?

• Gilla
legion
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
Så då är inte nya pumpar så mycket effektivare, 83,3 kWh per månad. Är den nya en inverter ?
Han (@Joakim654) har 3-4 grader lägre utomhustemp. och 1 grad högre inomhustemp. dt inne-ute har ökat med 19-23%. Räknar vi in den lilla sänkningen av elåtgång och antar att hushållsel är 400 kWh/månad blir effekten 36% (jan) 22% (feb) mer värmeeffekt för samma el-åtgång.

Omräknat till TS antagna siffra på 10MWh el till värmepumpen vore samma ökning av effektiviteten en besparing på omkring 1/4 eller 2500kWh/år. Om marginalkostnaden för el är tex. 1,5 kr blir det 3750kr/år.

Då den extra energin kommer från borrhålet bör TS framförallt kolla borrhålets temperatur när det är kallt i slutet av säsongen. En mer effektiv pump kommer ta ut mer av hålet (och mindre från elnätet) för att avge samma värme inomhus.

• Gilla
legion
  • Laddar…
Menade inlägget ovan mitt!

DonPablo DonPablo skrev:
Det är en on/off.Tycker att dom är effektivare och hade jag valt en 1,5-7kw istället calibra (inverter) som var 10000 dyrare så skulle det ta 15 år innan jag skulle tjänat in mer kostnaden.Är mycket nöjd med legenden.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Det är en on/off.Tycker att dom är effektivare och hade jag valt en 1,5-7kw istället calibra (inverter) som var 10000 dyrare så skulle det ta 15 år innan jag skulle tjänat in mer kostnaden.Är mycket nöjd med legenden.
Jag kör på en onoff sen 2010, går som en dröm ännu

DonPablo DonPablo skrev:
Jag kör på en onoff sen 2010, går som en dröm ännu
Japp.Valde till slut en on-off istället för en inverter och både calibran/ Legenden är väldigt tysta när kompressorn går men som vintern varit så valde jag nog rätt.

• Tabell som jämför energidata för värmepumparna Legend 8 kW och Calibra 1,5-7 kW, inklusive energiåtgång och årsverkningsgrad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
legion
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Japp.Valde till slut en on-off istället för en inverter och både calibran/ Legenden är väldigt tysta när kompressorn går men som vintern varit så valde jag nog rätt.
Hej växelventil

Intressant

Jag har en varvtalsstyrd bergvärmepump sedan snart 20 år som går hela tiden när utetemperaturen är, säg, 0 grader eller kallare.

När den då tillverkar varmvatten, på ca 20 minuter, då avstannar värmeproduktionen till huset och det blir ingen större effekttopp i samband mad det.

Jag har länge förordat varvtalsstyrning till kompressorer (värme, kyl och frys) då det rimligen ger ett lägre elenergibehov och undviker kraftiga effekttoppar.

Hur har du beaktat skillnaden mellan varvtalsstyrning och on/off med vetskapen om effektavgifter är i kommande?

• Gilla
Dano65 och 1 till
  • Laddar…
Med det rackel jag har upplevt bland invertrar, så blir man lite mörkrädd. Finns säkert några som gått 20 år, men finns ju de som inte ens går 5, så skall man byta inverter för över 10K, vad blir det för besparing?

M Martin Lundmark skrev:
Hej växelventil

Intressant

Jag har en varvtalsstyrd bergvärmepump sedan snart 20 år som går hela tiden när utetemperaturen är, säg, 0 grader eller kallare.

När den då tillverkar varmvatten, på ca 20 minuter, då avstannar värmeproduktionen till huset och det blir ingen större effekttopp i samband mad det.

Jag har länge förordat varvtalsstyrning till kompressorer (värme, kyl och frys) då det rimligen ger ett lägre elenergibehov och undviker kraftiga effekttoppar.

Hur har du beaktat skillnaden mellan varvtalsstyrning och on/off med vetskapen om effektavgifter är i kommande?
Jag tänker att jag vill att min värmepump ska gå så kort tid som möjligt och det var väl mer avgörande när jag väl bestämde mig för en on-off.Nackdelen med Legenden är att jag inte kan styra mot mitt el-bolag men oavsett hade vi nog inte ändrat hur vi använder elförbrukningen som exempel tvätta på natten.Calibran och atlas modellerna är förberedda att styra mot elbolagen.Sedan får man inte glömma som jag gör att styr med hysteres om det blir stora svängningar när utetemperaturen varierar och då passar on-offen väldigt bra när de klipper kompressorn direkt och får ett stort värmeöverskott.När hysteres går in blir starterna för kompressorn få eftersom solen exempel höjer värmen inomhustemperaturen.

V växelventil skrev:
Jag tänker att jag vill att min värmepump ska gå så kort tid som möjligt och det var väl mer avgörande när jag väl bestämde mig för en on-off.Nackdelen med Legenden är att jag inte kan styra mot mitt el-bolag men oavsett hade vi nog inte ändrat hur vi använder elförbrukningen som exempel tvätta på natten.Calibran och atlas modellerna är förberedda att styra mot elbolagen.Sedan får man inte glömma som jag gör att styr med hysteres om det blir stora svängningar när utetemperaturen varierar och då passar on-offen väldigt bra när de klipper kompressorn direkt och får ett stort värmeöverskott.När hysteres går in blir starterna för kompressorn få eftersom solen exempel höjer värmen inomhustemperaturen.
Hej växelventil

Du skriver ” Jag tänker att jag vill att min värmepump ska gå så kort tid som möjligt och det var väl mer avgörande när jag väl bestämde mig för en on-off” varför det?

Är det inte bättre med en jämn drift av kompressorn, och få on/off?

Det jag beskriver gällande min varvtalstyrda bergvärmepump och varvtalstyrda kyl- och frysskåp och frysboxar att de själva (automatiskt) utjämnar effektbehovet till min villa utan att jag behöver införa en yttre styrning eller agera själv som många verkar bekymrade över.

Vill jag driva det vidare så kan jag naturligtvis i framtiden, med hjälp av varvtalsstyrningen till exempel styra ned effektbehovet något samtidigt med matlagning och då reglera mot ett jämnare effektuttag till villan under exempelvis en timme eller kvarts timme.

Jag har en utegivare men även en innegivare för temperaturen och upplever en väldigt jämn innetemperatur, vid variation i utetemperaturen, vid matlagning, om jag eldar i sparinsatsen eller har många på besök.

Varvtalsstyrningen sänker mjukt värmetillförseln och jag har svårt att se en stötte variation än att temperaturen håller sig inom +/-en halv grad från det inställda börvärdet

• Gilla
Curre99
  • Laddar…
V växelventil skrev:
De flesta värmepumpar går att elprisstyra med tex Ngenic tune påkopplat på givaren. Har kört det på min villa classic senaste 6 åren och det fungerar bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.